امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 61048
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 19 تیر 1396 - 17:28 | | ارسال توسط :

تولید میدان آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید

به گزارش بابل نوین، نورالدین شهنازی زاده مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشست خبری با بیان اینکه شرکت متن، یک شرکت پروژه محور است، اظهار داشت: این شرکت مسئولیت تحقق و انجام اهداف پروژه ای و توسعه شرکت ملی نفت را بر عهده دارد. در بخش میادین مورد نظر […]

به گزارش بابل نوین، نورالدین شهنازی زاده مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشست خبری با بیان اینکه شرکت متن، یک شرکت پروژه محور است، اظهار داشت: این شرکت مسئولیت تحقق و انجام اهداف پروژه ای و توسعه شرکت ملی نفت را بر عهده دارد. در بخش میادین مورد نظر به منظور توسعه مهمترین میادین که در غرب کارون واقع شده شروع به انجام وظیفه کرده‌ایم که البته همین موضوع حوزه اصلی بحث امروز این نشست است. همچنین در جلسه امروز در خصوص میدان نفتی آذر که شاهد افزایش ظرفیت تولید آن بوده ایم، صحبت خواهیم کرد.

شهنازی زاده بیان داشت: برای کل طرح های توسعه ای که اکنون در دست اقدام داریم چه در مناطق غرب کارون چه در سایر میادین که قبلاً اعلام کرده ایم، ۳۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است که در حال حاضر با احتساب طرح های در دست اقدام میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته مبلغ ۲۱٫۵ میلیارد دلار و ۵ هزار میلیارد تومان است.

افزایش تولید غرب کارون به ۳۵۰ هزار بشکه در روز

وی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده برای شرکت ملی نفت، تولید غرب کارون در سال ۹۶ به ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که با برنامه ریزی های در دست اقدام برای توسعه میادین مختلف در این منطقه از این میزان تولید در نظر گرفته شده، عبورکرده و حتی به افزایشی بالاتر از این میزان دسترسی پیدا خواهیم کرد.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: از مهمترین خصوصیات بارز توسعه میادین که به لحاظ بخش های در دست توسعه و همچنین بخش های توسعه یافته، همه توسط خود شرکت متن و از محل منابع صندوق توسعه ملی استفاده حداکثری از خدمات و دستگاه های کشوری به نتیجه رسیده است.

تولید از آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید

شهنازی زاده با بیان اینکه میدان آزادگان جنوبی یکی از مهمترین میادین غرب کارون است، در خصوص توسعه آن گفت: در اطلاع رسانی های قبلی اعلام کرده بودیم که میزان تولید از این میدان ۴۵ هزار بشکه در روز بوده که در قالب قراردادهای اولیه با شرکت خارجی CNPC محقق شده ، اما در حال حاضر میزان تولید کاهش یافته و به ۲۵ تا ۲۸ هزار بشکه در روز رسیده و به عبارتی چاه هایی که در آن زمان توسط شرکت CNPC زده شده بود، برخی از آنها اکنون کارایی خود را از دست داده‌اند، از این‌رو احیا، تعمیر و به سرویس درآوردن چاه های مذکور در برنامه کاریمان وجود دارد.

وی ادامه داد: در قالب ۲۵ حلقه چاه حفاری شده قبلی با عملیات احیای چاه های از سرویس خارج شده، میزان تولید ۴۵ هزار بشکه قبلی را احیا خواهیم کرد.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: علاوه بر این میزان تولید احیا ما مبادرت به افزایش تولید در فاز ۱ میدان آزادگان جنوبی کرده و در حال حاضر ۳۸ هزار بشکه در روز در قالب ۱۹ حلقه از چاه های حفاری شده را در سرویس قرار داده و از پایان خردادماه توانسته ایم، افزایش تولید را به میزان ۴۵ هزار بشکه قبلی برسانیم.

شهنازی زاده گفت: با احتساب میزان تولید ۴۵ هزار بشکه قبلی با ۳۸ هزار بشکه فعلی در حال حاضر آزادگان جنوبی توان تولید ۸۳ هزار بشکه در روز را دارد.

وی افزود: همچنین با همکاری بخش اجرایی توسعه آزادگان جنوبی به همین زودی ۲۵ هزار بشکه در روز تولید مجدد را به دست خواهیم آورد و مطابق آن نیز باز در دستور کارخود داریم که ۴۱ هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید این میدان اضافه کنیم.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: بنابراین تا این قسمت از برنامه در نظر گرفته برای آزادگان جنوبی با افزایش تولید ۱۱۰ هزار بشکه در روز روبه رو هستیم که قطعاً با تلاش همکاران این میزان تولید محقق خواهد شد، مازاد بر این میزان در تلاشیم تا ۴۰ هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید اضافه کنیم، ولی از آنجاییکه ما با محدودیت فرآورش نفت های تولیدی مواجه هستیم، این میزان ۴۰ هزار بشکه ای را از طریق دستگاه های سیار فرآورش که مراحل تهیه و تأمین آن در دست اقدام است.

شهنازی زاده بیان داشت: تعداد دستگاه‌های سیار برنامه ریزی شده برای فرآورش ۴۰ هزار بشکه در روز است و تا وقتی که دستگاه های اصلی فرآورش آزادگان جنوبی با ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه ساخته شود، دستگاه های مذکور را از صنعت اجاره آنها تأمین خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین پتانسیل و ظرفیت بالقوه برای تولید از میدان آزادگان جنوبی در سال جاری به ۱۴۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

تولید میدان آذر به ۳۰ هزار بشکه در روز رسیده

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره توسعه میدان آذر گفت: قبل از شروع سال جدید در روزهای پایانی سال اعلام کردیم که تولید ۱۵ هزار بشکه از فاز اول زود هنگام میدان آذر را شروع کرده ایم، اکنون نیز با همت و طبق قول داده شده در پایان اردیبهشت ماه تولید ۱۵ هزار بشکه زودهنگام بعدی را از فاز دوم آن آغاز کرده ایم، بنابراین در حال حاضر میدان آذر با بهره برداری از دو فاز زودهنگام آن ۳۰ هزار بشکه در روز تولید دارد.

شهنازی زاده ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده میدان آذر باید به ظرفیت معادل ۶۵ بشکه در روز ارتقا یابد، این موضوع با همکاری شرکت سروک آذر و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی نفت انجام شده است.

وی گفت: نفت تولید شده از میدان آذر به وسیله دستگاه جداسازی موقت جدا شده و به دهلران برای فرآورش منتقل می شود، البته مشکلاتی در فرآورش دهلران وجود داشت که مرتفع شد.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت بیان داشت: در صددیم تا امسال تولیدات غرب کارون را با احتساب تولید آزادگان جنوبی و یاران جنوبی که تا پایان شهریور ۱۱۰ هزار بشکه تولید زودهنگام خواهد داشت به ۳۶۸ هزار بشکه در روز برسانی، البته برنامه معین شده ۳۵۰ هزار بشکه در روز است که از این میزان تولید در نظر گرفته شده، عبور خواهیم کرد.

مناقصه آزادگان در حال تکمیل است

شهنازی زاده گفت: توسعه آزادگان در قالب مناقصه و در چهارچوب قراردادهای جدید نفتی IBCدر حال انجام است، اقدامات پرحجم و سختی از جانب شرکت ملی نفت به همراه متن به عمل آمده و شرکت های خوب خارجی را در لیست بلندخود را شناسایی و اطلاع رسانی کرده ایم.

وی ادامه داد: در ابتدای امر ۵۹ شرکت خارجی اعلام آمادگی کرده بودند که با بررسی های انجام شده، تعداد آنها به ۲۲ شرکت رسید، طبق مکاتبه با این شرکت ها ، اظهار تمایل آنها برای شرکت در مناقصه آزادگان سوال شده و همچنین بسته های مورد نیاز جهت پیوست مدارک مناقصه نیز تقریباً آماده شده است.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: امیدواریم با تکمیل اسناد مناقصه هرچه سریعتر شاهد انتخاب کنسرسیوم توانمند از لحاظ مالی و فنی و همچنین در فاصله کوتاهی شاهد امضای قرارداد جدید میدان بزرگ و مهم آزادگان باشیم.

وی افزود: قرار است این کار در قالب مناقصه صورت گیرد که مراحل آن در حال تکمیل است. شرکت‌های خوب خارجی در لیست بلند شناسایی شده و اطلاع‌رسانی شده است. ۵۹ شرکت خارجی اعلام آمادگی کردند که ۲۲ شرکت منتخب شده و با آنها مکاتبه شده است. از سوی دیگر، بسته‌های مورد نیاز برای پیوست مناقصه تقریبا آماده شده و امیدواریم با تکمیل اسناد مناقصه و… هرچه سریع‌تر شاهد انتخاب کنسرسیومی توانمند از لحاظ مالی و فنی باشیم.

مدیرعامل متن پیش‌بینی کرد: با توسعه‌ای که در غرب کارون خواهیم داشت، ظرفیت به ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز برسد. قراردادها ۲۰ ساله است و با آخرین تکنولوژی، افزایش ضریب برداشت و … به هدف می‌رسیم.

اعلام آمادگی یک شرکت روس برای آزادگان

وی افزود: شرکت‌های روسی که علاقه مند به شرکت در مناقصه آزادگان باشند، می‌توانند اعلام امادگی کنند. این در حالی است که تاکنون یک شرکت اعلام آمادگی کرده است. چشم‌انداز متن این است که تولید روزانه میادین را به یک میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز برساند.

به گفته شهنازی‌زاده، در مورد بند کرخه هم روس‌ ها نتیجه مطالعات اولیه را ارائه داده‌اند.

شل امروز گزارش نهایی می‌دهد

مدیرعامل متن همچنین از همکاری با غول نفتی انگلیسی هلندی شل خبر داد و گفت: ما با شل سه تفاهم‌نامه برای میدان آزادگان بود که در مرحله نهایی است، امروز ساعت ۱۴ گزارش نهایی را ارائه می‌دهند.

وی افزود: یک تفاهم‌نامه درمورد میدان کیش است که ارائه کرده اند و یک تفاهم‌نامه نیز مربوط به مطالعات یادآوران است که در مرحله تکمیل است.

شرح وضعیت میادین یاران

شهنازی‌زاده با اشاره به اینکه در غرب کارون میادین آزادگان، یادآوران و یاران با ۳۰ هزار بشکه تولید در روز فعال هستند، بیان داشت: یاران شمالی و یاران جنوبی را با هدف‌گذاری تولید ۸۰ هزار بشکه در روز تلفیق می‌کنیم. اولین قرارداد جدید را با شرکت نفت و گاز پرشیا پیش می‌بریم.

وی افزود: توسعه یاران شمالی را شرکت پرشیا انجام داد و توسعه یاران جنوبی را شرکت متن پیگیری می‌کند، اما شرکت نفت و گاز پرشیا پیشنهاد داده در قالب قراردادهای جدید کل یاران را توسعه دهد. موافقتنامه اصولی HOA که امضاء شد، بر همین اساس منعقد شده است.

مدیرعامل متن اعلام کرد: با شرکت فرانسوی توتال برای مطالعات اولیه قرارداد بسته شده و مرحله تکمیلی با یک شرکت روسی پیش می‌رود. فعلاً رابطه ما با پرشیا بر اساس موافقتنامه اصولی امضا شده است، اما یک الحاقیه نیز برای احداث چاه جدید و… در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در قالب قرارداد بیع متقابل با پرشیا سرمایه‌گذاری اولیه برای یاران شمالی ۵۸۵ میلیون دلار است که هنوز ۵۰ میلیون دلار جای سرمایه‌گذاری است. ارزش قرارداد جدید در دست بررسی است و هنوز مشخص نیست.

آخرین وضعیت میدان نفتی آذر

شهنازی‌زاده درباره آخرین وضعیت میدان نفتی آذر گفت: در این میدان قرارداد بیع متقابل بسته ایم و افزایش ظرفیت را در قالب قرارداد جدید با سرمایه‌گذاری اوپک، در فاز اول برای رسیدن به ۶۵ هزار بشکه و در فاز ۲ به ۱۱۰ هزار بشکه برسانیم.

وی افزود: اکنون ۳۰ هزار بشکه تولید با قرارداد بیع متقابل موجود پیگیری می‌شود که پیمانکار اصلی شرکت سروک آذر است.

ساخت تلمبه‌خانه در خوزستان و جاسک

مدیرعامل متن درباره سایر پروژه‌های این شرکت به احداث تلمبه‌خانه‌های نفتی اشاره کرد و توضیح داد: نفت خام باید به مبادی صادرات منتقل شود. این کار از طریق تلمبه‌خانه‌های جدید که در دست ساخت است، مانند تلمبه‌خانه غرب کارون به ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه و تلمبه‌خانه امیدیه به بهرگان و خارک صورت می‌گیرد.

به گفته وی، تلمبه‌خانه غرب کارون در فاز یک، ۷۴۰ هزار بشکه ظرفیت دارد که شامل ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام سبک و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و در فاز ۲ نیز فقط ظرفیت انتقال نفت خام سنگین افزایش می‌یابد. همزمان با این موضوع پروژه مهم انتقال نفت خام تولیدی مناطق نفت خیز و جنوب به جاسک صورت می گیرد که توان صادرات از تنگه هرمز را افزایش می‌دهد. طول این پروژه هزار کیلومتر از گوره به جاسک است و از طریق پنج تلمبه‌خانه نفت به جاسک برای صادرات می‌رسد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.