امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 13 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 81119
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 18 فروردین 1397 - 17:43 | | ارسال توسط :

جایگاه رهبران دینی در فرآیند صلح جهانی

به گزارش بابل نوین، رییس مۀسسه صلح و ادیان هدف از ایجاد این مؤسسه را پررنگ کردن نقش رهبران دینی در فرایند صلح جهانی عنوان کرد و گفت: یکی از لازمه‌های صلح بین ملت‌ها، صلح بین ادیان است و این امر جز با گفت و گو بین رهبران ادیان و مذاهب مختلف محقق نخواهد شد. حجت‌الاسلام […]

به گزارش بابل نوین، رییس مۀسسه صلح و ادیان هدف از ایجاد این مؤسسه را پررنگ کردن نقش رهبران دینی در فرایند صلح جهانی عنوان کرد و گفت: یکی از لازمه‌های صلح بین ملت‌ها، صلح بین ادیان است و این امر جز با گفت و گو بین رهبران ادیان و مذاهب مختلف محقق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر طاهر امینی گلستانی – رییس مۀسسه صلح و ادیان همچنین اظهار کرد: برخلاف نظر هانگتینتون قرن ۲۱ نه تنها قرن برخورد تمدن ها نیست، بلکه قرنی است که رهبران ادیان مختلف بر سر یک میز نشسته و به طور مسالمت آمیز در راستای صلح ادیان باهم گفت و گو می کنند.

او درباره فعالیت‌های موسسه صلح وادیان عنوان کرد: این مؤسسه از سال ۲۰۰۹ درقالب انجمن گفت وگوی اسلام ومسیحیت فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ تحت عنوان موسسه صلح و ادیان قم به طور جدی تر در زمینه گفت وگوی صلح ادیان به کار خود ادامه داد.

توصیه‌نامه واتیکان برای همکاری مراکز علمی کاتولیک با مؤسسه صلح و ادیان

رییس موسسه صلح و ادیان قم در ادامه اظهار داشت: این مرکز علاوه بر اینکه دارای مجوز رسمی از حوزه علمیه قم و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است، یک توصیه نامه نیز از کشور واتیکان مبنی بر ترغیب و تشویق این موسسه در همکاری با تمامی مراکز علمی و آکادمیک جهان کاتولیک مسیحیت دریافت کرده است.

جایگاه رهبران دینی در فرآیند صلح جهانی

امینی گلستانی هدف از ایجاد این مؤسسه را پررنگ کردن نقش رهبران دینی در فرایند صلح جهانی عنوان کرد و گفت: یکی از لازمه های صلح بین ملت ها، صلح بین ادیان است و این امر جز با گفت و گو بین رهبران ادیان و مذاهب مختلف محقق نخواهد شد.

وی فعالیت این مرکز را نوعی جنبش ونهضت نرم دانست و تصریح کرد: این موسسه در نظر دارد پیام اصلی تشیع و اسلام که مبتنی بر الگوی نبوی دیالوگ است را به دیگر ادیان در کشورهای مختلف ارسال کند؛ چرا که نه تنها پیامبر اکرم(ص) بلکه امامان معصوم(ع) از جمله حضرت امام رضا(ع) نیز با انجام فعالیت هایی در قالب مناظره، گفت وگو و ارسال نامه به مسیحیان و ادیان مختلف در جهت صلح بین ادیان و معرفی اسلام ناب محمدی به جهانیان کوشیده اند؛ ما نیز با تأسی از اهل بیت سلام الله علیها باید در راستای این هدف مقدس گام برداریم همچنین که این هدف مقدس در راستای سیاست ها و اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی نیز می باشد.

رئیس موسسه صلح و ادیان خاطر نشان کرد: این موسسه تاکنون درحدود ۷۵ کنفرانس و همایش علمی شرکت داشته و یا تصدی برگزاری آن را بر عهده داشته است، که بخش عمده ای از این نشست ها با همکاری مراکز گفت و گوی ادیان دردانشگاه های مختلف دنیا همچون دانشگاه فرایبورگ آلمان و برسلاو لهستان انجام گرفته است.

همکاری با مراکز ادیان و مذاهب کشورهای مختلف

وی همچنین از همکاری با مراکز مختلف ادیان و مذاهب کشورهای ایتالیا، واتیکان، فرانسه، نروژ، فنلاند، سوئد و همچنین شورای جهانی کلیساها در ژنو سوئیس خبر داد و گفت: این موسسه در صدد است در آینده ای نزدیک با دانشگاه هایی همچون دانشگاه مونیخ آلمان و مراکز اصلی کشورآلمان مثل برلین،هامبورگ و دیگر دانشگاه های معتبر نشست و گفت وگو داشته باشد.

امینی گلستانی در رابطه با اعضای هیئت موسس این مرکز نیز اظهار کرد: تمامی اعضای این موسسه از اساتید حوزه و دانشگاه و نیز عضو هیئت علمی دانشگاه هایی همچون جامعه المصطفی العالمیه هستند و تمامی این اعضا علاوه بر اینکه به زبان های گوناگونی همچون زبان عربی ،انگلیسی ،آلمانی ، فرانسه و…تسلط کامل دارند، دارای تجربه ی تعامل بین المللی درزمینه ادیان و گفت وگوی فرهنگی نیز هستند.

قرن ۲۱ قرن همزیستی ادیان است

رییس موسسه صلح ادیان قم تصریح کرد: این موسسه به هیچ سازمان و ارگانی وابستگی ندارد بلکه یک سازمان مردم نهاد یا همان NGO است که البته با بیشتر دانشگاه ها از جمله دانشگاه جامعه المصطفی همکاری دارد و در تلاش است تا پیام اصلی دین اسلام که همان صلح بین ادیان می باشد را به جهانیان ابلاغ کرده و علی رغم نظریات اشخاصی همچون هانگتینتون که قرن ۲۱ را قرن برخورد تمدن ها دانسته و از پایان تاریخ صحبت کرده اند با گفت و گو در زمینه صلح ادیان ثابت کند که نه تنها قرن ۲۱ قرن برخورد تمدن ها نیست بلکه قرنی است که رهبران ادیان مختلف برسر یک میز نشسته و به طور مسالمت آمیز در راستای صلح بین ادیان و درنهایت صلح بین ملت ها باهم مذاکره و گفت وگو می کنند.

امینی گلستانی همچنین تصریح کرد: برخلاف تبلیغاتی که علیه دین اسلام و رهبران آن در کشورهای گوناگون انجام گرفته است تابه حال نه تنها با موضع گیری در خصوص گفتگوی صلح ادیان از سوی رهبران دینی مواجه نشده‌ایم، بلکه با استقبال باورنکردنی در این زمینه روبرو شده ایم که مارا در راستای پیگیری و ادامه‌ی فعالیت های موسسه ترغیب و تشویق می کند.

/باشکاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.