امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58835
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 16 خرداد 1396 - 9:26 | | ارسال توسط :

جزییات نحوه ابتلای دو مازندرانی به تب کریمه

دو بیمار مبتلا به تب کنگو در مازندران بطور مستقیم با دام دخالت نداشتند.

به گزارش بابل نوین، دکتر سید حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲ دامدار مازندرانی به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا شدند که طی بررسی کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان مازندران مشخص شد هیچ یک از این دو بیمار، بطور مستقیم با دام دخالت نداشتند.

وی با اشاره به ۳ روش انتقال این بیماری افزود: اولین روش ابتلاء به این ویروس، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه‌ی حیوان آلوده به ویروس است، در روش دوم، فرد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ای آلوده‌ای می‌شود که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد که این روش در بین حیوانات اهلی و انسان‌ها شیوع بالایی دارد و در روش سوم، ویروس از انسان به انسان منتقل خواهد شد، بنابراین فرد سالم با تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن فرد بیمار به این ویروس مبتلا می‌شود که سرایت آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی احتمال بیشتری دارد.

دکتر رضوانی در خصوص دو بیمار مبتلا به تب کنگو در مازندران گفت: با بررسی های بعمل آمده، مشخص شده این دو دامدار از روش دوم به این بیماری مبتلا شده و دام بطور مستقیم در سرایت بیماری به این دو شهروند نقشی نداشته است.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: بمحض دریافت گزارشاتی مربوط به شیوع این بیماری در استان، اقدامات پیشگیرانه در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت و با تهیه و توزیع رایگان سم و مواد ضد عفونی کننده وهمچنین پوستر و پمفلت های آموزشی بین روستائیان تلاش شد تا درصد بروز و شیوع این بیماری مشترک بین انسان و حیوان به حداقل برسد.

وی به حساسیت این ویروس به گرما و سرما اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید لاشه دام کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت و جگر و قلب دام کشتار شده حداقل به مدت ۴۸ ساعت در دمای معمولی صفر تا ۴ درجه سانتیگراد یخچال نگهداری شود و با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دماهای پایین، پس از اطمینان به از بین رفتن ویروس، گوشت این دام‌ها وارد چرخه مصرف انسانی شود و همچنین گوشت و بخصوص جگر را مغز پخت نموده و از مصرف نیم پز آنها خودداری نماییم.

رضوانی ضمن درخواست همکاری دهیاران با اکیپ های عملیاتی دامپزشکی، از مردم خواست هنگام خرید گوشت قرمز از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و داشتن تگ بهداشتی اطمینان کامل حاصل کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.