امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59803
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 30 خرداد 1396 - 20:18 | | ارسال توسط :

جهانگیری: ایران و عراق درباره ریزگردها مذاکره کردند/حیدرالعبادی:تصمیم‌های جدیدی در مبارزه با تروریسم اتخاذ شده است

به گزارش بابل نوین، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست خبری با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اظهار داشت: روابط دو کشور در همه مسائل اقتصادی، فرهنگی از وضعیت مناسبی برخوردار است اما با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، این روابط می‌تواند به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند. معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ در دیدار […]

به گزارش بابل نوین، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست خبری با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اظهار داشت: روابط دو کشور در همه مسائل اقتصادی، فرهنگی از وضعیت مناسبی برخوردار است اما با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، این روابط می‌تواند به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ در دیدار با آقای العبادی در زمینه مشکلات زوار در ایام اربعین صحبت شد، امیدوار هستیم با همکاری‌های وزارت‌های کشور و خارجه دو طرف، مشکلاتی که وجود داشته برطرف شود و زوار با شرایط بهتری به زیارت مشرف شوند.

وی ادامه داد: در این دیدار همچنین در زمینه مسائل اقتصادی، مشکلات پیمان‌کاران، توسعه همکاری‌ها و صادرات گاز و همچنین احداث خط آهن شلمچه- بصره، موضوع ریزگردها و اروندرود مذاکرات خوبی داشتیم و امیدواریم همه موانعی که وجود دارد با دستور نخست وزیر عراق پیگیری و برطرف شود و روابطمان به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند.

در ادامه این نشست خبری حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اظهار داشت: سفر کنونی ما به ایران دو هدف را دنبال می‌کند، هدف اول تقویت روابط دو جانبه است و هدف دیگرمان اینکه مراتب تسلیت خودمان را بابت اقدامات تروریستی که داعش علیه برخی نقاط ایران داشت، را ابراز کنیم.

العبادی افزود: اقدام تروریستی اخیر تأکیدی است بر اینکه تروریست هیچ ‌کس را مستثنی نمی‌کند و همه را مورد هدف قرار می‌دهد لذا این مقوله ما را بر آن می‌دارد که همکاری‌های خودمان را بیش از گذشته گسترش دهیم تا بتوانیم تروریست‌ها را از منطقه خودمان دور کنیم و در این راستا تصمیمات جدیدتری را در مبارزه با تروریست اتخاذ کرده‌ایم.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: در خصوص مرحله‌ای که پس از نابودی تروریست از سرزمین‌مان باید به آن فکر کنیم ثبات، استقلال و بازسازی عراق است و در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری همکاری‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های صدور گاز، بیابان‌زدایی و…خواهیم داشت.

وی گفت:‌ درست است برخی موانع مالی و بانکی وجود دارد اما تلاشمان این است که این موانع را از پیش روی پیمانکاران و سرمایه داران ایرانی برداریم.

العبادی بیان داشت:‌ در این دیدار همچنین در خصوص پروژه مهمی که در زمینه صدور گاز ایران از طریق خط لوله‌ای که در جنوب تا مرکز عراق وجود دارد و به سمت بغداد کشیده خواهد شد، گفتگوهایی صورت گرفت.

نخست وزیر عراق یادآورشد: موضوع دیگری که به آن پرداختیم و حائز اهمیت است احیای اروندرود و کشتیرانی در این منطقه است و تصمیم گرفتیم بقایای باقی مانده جنگ ویرانگری که هشت سال بین ایران و عراق اتفاق افتاد را بزداییم و این منطقه را دوباره احیا کنیم و کشتیرانی از سر گرفته شود.

وی عنوان کرد: ‌در خصوص سفرهای دینی که در عراق صورت می‌گیرد باید بگویم تمام ملت عراق مفتخر است که از زوار محترم همه ملیت‌ها به خصوص ایران اسلامی استقبال می‌کند و اقدامات بسیاری را در این راستا انجام داده‌ است.

العبادی گفت:‌ اداره کنسولگری در نقاط مختلف جهت صدور ویزا فعالیت داشته و سال گذشته دو میلیون ویزا برای زوار ایرانی و ۱۲ میلیون ویزا برای سایر زوار صاد کرد تا از اماکن مقدس بازدید کنند.

نخست وزیر عراق گفت: از نیروهای امنیتی و ارتش عراق که امنیت را برای زوار تأمین کردند و همه به این موضوع صحه گذاشتند تقدیر و تشکر می‌کنم، ما به دنبال ارائه بهترین خدمات رسانی به زوار محترم هستیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.