امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79740
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, فرهنگ و هنر, گزارش, مذهبی تاریخ انتشار : 10 اسفند 1396 - 16:14 | | ارسال توسط :

حرکت مداوم آیت‌الله فاضل در محور انقلاب و رهبری/ تضاد اشرافی‌گری با روحیه ساده‌زیستی عالمان دینی

همایش ملی نکوداشت مرحوم آیت‌الله فاضل با حضور مهمانان ویژه استانی و شهرستانی و محوریت بیان سجایای اخلاقی و معنوی این عالم فرزانه در بابل برگزار شد.

به گزارش بابل نوین،  همایش ملی نکوداشت عالم فرزانه مرحوم آیت‌الله شیخ‌محمد فاضل پنجشنبه دهم اسفند در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد.

در این مراسم که با حضور آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران، محمد اسلامی استاندار، حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام جمعه بابل، سرهنگ مرتضی رمضانی فرمانده سپاه شهرستان، مسئولان استانی و شهرستانی و جمعی از طلاب همراه بود، لوازم شخصی این عالم فرزانه از قبیل قبا و عمامه در معرض دید عموم قرار گرفت و سخنرانان به بیان سجایای اخلاقی وی پرداختند.

 

 

با پیوند حوزه و دانشگاه مشکلات جامعه حل خواهد شد

در ابتدای این همایش محسن جهانشاهی رییس بنیاد ملی نخبگان مازندران ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین اظهار کرد: زبان بنده از صحبت در خصوص این عالم فرزانه و بزرگوار  قاصر است و در وصف سجایای ایشان از محضر نخبگان و عزیزان معظمی که در مجلس حاضرند بهره‌مند می‌شویم و از همه کسانی که اگر نبودند این اتقاق مهم نمی‌افتاد تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

 

وی افزود: در روزهای گذشته انقلاب وارد دهه چهارم شد و از این رو مباحث کارآمدی نظام  و تجلیل، تکریم و الگوسازی از نخبگان کشور حایز اهمیت است، در سال‌های متمادی تجلیل و تکریم‌ها به شیوه‌های مختلف انجام می‌شد اما بستر مناسبی برای آن فراهم نبود.

رییس بنیاد ملی نخبگان مازندران ادامه داد: برای اولین بار در قانون ششم توسعه و در ماده ۶۴ به موضوع تکریم از نخبگان اشاره شد و در بند سه این ماده تکریم و الگوسازی نخبگان دانشگاهی و حوزوی مورد تاکید قرار گرفت، پیش از این اگر اقداماتی با محوریت دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی و حل معضلات انجام می‌شد در سطح بود اما با این قانون محفل الگوسازی به وجود آمد.

این مسئول با اشاره به تدارک جایزه علمی فاضل تصریح کرد: این طرح تکریم از سال گذشته مطرح شد و بزرگان دانشگاهی و حوزوی هنگامی که از آنان کسب اجازه کردیم آیت‌الله فاضل را شایسته تقدیر دانستند و بر تدارک جایزه علمی با نام ایشان که در پایان همایش رونمایی می‌شود موافق بودند، این طرح حداقل کاری است در جهت جاودانه ساختن نام این عزیز.

وی افزود: در دهه چهارم انقلاب ما به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در علم و فناوری شناخته شدیم، علم و فناوری که موجب قوت نظام است و ما باید این را در عرصه زندگی مردم ارائه کنیم، در همین راستا با همت نخبگان دانشگاه نوشیروانی و حوزوی ما مشکل شیرابه زباله استان را حل خواهیم کرد، ما وظیفه داریم از نخبگان حمایت کنیم و باید کاری کنیم تا نخبگان بدانند و ببینند که همه امکانات در اختیارشان قرار خواهد گرفت و همزمان باید الگوسازی شود و بدانیم که چگونه می‌شود با کمترین امکانات در همین نظام ماند، این شعار نیست و ما می‌توانیم این را نشان دهیم.

جهانشاهی با تاکید بر بزوم پیوند حوزه و دانشگاه گفت: با پیوند حوزه و دانشگاه مشکلات جامعه حل خواهد شد، در شهرستان بابل ما دیدیم که با دستور حجت‌اسلام روحانی، همکاری خیرین استان و شهرستان با صندوق قرض‌الحسنه حاصل شد و با عنوان مرکز نوآوری و فناوری استان فرمول‌هایی به دست خواهد آمد که به درد مردم خواهد خورد، در حضور مسئولان استانی و شهرستانی عرض می‌کنم که همه ما انشالله بتوانیم اقدامی انجام دهیم زیرا اگر علم به فناوری و فناوری به ثروت تبدیل نشود و نتیجه‌ای در سفره مردم مشخص نباشد، آن علم تاثیرگذار نیست.

 

 

مهمترین شاخصه مرحوم آیت‌الله فاضل نخبه‌سازی بود

در ادامه حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام‌جمعه بابل ضمن تشکر از بنیاد علمی نخبگان استان برای برگزاری این مراسم اظهار کرد: این امر که برای تجلیل و تکریم نخبگان جامعه، یک نخبه حوزوی هدف‌گزاری شد حرکتی قابل توجه و دقیقی است که بنیاد علمی نخبگان استان انجام داد و آیت‌الله فاضل را مدنظر قرار دادند که مهمترین شاخصه مرحوم فاضل قبل از آنکه نخبه باشد، نخبه‌سازی بود.

وی افزود: این عالم با همه توانمندی و اسنعدادش سعی کرد تا از خود نخبه‌ای بسازد و نخبه‌های فراوانی نیز تربیت کرد، انسان در زندگی می‌تواند اهداف زیادی داشته باشد اما ایشان از ابتدا نخبه بودن را هدف خود قرار دادند، در زمانی که طلاب نهایت تلاششان آن بود برای تحصیل به قم یا مشهد بروند، ایشان به نجف رفتند.

امام‌جمعه بابل ادامه داد: مشکل بی‌هویتی معضل اصلی کشور ماست غافل از آن که شخصیت‌های بزرگ دیوار به دیوار ما و در محیط زندگی‌مان هستند ولی ما در کشور همسایه و خارجی دربه‌در دنبالش می‌گردیم، برای اینکه مشکل بی‌هویتی کم شود باید امثال آیت‌الله فاضل با زحمات و تلاش‌های‌شان به مردم معرفی شوند، هرچند خود آیت‌الله هیچ‌گاه ادعایی نداشتند و اگر به‌شان آیت‌الله می‌گفتند ناراحت می‌شدند در صورتی که بسیاری از افراد به دنبال عناوین هستند، این تواضع و سجایای وی بود که از ایشان نخبه ساخت .

این مسئول تصریح کرد: آرزوی و اراده ما این است که انسان‌ها عالی‌ترین درجه‌ها را کسی کنند اما بر اثر چرب و شیرین‌های دنیا اشتباهی کردند خودشان مقصرند و تقصیر ما نیست، آیت‌الله فاضل نیز این اراده و آرزو را اثبات کرد، چندین سال در نجف و در زمستان و تابستان که هیچ بخاری و وسایل سرمایشی نبود، هیچ چیز مانعش نشد تا از تلاش دست بردارد و سعی کرد تا زیربار این فشارها شانه خالی نکند، در حقیقت شخصیت والای آیت‌الله فاضل الگو بسیار برجسته‌ای برای من و همه طلاب است، ۱۰ ها مراسم باید برگزار شود تا ایشان شناخته شود.

حجت‌الاسلام روحانی در پایان سخنانش گفت: شاخصه مهم دیگر آیت‌الله فاضل اثرگذاری ایشان بود، این عالم چه مصیبت‌های و سختی‌هایی در همین شهرستان تحمل کرد تا خود را به اینجا برساند و در نهایت علم را در سفره مردم گذاشت و هرچه اموخته بود به شاگردان حوزوی خود یاد داد و برای همین است که حوزه علمیه هنوز زیر سایه علمی ایشان است، ایشان هم خود را به نخبگی رساند و هم زمینه را برای باقی افراد فراهم کرد.

آیت‌الله فاضل در مدار انقلاب و رهبری حرکت می‌کردند

حجت‌الاسلام نیکزاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نوشیروانی سخنران دیگر این مراسم اظهار کرد: در تکمیل سخنان امام حمعهمحترم در خصوص اراده و توکل قوی آیت‌الله فاضل، به جامعیت بالای ایشان در همه ابعاد اشاره می‌کنم، برای مثال حاضرجوابی ایشان در فقه فوق‌العاده بود.

وی افزود: این عالم فقیه در پیچیده‌ترین مسائل فقهی سرعت انتقالی بالایی داشتند، شاید ما تصور می‌کردیم زمان زیادی برای جواب نیاز داشته باشند اما  وقتی مطلبی را می‌گفتیم ایشان به اصطلاح در هوا می‌گرفت.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه نوشیروانی ادامه داد: ایشان در ادبیات، خطاطی بسیار توانمند بودند  و حافظه‌ای قوی داشتند و می‌گفتند هر آنچه از کودکی یاد گرفتند در خاطرشان است، از دیگر سرمایه‌های وجودی این عالم خوش‌بیانی ایشان بود.

این مسئول تصریح کرد:مرحوم فاضل از همه تعلقاتی که داشتند بریده و آزاد بودند، در حوزه سیاست و مسائل اجتماعی که کمتر از ایشان سخن گفته شد، آیت‌الله از ابتدا همراه انقلاب و رهبری قدم برداشتند و مسجد پاتوقشان بود، همه می‌دانند که ایشان موضعی انقلابی داشتند و بیشترین تعداد شهید را در فیضیه داشتند و خود نیز پدر شهید بودند.

وی در پایان گفت: مرحوم فاضل ارادت فوق‌العاده‌ای به رهبری داشتند مانند یک طلبه در برابر رهبر ابراز ارادت می‌کردند و در قبض‌های خمسشان بر امام‌خامنه‌ای سلام و درود می‌فرستادند.

اشرافی‌گری با سبک زندگی  عالمان دین تضاد دارد

آیت‌الله طبرسی به عنوان آخرین سخنران این همایش اظهار کرد: شهرستان بابل از دیربار در مسائل دینی سابقه‌ای درخشان داشت و چهره‌های نخبه‌ای چون سعیدالعلما، امامی امیرکلایی، مرحوم آیت‌الله روحانی و ححاج فاضل را در دامان خود تربیت داد.

وی افزود: این مراسم گرامیداشت اگرچه به نام آیت‌الله فاضل است اما همه علما در آن حضور دارند و امیدوارم خداوند ما را قدردان وجود علما و فضلا قرار دهد، فضلایی مانند مرحوم فاضل که در سخت‌ترین شرایط در کوهستان و نجف تحصیل می‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران ادامه داد: این عالم فرزانه علاوه بر تحصیل، بر تهذیب نفس خویش نیز مشغول بود، زیرا دانش بدون تذهیب تاثیری ندارد، همان‌گونه که امام علی فرمودند دانش حکم رنگ و نقاشی را برای نفس ما دارد و هرچه نفس ما تمیزتر باشد و لکه نداشته باشد، علم در آن روح تاثیر بیشتری می‌گذارد، مانند امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و آیت‌الله فاضل.

این مسئول تصریح کرد: امام کاظم فرموده بودند که در دین خدا باید فقیه بود، این فقه به معنی آن است که باید در اعتقادات، احکام، تقوا و اخلاق نیز فقیه باشیم زیرا فقه کلید  بصیرت است، اگر بخواهیم در دین بصیرت داشته باشیم باید هم دین‌دار و هم دین‌شناس باشیم، چه بسا افرادی که دین‌دار بودند اما دین‌شناس خیر و بصیرت نداشتند بنابراین کلاه سرشان رفت و در بزنگاه‌ها فریب خوردند

امام‌جمعه ساری با اشاره به زندگی ساده طلاب یادآور شد: فضلا و علما همچون آیت‌الله فاضل زندگی بسیاز ساده‌ای داشتند و اول و آخر زندگی‌شان مشخص بود اما دشمنان سخنانی را در خصوص روحانیون و طلاب بیان می‌کنند که از روی کینه است و درصدد هستند زندگی روحانیون را اشرافی برای مردم معرفی کنند در صورتی که این اصل با روح زندگی عالمان دین منافات دارد. عده‌ دیگری حقوق نجومی می‌گیرند  اما علما را تخریب می‌کنند زیرا می‌خواهند ارزش‌های ما را زیر سوال ببرند  تا جوانان ما چیزی نداشته باشند و راحت هرچه می‌خواهند را  از ما به تاراج ببرند، از این‌رو ما باید امثال شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله فاضل و سبک زندگی ایشان را به مردم معرفی کنیم، این عالم فرزانه که بار خود را سنگین نکردند و ما باید از او درس بگیریم.

وی افزود: اکنون که انقلاب ما به دهه چهارم وارد شد باید مراقب باشیم زیرا دشمنان فهمیدند در جنگ سخت نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و تصمیم گرفتند پیچ‌های ما را شل کنند، اینجاست که اهمیت و وظایف حوزه و دانشگاه اهمیت پیدا می‌کند،دشمنان برای هر روز ما نقشه‌ای کشیدند و در همین دانشگاه‌ها عرفان‌های نوظهور را رواج دادند اما ما باید از این انقلاب مراقبت کنیم، مردم ما نباید به هیچ عنوان از محور روحانیت خارج شوند چرا که این امر برای انقلاب بسیار خطرناک است و دشمنان را به نقشه شوم خود نزدیک می کند.

آیت‌الله طبرسی در پایان با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه مقام معظم رهبری گفت: دشمنان کلیپی را پخش کردند تا مرجعیت رهبری را زیر سوال ببرند و از تواضع ایشان سواستفاده کردند در صورتی که این تواضع اخلاق روحانیت است، روحانیونی که اگر تکلیف نداشتند همه چیز را رها می‌کردند و به حوزه علمیه و وظیفه دینی خود می‌پرداختند، آیت‌الل فاضل با درک چنین مسئله‌ای همواره از مقام معظم رهبری حمایت می‌کردند و معتقد بودند باید به این توجه کنیم که پرچم انقلاب به دست کیست، ما هم امیدواریم این انقلاب با پرچمداری مقام معظم رهبری تا فرج امام زمان ادامه پیدا کند و همه ما در راستای حفظ آن تلاش کنیم.

 

 در بخش دیگر  این همایش پیام تسلیت مقام معظم رهبری در فوت آیت‌الله فاضل خوانده و طرح جایزه علمی فاضل رونمایی شد.

گفتنی است این مراسم که از ساعت ۹ صبح آغاز شد با تقدیر  از پژوهشگران و برگزیدگان برتر ملی و استانی و  اهدای لوح این جایزه علمی به آنان پس از سه ساعت خاتمه یافت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.