امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75608
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 08 دی 1396 - 19:10 | | ارسال توسط :

حضرت معصومه(س) زمینه‌ساز گسترش معارف شیعی در جهان

به گزارش بابل نوین، استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضور حضرت معصومه(س) در قم، زمینه ساز تحولات عظیم در گسترش معارف شیعی در سطح جهان شد. معصومه ظهیری با گرامیداشت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) عنوان کرد: کریمه اهل بیت(ع) مهمان ۱۷ روزه‌ای در قم بود که بر ما میزبان و نگین انگشتری این شهر شد. عضو […]

به گزارش بابل نوین، استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضور حضرت معصومه(س) در قم، زمینه ساز تحولات عظیم در گسترش معارف شیعی در سطح جهان شد.

معصومه ظهیری با گرامیداشت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) عنوان کرد: کریمه اهل بیت(ع) مهمان ۱۷ روزه‌ای در قم بود که بر ما میزبان و نگین انگشتری این شهر شد.

عضو هیات علمی جامعه الزهرای قم افزود: امروز همه ما به برکت خوان حضورشان متنعم هستیم، این حضرت ارادتمندان و شیفتگان زیادی را به سمت قم جذب کرد و پایه گذار تمدن بزرگ شیعی در قم شد.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت والای کریمه اهل بیت(ع) در میان فرزندان موسی ابن جعفر(ع) از امتیاز ویژه‌ای نسبت به دیگران برخوردار بود.

ظهیری اظهار داشت: ایشان در علم و تقوا و هوشیاری و آگاهی نسبت به محیط اجتماعی خودش از شخصیتی بی بدیل برخوردار بود و همین صفات موجب شد که حضرت جزء محدثات یعنی کسانی که روایت حدیث می کنند باشد.

وی ادامه داد: همچنین به واسطه ویژگیهای حضرت معصومه (س) او امین امامی شد که او را با نامهای از سوی امام رضا(ع) به ایران فراخواند و نه تنها برای دیدار بلکه ارتباط با رابطانی که جریان خفقان حکومت بنی عباس این رابطه را قطع کرده بودند و بر این اساس حضرت زمینه ارتباط را فراهم ساخت.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سفر کریمه اهل بیت(ع) جنبه سیاسی و اجتماعی یافت و همین امر حساسیت حکومت را برانگیخت به طوری که معمولا روی کاروان‌های زیارتی هجمه و حساسیتی وجود ندارد اما این کاروان مورد هجمه قرار گرفت.

وی بیان کرد: وقتی کاروان به ساوه رسید مورد حمله و هجمه قرار گرفت و محارم و محمل داران را کشتند و در ایشان زمینه تالم روحی را فراهم آوردند.

ظهیری درباره اینکه چرا حضرت به قم آمدند نیز عنوان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) قبل از تولد حضرت معصومه(س) آمده است که قم را حرم اهل بیت (ع)نامیدند و این در گوش حضرت روایت آشنایی بود.

وی خاطرنشان کرد: طبق این روایت فرزندی از حضرت موسی ابن جعفر(ع) متولد میشود و مدفن او قم است و به شفاعت او همه شیعیان، اهل بهشت می شوند پس شهر قم مورد توجه بود.

عضو هیات علمی جامعه الزهرا یادآور شد: پس از حمله به کاروان، حضرت فرمودند شهر بعد از ساوه کدام است و وقتی متوجه شدند که شهر قم است فرمودند من را به قم برسانید.

وی گفت:به راستی که قمی‌ها نیز خوب از حضرت استقبال کردند و کریمه اهل بیت(ع) را در بنت النور گرامی داشتند پس از آن به فاصله کوتاهی حضرت رحلت کردند.

ظهیری افزود: به برکت وجود حضرت معصومه(س) قم پایگاه و مبعثی برای انقلاب ها و تحولات و آشیانه اهل بیت(ع) و ام القرای جهان اسلام شد که احکام و معارف اسلامی از این سرزمین به دیگر بلاد انتشار و نشر یافت و صادر شد.

وی در مورد برکات حضور حضرت معصومه (س) در قم بیان کرد: تاسیس حوزه علمیه در قم و تشکیل بسیاری از نهضتها قبل از انقلاب و توجهی که جهان اسلام نسبت به قم داشت از برکات این سفر بود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قم در واقع به نحوی مورد توجه جهان اسلام قرار گرفت که بسیاری از بزرگان جهان اسلام آن را به عنوان پایگاه اسلام و فقه آل محمد(ص) میشناسند و بزرگترین کتاب خانهها و مراکز تخصصی در این شهر راه اندازی شد.

وی اظهار داشت: همچنین از بیش از ۱۰۰ کشور جهان، طلاب به منظور آشنایی با دین و معارف شیعه در این سرزمین رفت و آمد دارند چرا که طبق آیه قرآن از سرزمین خود برای کسب دین حرکت کنید از این رو قم مامنی برای کسب علم و معرفت شد.

ظهیری عنوان کرد: قم پناه گاه عاشقان اهل بیت(ع) شد هر کس بخواهد آشنا و پناهگاهی یابد و به دامان پر مهر اهل بیت(ع) پناه ببرد به حضرت معصومه(س) در قم پناه می برد.

وی در این باره گفت: شخصیتهایی همچون آیت الله بهجت و مرعشی نجفی و امام (ره) و ملاصدرا که خود به نحوی در تبعید به سر می‌برد برای پناه بردن و آرامش یافتن و طلب آرامش درونی به این بی بی بی پناه می برند و او مامن و پناهگاه و زیارت گاه همه عاشقان است.

این استاد حوزه در رابطه با رحلت و یا شهادت حضرت معصومه(س) توضیح داد: حضرت معصومه(س) به واسطه بیماری رحلت کردند اما از آن جایی که طبق آیه قرآن «وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ …» اگر کسی در راه خدا از خانه خارج شود و هجرت کند و هر مرگی او را فرا بگیرد شهادت است تعبیر به رحلت شهادت گونه می شود.

وی تصریح کرد: همچنین ایشان به دلیل امام مداری و ولایت مداری حرکت کرد و از طرفی مورد حمله قرار گرفت و محارم خود را از دست داد و در ایشان رعب و وحشت ایجاد شد و به واسطه آن بیمار گردید، میگویند شهادت که ثواب شهادت برای ایشان مترتب است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.