امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68920
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 08 آبان 1396 - 19:31 | | ارسال توسط :

حضور مؤثّر، نافذ و برجسته اصحاب رسانه در جامعه/مطبوعات در کشور ما بیمار متولد نشدند

شما اهالى مطبوعات، جزو جدّى‏‌ترین قشرهاى جامعه هستید و حضورتان در میان اقشار برگزیده‏ جامعه، به عنوان اصحاب قلم و کسانى که مى‏‌نویسند و مردم نوشته‏ آن‏ها را مى‏‌خوانند، حضورى مؤثّر، نافذ و برجسته است.

به گزارش بابل نوین،یکی از عناصر قدرت فرهنگی و سیاسی در هر جامعه‌ای را شاید بتوان به طور قاطع روزنامه‌نگاری و اثرات مرتب بر آن دانست که دارای عمق تاثیر راهبردی و تاکتیکی در ابعاد مختلف اجتماعی است.

 در این مقال بر آنیم تا نظرات رهبر معظم انقلاب را راجع به این مقوله فکری-فرهنگی-سیاسی-اجتماعی و رسانه‌ای برشماریم تا بتوانیم با بازخوانی اندیشه‌های معظم‌له، حال مطبوعات خود را با مطلوب‌های آرمانی مورد نظر طراز انقلاب اسلامی مورد مقایسه و ارزیابی قرار دهیم و به نقاط گپ موجود پی ببریم و در جهت نیل به سمت قله‌ها اقدامات اصلاحی را انجام دهیم.

جدی‌ترین قشر جامعه

به دلیل حضور موثر و برجسته و اثرگذار در میان مردم در یک جامعه می‌توان روزنامه‌نگاران را به عنوان یکی از عناصر جدی و صاحب اثر در میان احاد جامعه برشمرد و این حضور یک حضور تجملاتی و تشریفاتی نیست و این بدین معناست که تنوع و تکثر آن، کیفیت آن و اگر خطایی دارد اصلاح آن بسیار مهم می‌باشد و دلیل این اهمیت مردمی‌بودن  و اگاهی‌بخشی به مردم می‌باشد و ایشان در این باره می‌فرمایند: « شما اهالى مطبوعات، جزو جدّى‏‌ترین قشرهاى جامعه هستید و حضورتان در میان اقشار برگزیده‏ جامعه، به عنوان اصحاب قلم و کسانى که مى‏‌نویسند و مردم نوشته‏ آن‏ها را مى‏‌خوانند، حضورى مؤثّر، نافذ و برجسته است؛» ۱۳/۲/۷۵

کیفیت مطبوعات کشور

بر خلاف جریان روشن فکری که در ایران بیمار متولد شد و دارای اشکالات اساسی از ان اول بود ولی مطبوعات این گونه نبودند و معظم له در این خصوص می فرمایند:

« اما مطبوعات، در کشور ما بیمار متولد نشدند.»۱۳/۲/۷۵

ایشان درباره پیشینه مطبوعات می فرمایند که مطبوعات از ان دست واردات فرهنگی غرب بود که اتفاقا برای ما مثبت بود :« البته مطبوعات، وارداتى است؛ یعنى جزو بخش‌هاى مثبت فرهنگ غرب است که ما از آن‏ها گرفتیم. یک ‏وقت من در باره‏ «تعاطى فرهنگى»- نقطه‏ مقابل «تهاجم فرهنگى»- بحث مفصّلى کردم که از مصادیقش، یکى همین مطبوعات است. »۱۳/۲/۷۵

نقاط قوت نشریات ایرانی

با نگاهی به روزنامه‌های دوران مشروطه و اندکی قبل از آن به نقاط قوتی پی‌ می بریم که هنوز با گذشت سالها از آنها این مطالب قابل استفاده و عمیق هستند و نکته قدرت انها بحث توجه به ادبیات و نوشتار اصیل است که می‌شود گفت شاید در دوران کنونی خیلی به آن توجه نشود که می‌تواند جزء آسیب‌ها باشد و ایشان در این باره می‌فرمایند:

« اگر به مجموعه‏ روزنامه‏‌هاى دوره‏ مشروطه و اندکى قبل از مشروطه نگاه کنید، در آن‏ها مطالب بسیار خوبى به چشم مى‏‌خورد. طنزهاى پخته، ادبیات والا و مطالب حاکى از دلسوزى و علاقه‏‌مندى نسبت به سرنوشت کشور، از شاخصه‏‌هاى چنین روزنامه‏‌هایى است. با گذشت حدود نود سال از تاریخ نشر این روزنامه‏‌ها، در آن‏ها بعضاً مطالب و نکاتى یافت مى‏‌شود که براى امروز هم خیلى کهنه نیست… هوشمندى و زیرکى در ارائه‏ مطالب، از دیگر ویژگی‌هاى مطبوعات آن روزگار است.  »۱۳/۲/۷۵

آسیب شناسی مطبوعات:

وقتی به این سابقه نگاه می کنیم می بینیم که امروز ما در حد این سابقه صد ساله نیستیم چه در حوزه فنی و چه محتوایی، اگر هم در حوزه فنی عقب باشیم ولی در حوزه محتوا سرامد غرب هستیم و باید به این موضوع به عنوان یک برتری راهبردی توجه جدی کنیم و معظم له در سخنانی دراین حوزه می‌فرمایند:

« عزیزان من! ما حقّاً به قدر صد سال پیش نرفته‏‌ایم و این خسارت است… گیرم که کشور ما در صنعت و فناورى و دانش جدید، از غرب، عقب باشد؛ اما از نظر فرهنگ که عقب نیست! ما در گنجینه‏ فرهنگى، از آن‏ها عقب نیستیم. شعر ما، نثر ما، انواع ادبیات و فرهنگ ملى ما که کمبودى ندارد! پس چرا باید عقب بمانیم؟!… من البته نکاتى را در ارتباط با مطبوعاتمان یادداشت کرده‏‌ام که نشانگر ضعف‌هاىِ موجودِ این رسانه است. حضور نداشتن قوى در مسائل بین‏‌المللى، نبود تحلیل‌هاى قوى، ضعف کارهاى هنرى و ضعف زبان فارسى، از آن جمله است… یکى دیگر از ضعف‌هاى مطبوعات ما، تقلید کورکورانه از کارهاى غرب است. »۱۳/۲/۷۵

 با توجه به مطالب ارائه شده که منبعث از یک نگاه تاریخی ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب به پیشینه مطبوعات و روزنامه نگاری در ایران و غرب است ما را بر این می دارد تا در شرایط کنونی از عمق این نگاه فرهنگی و عمیق در جهت اصلاح و برطرف کردن نقائص گام برداریم و بتوانیم روزنامه طراز ایران و انقلاب اسلامی با هدف رقابت‌پذیری با مطبوعات جهان را طراحی نماییم.

امیر هوشنگ میرابی

کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه

منبع:فارس

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.