امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54868
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 29 فروردین 1396 - 13:00 | | ارسال توسط :

حضور ۸۳ کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۳۰ فروردین تا ششم اردیبهشت‌ماه با حضور ۸۳ کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: در کنار برپایی مسابقات قرآنی، به لحاظ محتوایی نیز به موضوعات مورد نیاز جامعه پرداخته‌ایم و استکبارستیزی و وحدت یکی از موضوعات اصلی این دوره از مسابقات است.

به گزارش بابل نوین، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح روز یکشنبه (۲۷ فروردین) در نشست خبری سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه قرآن زیباترین سخن و اولین نعمت الهی است و کتاب شکست‌ناپذیر است، اظهار کرد: وظیفه ما در برابر قرآن، پیروی از آن نوری است که به پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. بدون پیروی از قرآن به سعادت و خوشبختی نمی‌رسیم و باید به قرآن عمل کرد که این عمل نیازمند مقدماتی است که یکی از آن‌ها روخوانی و قرائت قرآن به صورت فردی و جمعی است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که برگزاری مسابقات قرآن یکی از الزامات جامعه اسلامی است که ما باید این امر را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم، خاطرنشان کرد: در برگزاری مسابقات افراد به صورت جمعی و فردی به قرائت قرآن می‌پردازند که خوشبختانه ما در طول ۳۸ سال گذشته در داخل و خارج شاهد آثار برگزاری این مسابقات بوده‌ایم و یکی از توفیقات نظام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه افزود: امسال سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از ۳۰ فروردین تا ششم اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) با حضور ۸۳ کشور برگزار می‌شود. همچنین همزمان با برپایی این مسابقات، مسابقات بین‌المللی بانوان، طلاب، دانش‌آموزان، روشندلان و بزرگسالان با مشارکت ۲۷۶ متسابق برگزار می‌شود که امیدواریم با همکاری اصحاب رسانه، این مسابقات با شکوه و زیبایی بیشتر و بهتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

محمدی یادآور شد: این مسابقات برای تمام اقشار جامعه است و امیدواریم به دور از تمام حواشی‌هایی که گاهی بوجود می‌آید، اخبار این مسابقات منعکس شود و امیدواریم این گونه فضای کشور کاملا قرآنی شود. در کنار مسابقات به لحاظ محتوایی به موضوعات مورد نیاز جامعه نیز پرداخته شده و شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب، یک امت» است که این شعار برگرفته از قرآن کریم است. همچنین به موضوع وحدت نیز در این دوره از مسابقات بسیار پرداخته شده است و اسکتبارستیزی هم یکی دیگر از موضوعات این مسابقات است و ما مفتخریم که در این عرصه پرچم‌دار هستیم و یکی از مولفه‌های استکبارستیزی شناخت دشمن است.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سبک زندگی اسلامی از دیگر موضوعات محتوایی مسابقات قرآن است. خانواده قرآنی، حل معضلات اجتماعی، آیین همسرداری، ازدواج آسان، رابطه خوب، حریم زن و مرد، پدر و مادر، فرزندان و همچنین فاجعه منا و شهدای قرآنی که مورد تأکید رهبری بوده است از دیگر موضوعات برگزاری مسابقات است. برگزاری همایش پژوهش‌های قرآنی با عنوان «قرآن و فرهنگ انقلاب» از دیگر برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات است. همان گونه که می‌دانیم مقام معظم رهبری فرمودند که انقلابی باشید و انقلابی ماندن وظیفه تمام اقشار جامعه است.

وی ادامه داد: این موضوع از دو سال پیش مطرح شد و ۴۲۱ مقاله به دست ما رسید که مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد ۶۵ مقاله خارجی از ۲۰ کشور به دست ما رسیده است که در چهارم اردیبهشت‌ماه این همایش در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. همچنین مسابقات بین‌المللی طلاب برای اولین بار از سوم تا پنجم اردیبهشت‌ماه در قم برگزار می‌شود و مسابقات بین‌المللی بانوان با رعایت موازین شرعی در این دوره از مسابقات برای اولین بار به صورت رسمی برگزار می‌شود.

محمدی یادآور شد: ۴۰ داور بین‌المللی و داخلی این دوره از مسابقات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که ۲۴ داور داخلی و ۱۶ داور خارجی داریم. همچنین برگزاری نمایشگاه قرآن از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای این مسابقات است که با ۱۸ محور برگزار می‌شود. حدود ۴۰۰ مهمان داریم که امیدواریم این رویداد مهم به خوبی و با تأثیرگذاری بسیار زیادی برگزار شود. انتظار ما این است که دولتمردان و مسئولان و مدیران رده اول کشور به فعالیت قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن اهتمام لازم و ویژه‌ای داشته باشند. همان طور که رهبری فرموده‌اند در دوران حاکمیت نظام اسلامی یکی از برنامه‌های اصلی نظام ترویج فرهنگ قرآن است که این موضوع باید برای ما تبدیل به یک مطالبه اصلی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هستیم گفت:‌ بهتر است که ما از کاندیداهایی که تأیید صلاحیت می‌شوند بپرسیم که برنامه‌های آن‌ها و مولفه‌هایشان برای مسائل قرآنی چیست. اینکه آن‌ها باید به معیشت مردم بپردازند کاملا صحیح است، اما بحث موضوعات قرآنی نیز باید یکی از دغدغه‌های آن‌ها باشد. برای مراسم افتتاحیه از ریاست محترم جمهور دعوت شده که امیدواریم مشکلی پیش نیاید و بتوانیم در خدمت ایشان باشیم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی –رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف- با بیان اینکه ما با برگزاری پنج مسابقه به صورت همزمان سعی کرده‌ایم که هزینه‌های جانبی را کم کنیم. همان‌گونه که می‌دانیم برگزاری هر کدام از این مسابقات نیازمند هزینه‌هایی است که با تجمیع آن‌ها هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. ما با متولیان نمایشگاه قرآن نیز به توافق رسیده‌ایم که در کنار این مسابقات دستاوردهای قرآنی ارائه شود و از دکورهای این مسابقات برای نمایشگاه قرآن نیز استفاده شود که این گونه باز هم هزینه‌ها کمتر می‌شود. ما سعی کرده‌ایم با حذف هزینه اضافی مشارکت بیشتری را جلب کنیم.

وی یادآور شد: با همکاری سازمان تبلیغات شهرداری سعی کرده‌ایم که تبلیغات گسترده و جدیدی داشته باشیم و بر همین اساس یک کمپین تبلیغات تحت عنوان شعار این دوره از مسابقات با موضوع خانواده، سبک زندگی و… برپا کرده‌ایم که تصویرسازی‌هایی را در این عرصه داشته‌ایم.

در این مراسم از نشان مسابقات قرآن با محوریت کلمه «اِقراء» و پوستر مسابقات رونمایی شد./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.