امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68108
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 29 مهر 1396 - 18:13 | | ارسال توسط :

حل مشکل بیکاری در گرو توسعه صادرات/ظرفیت دو میلیارد دلاری صادرات صنایع دستی

به گزارش بابل نوین، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه بیست و یکمین سالروز ملی صادرات با اشاره به اهمیت صنایع دستی در تقویت صادرات غیرنفتی اظهار کرد: صنایع دستی از دو بعد اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت هستند، در حوزه اقتصادی این صنعت می تواند کمک شایانی به توسعه صادراتی […]

به گزارش بابل نوین، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه بیست و یکمین سالروز ملی صادرات با اشاره به اهمیت صنایع دستی در تقویت صادرات غیرنفتی اظهار کرد: صنایع دستی از دو بعد اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت هستند، در حوزه اقتصادی این صنعت می تواند کمک شایانی به توسعه صادراتی غیرنفتی کرده و دروازه اجتماعی در زمینه ایجاد عدالت و اشتغال در سراسر کشور موثر باشد.

وی افزود: حدود ۴میلیون نفر در این صنعت مشغول کار هستند و علی رغم پتانسیل خوبی که در این زمینه داریم، جایگاه ما در دنیا در صنعت گردشگری سی ویکم است که قطعا این جایگاه در شأن کشوری همچون ایران نیست.

مونسان با بیان این موضوع که درآمد کشور از حوزه صنایع دستی تنها ۲۴۰ میلیون دلار است، تاکید کرد: از جمله مشکلات اصلی در توسعه این صنعت بالا بودن هزینه تمام شده، موانع بازاریابی،تبلیغات و برندسازی را می توان ذکر کرد.

وی اذعان کرد: سیاست های ما در جهت تجاری سازی صنعت صنایع دستی جلو می رود و قصد داریم همچون کشور چین که توانست با تولید در مقیاس بزرگ، استفاده از نیروی جوان و کاربردی کردن صنایع دستی متناسب با ذائقه مشتری، صنعت صنایع دستی خود را شکوفا کنند ما نیز بتوانیم در این صنعت تحول جدی به وجود آوریم.

مونسان ادامه داد: صنایع دستی ما ظرفیت آن را دارد که صادرات خود را به بالای ۲ میلیارد دلار در سال برساند و امیدواریم با حمایت مجلس و دولت بتوانیم عدد صادرات را در حوزه صنایع دستی افزایش دهیم.

معاون رئیس جمهور ابراز کرد: یکی از مزایای اصلی صنعت صنایع دستی ایجاد اشتغال با هزینه بسیار کم است و ما می توانیم در این صنعت با حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان یک شغل به وجود آوریم، درحالی که این عدد در مشاغل دیگر ۵۰۰ میلیون تومان است.

مونسان با بیان اینکه حدود ۱۴۰ هزار شغل جدید در حوزه صنایع دستی و گردشگری پیش بینی کرده ایم، اضافه کرد: در زمینه گردشگری فاصله زیادی با ظرفیت های اصلی خود داریم و بر اساس گزارش سازمان جهانی سفر و گردشگری، ارزش صادرات این حوزه تنها حدود ۱٫۷ درصد از صادرات کل کشور را در بر می گیرد و این عدد بسیار پایین است.

وی در پایان اذعان کرد: در مقایسه با کشورهای همسایه که دارای جغرافیا و تمدن محدودتری نسبت به ایران هستند نتوانسته ایم توفیقی در امر گردشگری حاصل کنیم و کسب رتبه ۹۳ در شاخص گردشگری دنیا نشان دهنده عملکرد ضعیف در این حوزه بوده است.

همراهی با کاروان فناوری های نوین در عرصه صادرات، نیازمند سازمان توسعه ای

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت در این مراسم گفت: هزینه های تولید و بازاریابی در حوزه صادرات، کار را در این کارساز رقابت جهانی در بازارهای هدف صادراتی، سخت کرد و بر این اساس شرایط در سال ۹۵ بسیار برای صادرات و صادرکنندگان سخت بود.

معاون وزیر صنعت افزود: تحقق برنامه های راهبردی در حوزه صادرات و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، در گرو بازتعریف نهادهای موجود و توجه به قابلیت های کنونی کشور است که بر این اساس باید توجه داشت که هر چند در طی سه دهه گذشته با تکیه بر مزیت های نسبی کشور به خصوص در بخش انرژی و معدن، تلاش های تولیدی و صادراتی ظرفیت های جدیدی را برای صادرات فراهم کرده، ولی روز به روز میدان مسابقات جدیدی از کالا و خدمات در سطح جهانی در حال شکل گیری است.

وی تصریح کرد: رقابت در این میدان ها نیازمند سیاستگذاری جدی در بخش های نوظهور برای صادرات خدمات و کالا است؛ بر این اساس همراهی با کاروان پرشتاب فناوری های نوین در عرصه صادرات، نیازمند سازمان توسعه ای چابک با مدیران برخوردار از دانش روز جهان است.

خسروتاج افزود: کشور نیازمند ساز و کار دانش بنیان و بانشاط است که به نظر می رسد که باید تعمیق و گسترش تلاشها زمینه ای را فراهم کرد که آینده بهتری را رقم زد.

معاون وزیر صنعت گفت:البته صادرات با کم رمق شدن عزم ملی آسیب می بیند که باید بازتعریف نهادهای سازمان های توسعه ای مثل سازمان توسعه تجارت در مورد آن صورت گیرد و همه امکانات را در این زمینه به خط کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.