امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 73898
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 22 آذر 1396 - 18:00 | | ارسال توسط :

حکم شرعی احراز عدالت امام جماعت

به گزارش بابل نوین، یکی از شرایط امام جماعت، داشتن عدالت است، و بر کسانی که اقتدا می‌کنند واجب است تا اگر از عدم عدالت امام جماعت اطمینان دارند، به او اقتدا نکنند، برای خواندن حکم شرعی این موضوع، ادامه مطلب را بخوانید. مقام معظم رهبری سؤال: چگونه می‌توان به عدالت امام جماعت پی برد؟ جواب: […]

به گزارش بابل نوین، یکی از شرایط امام جماعت، داشتن عدالت است، و بر کسانی که اقتدا می‌کنند واجب است تا اگر از عدم عدالت امام جماعت اطمینان دارند، به او اقتدا نکنند، برای خواندن حکم شرعی این موضوع، ادامه مطلب را بخوانید.

مقام معظم رهبری

سؤال: چگونه می‌توان به عدالت امام جماعت پی برد؟

جواب: از هر راهی که اطمینان به عدالت حاصل شود، اگر چه با اقتدای عدّه‌ای از اهل بصیرت و صلاح باشد، کافی است؛ بلکه حسن ظاهر نیز کفایت می‌کند و در صورتی که عدالت محرز بوده، شک و تردید فعلی مانع اقتدا نیست.

سوال: آیا «عدالت» و «صحت قرائت» دو شرط اساسى براى امام جماعت مى‌باشد؟

جواب: عدالت شرط اساسى براى امام جماعت است که مأموم باید آن را قبل از ورود به جماعت ـ ولو از راه حُسن ظاهر ـ احراز نماید، ولى اگر پس از نماز، کشف خلاف شد، ضررى به نمازهاى قبلى نمى‌‌زند ولى صحت قرائت را مى‌شود قبل از ورود به جماعت با اصاله الصحه احراز کرد.

سوال: آیا اقتدا به امام جماعت بدون شناخت واقعی او جایز است؟

جواب: اگر عدالت او نزد مأموم به هر طریقى ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.

سوال: اگر شخصی اعتقاد به عدالت و تقوای فردی داشته باشد و در همان زمان معتقد باشد که شخص مزبور در مواردی به او ظلم کرده است، آیا می‏تواند او را به‌طور کلی عادل بداند؟

جواب: تا براى او احراز نشود که عمل آن امام جماعت که او آن را ظلم مى‏شمارد، با علم و اختیار و بدون مجوّز شرعى بوده، مجاز نیست که حکم به فسق او نماید.

آیت الله سیستانی

سوال: در نماز جماعت باید چه شرایطی در امام جماعت محقق شود تا بتوانیم به او اقتدا کنیم؟

جواب: مهم در امام جماعت احراز عدالت وصحت قرائت است و عادل کسى است که کارهایى را که بر او واجب است بجا آورد ، و کارهایى را که بر او حرام است ترک کند .

و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبى باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانى که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند ، خوبى او را تصدیق نمایند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.