امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 86233
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1398 - 19:42 | | ارسال توسط :

خسارت ۵۷ میلیاردی سیل به تاسیسات آبی مازندران

سرپرست آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل آبفار روستایی مازندران با بیان اینکه سیل‌های 27 اسفند 97 و 12 فروردین 98 در مجموع میزان 27 میلیارد و 350 میلیون تومان به آب و فاضلاب شهری و 29 میلیارد و 150 میلیون تومان به آب و فاضلاب روستایی استان خسارت وارد کرد؛ گفت: سیل چهارم اردیبهشت ماه امسال نیز مجددا حدود 200 میلیون تومان به تاسیسات آب و فاضلاب روستایی استان خسارت وارد کرد.

به گزارش بابل نوین، مجید عبدالهی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در راستای سلسله نشست‌های خبری مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان به سیل‌زدگان در سالن شماره یک استانداری گفت: سیل‌های ۲۷ اسفند، ۱۲ فروردین و ۴ اردیبهشت، موجب وارد آمدن خسارات عمده‌ای به تاسیسات آب و فاضلاب هم در بخش شهری و هم روستایی استان شد.

وی افزود: در سیل ۲۷ اسفندماه سال گذشته، اوج خسارات به شهرستان سیمرغ وارد شد و البته شهرهای جویبار، بهنمیر و ساری نیز بیشترین خسارات را ه در حوزه شهری و هم روستایی متحمل شدند.

سرپرست آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل آبفار روستایی مازندران خاطرنشان کرد: پس از وقوع سیل، ایستگاه مرکزی ما در سیمرغ کاملا به زیر آب رفت و موجب شد تا در سیمرغ، ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب را از دست بدهیم که باید از این محل، آب سه شهر و ۹۲ روستای تابعه را تامین می‌کردیم.

این مسئول گفت: در ساعات اولیه بنا به مشکلات عدیده از آب گرفتگی تاسیسات، ورود گل و لای به ایستگاه‌ها و تابلوها گرفته تا به زیر آب رفتن دستگاه‌ها پمپاژ و طبیعتا سوختگی آنان بود، تنها موفق شدیم تا ۳۰ درصد از مناطق سیل زده این شهرستان را آب دار کنیم که در همان ۲۴ ساعت اولیه با آمادگی‌های لازم از پیش تعیین شده توانستیم با از میان برداشتن موانع و تعویض پمپاژها و تابلوها، آب این مناطق را وصل کنیم که با توجه به ورود گل و لای به منازل، موجب مصرف فراوان آب در این مناطق شد.

عبدالهی بیان کرد: در شهرهای بابل، بابلسر و بخشی از فریدونکنار و روستاهای تابعه این شهرستان‌ها نیز علیرغم اینکه سیل وارد خانه‌های مردم نشد اما شاهد قطعی آب بودیم که این امر به دلیل کدورت بالای آب در اثر وقوع سیل بود.

وی ادامه داد: ما برای تامین آب شرب شهرهای گروه الف به ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز داریم که ۱۰۰۰ لیتر ان از طریق چاه‌ها و ۵۰۰ لیتر دیگر نیز از طریق سد البرز تامین می‌شد که عملا با وقوع سیل و افزایش کدورت آب، مجبور به قطع آب گیری از سد البرز شدیم که موجب قطعی آب در این مناطق شد.

سرپرست آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل آبفار روستایی مازندران ادامه داد: برای جبران این مسئله با بررسی آب بالای سد متوجه شدیم دارای کدورت کمتری نسبت به آب پایین سد است که با نصب سه لوله و آب گیری به میزان ۵۳۰ لیتر بر ثانیه، موفق به جبران این کسری و حل مشکل قطعی آب رد این مناطق شدیم.

این مسئول تصریح کرد: رانش‌های مکرر طی این ایام موجب از دست دادن بسیاری از خطوط انتقال آب ما شد که بر مشکلات ما اضافه شد و حجم زیادی از خطوط لوله انتقال را در این ایام از دست دادیم که با ترمیم موقت آن‌ها، آب را به مشترکان خود رساندیم که باید در ادامه با تامین اعتبار لازم، ترمیم به صورت اساسی در این مناطق انجام شود.

عبدالهی در خصوص میزان خسارات وارده سیل اخیر به تاسیسات آبفای مازندران تصریح کرد: سیل‌های ۲۷ اسفند ۹۷ و ۱۲ فروردین ۹۸ در مجموع میزان ۲۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به آب و فاضلاب شهری و همچنین ۲۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به آب و فاضلاب روستایی مازندران خسارت وارد کرد.

وی اضافه کرد: سیل چهارم اردیبهشت ماه امسال نیز مجددا حدود ۲۰۰ میلیون تومان به تاسیسات آب و فاضلاب روستایی استان خسارت وارد کرد.

سرپرست آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل آبفار روستایی مازندران اعلام کرد: در حال ساخت تصفیه خانه‌ای برای تامین آب شرب شهرهای گروه الف استان هستیم که نیازمند تامین اعتباری نزدیک به صد میلیارد تومان هستیم که خوشبختانه با قول دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در صدد تامین آن هستیم.

این مسئول در خصوص تصفیه خانه شهرستان بابل نیز اشاره کرد: این تصفیه خانه از جمله نخستین تصفیه خانه‌ بهره‌برداری شده در استان در سال ۹۱ بود که در آن مقطع، تصفیه لجن آن در فرایند ساخت تصفیه خانه فاضلاب تکمیل نشد و این طرح در ادامه نیز پس از راه اندازی این تصفیه خانه با مواجه شدن با مشکلات متعدد به سرانجام نرسید.

عبدالهی افزود: بنا است تا ۳ ماه دیگر با انتخاب پیمانکار و پیش بینی اعتباری نزدیک به ۳۰ میلیارد تومانی، این پروژه تا پایان امسال به اتمام برسد.

سرپرست آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل آبفار روستایی مازندران در پایان با بیان اینکه وضعیت فعلی به شرایط قبل از سیل بازگشته است؛ گفت: ۸۸ درصد از آب مورد نیاز استان از چاه‌ها و ۱۲ درصد دیگر آن نیز از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.