امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62850
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 11 مرداد 1396 - 13:21 | | ارسال توسط :

خلأ وجود داستان درباره اصول و فروع دین/ قرآن برای کودکان نداریم

مشاور معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم شمار فراوان کتاب‌های منتشر شده در حوزه دین، موضوع اصول و فروع دین نادیده گرفته شده و یا کمتر دیده شده‌اند. از آن سو قرآنی که به مباحث ترجمه قرآن، شرح آیات الهی و آشنایی با قرآن برای کودکان پرداخته باشد نداریم.

به گزارش بابل نوین، سیدعلی کاشفی خوانساری، مشاور معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره آسیب‌هایی که حوزه کتب دینی با آن مواجه است، اظهار کرد: گاه کتاب‌هایی در این حوزه منتشر می‌شوند که به‌شدت شعاری بوده و به صورت مستقیم به ارائه مطالب پرداخته‌اند و عاری از ظرافت‌ها و زیبایی‌های ادبی و هنری هستند.

این کارشناس ادبی در ادامه این مطلب افزود: از آنجا که والدین علاقه‌مند هستند مبانی دینی را به کودکان خود آموزش دهند،‌ بدون شناخت کافی این آثار را برای فرزندان خود تهیه می‌کنند که در بیشتر مواقع تاثیر منفی به‌جا می‌گذارد؛ به این معنی که روی ذوق و سلیقه کودکان نسبت به مسائل دینی اثر منفی دارد و سبب می‌شود تصور نادرستی نسبت به کتاب و از سوی دیگر مبانی دینی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه چنین اقدامی سبب می‌شود کودکان، لذت مطالعه و شیرینی ادبیات را نچشند و هنر ادبیات دینی به آنها منتقل نشود، گفت: اشعاری که در این آثار هستند نیز اشعار مناسبی نیست و در مجموع می‌توان گفت که سروده‌های مورد استفاده از سطح کیفی پایین برخوردار است.

کاشفی خوانساری در بیان دیگر آسیبی که به این حوزه وارد است، اظهار کرد: تمرکز بیش از حد بر مقوله تاریخ و زندگی‌نامه از جمله این آسیب‌هاست؛ در این راستا باید گفت که عمده کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر می‌شوند در سه حوزه تاریخ، زندگی‌نامه و احکام هستند. بر این اساس شمار کتاب‌های دینی در این حوزه‌ها بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه قصه‌های قرآنی و آئینی نیز قصه‌های مربوط به عاشورا یا برخی از احکام مانند نماز، حجاب و در نهایت روزه، آثار فراوان است،‌ این در حالی است که در سایر حوزه‌ها که دین مفهوم بسیار گسترده و فراگیری در آنها دارد،‌ به‌ندرت دیده می‌شود که آثاری چاپ شود؛ برای مثال کتاب با موضوع اعتقادات و خداشناسی،‌ نبوت و مباحثی از این دست کمتر در بازار نشر دیده می‌شود.

کاشفی خوانساری با اشاره به عدل خداوند و مفهوم امامت در اصول دین عنوان کرد: البته طی دو سال اخیر چند نویسنده و ناشر روی مفهوم خداشناسی،‌ صفات الهی و توحید کتاب‌هایی را تهیه و منتشر کرده‌اند،‌ اما درباره اصول دین باید این طور گفت که آثار این حوزه اندک است. درباره فروع دین نیز با همین مشکل مواجه هستیم. اگر از موضوعاتی مانند نماز و روزه بگذریم،‌ درباره سایر مباحث مربوط به فروع دین، کمتر می‌توان اثری را در بازار نشر دید؛ به این مفهوم که کمتر می‌توان کتابی را پیدا کرد که به موضوع حج، زکات، امر به معروف،‌ نهی از منکر، تولی و تبرا پرداخته باشد.

مشاور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه فروع دین دچار خلأهای بسیاری هستیم، گفت: یکی از موضوعات بسیار اساسی که از آن غفلت شده و می‌شود قرآن است که اصلی‌ترین منبع ما در نگارش داستان به شمار می‌آید. از قصه‌های قرآنی که بگذریم، درباره مفاهیم قرآنی، آشنایی با قرآن، حکمت‌های که در قرآن نهفته است، طرز تفکر، بینش و مکتب قرآنی، کمتر دیده می‌شود که کتابی منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی کودکان و نوجوانان ما با قرآن اندک است، تصریح کرد: قرآن کودکانه نداریم. تقریباً می‌توان گفت که کتابی با موضوع ترجمه قرآن، شرح آیات الهی، آشنایی با قرآن برای کودکان و نوجوانان نداریم؛ البته زحماتی کشیده شده است که از آن جمله می‌توان به ترجمه ناتمام برای قرآن اشاره کرد که فرزانه زنبقی، نخستین کسی بود که توانست سی جزء را در مجله باران برای نوجوانان چاپ کند و بعد از وی نیز یکی از ناشران آن را منتشر کرد. افرادی مثل مصطفی رحماندوست، جعفر ابراهیمی و … نیز برخی از جزء‌های قرآن را برای کودکان کار کردند، ولی هنوز نتوانسته‌ایم که یک تصویر خوب و کامل از قرآن برای کودکان داشته باشیم./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.