امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 39272
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, فرهنگ و هنر, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 16 آذر 1395 - 12:34 | | ارسال توسط :

دانشجو باید فراتر از جریان‌های سیاسی به مطالبات عمومی و عزت‌مندی کشور توجه کند/ فرهنگ و هنر بیشترین تاثیر را در آگاه‌سازى جامعه و تربیت درست انسان دارد

دانشجو و نویسنده موفق مازندران گفت: معتقدم دانشجو باید فراتر از جریان‌های سیاسی به مطالبات عمومی و عزت‌مندی کشور توجه کند، سعی خود را برای مثمر ثمر بودن انجام دهد چون در نهایت سربلندی خود و کشور را به همراه خواهد داشت و در عرصه‌های غیر درسی هم مانند فرهنگ و هنر با تفکر تعهد به کشور تلاش نماید.

photo_2016-12-06_20-30-57

به گزارش بابل نوین، ۱۶ آذر روز دانشجو نمادی برای بررسی مشکلات دانشجویانی است که در آینده ایران اسلامی بیشترین نقش را ایفا خواهند کرد.

همت و تلاش این عزیزان در عرصه‌های مختلف بی شک در ساختن ایرانی قدرتمند و با عظمت تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل پای صحبت‌های یکی از دانشجویانی نشسته‌ایم که جدای از تحصیلات عالیه در عرصه فرهنگی، هنری نیز جزو نخبگان نویسنده و متعهد مازندران به شمار می‌روند.

– با سلام خدمت شما، لطفا خودتان را  معرفی کنید؟
بنده سمانه صالح‌طبرى دانشجوى کارشناسى ارشد مدیریت بازرگانى، عضو بسیج هنرمندان بابل، انجمن ادبى ماتیسا و انجمن قلم ایران هستم.

– از ورودتان به عرصه نویسندگی و سوابقتان بفرمائید؟
نوشتن از دوران کودکی تنها راه آرامش من بود، سطور خالى کاغد همیشه براى نوشتن صدایم می‌زد، شاید احساس مى‌کردم می‌توانم کلماتى که در ذهنم وجود داشت را کنار هم بچینم اما این عادت دوران کودکی در نوجوانى با داستان‌هاى ناتمام شدت گرفت، تا زمانى که با انجمن داستانى کتابخانه نجاریان آشنا شدم، آنجا بود که فهمیدم بزرگترین دغدغه زندگیم نوىسندگی است، حدود ۴ سال است که نویسندگى را جدى دنبال می‌کنم.

– چه کسی یا کسانی در این مسیر مشوق شما بود؟
خانواده عزیزم که همیشه شرایط مناسب را برایم فراهم کردند که بتوانم این هنر را فرا بگىرم، اولىن استاد عزیزم خانم زینب غفورى که بى‌منت و صبورانه در کتابخانه نجاریان توانایى‌های خود را به ما منتقل کردند،  جناب روح‌الله قلى‌پور مدیریت انجمن داستانى مازندران که با راهنمایى و حمایت‌هاى همیشگى‌شان ما را براى نوشتن دلگرم مى‌کنند و استاد بزرگوار ابراهیم باقرى‌حمیدآبادى که براى رشد ما بى وقفه تلاش مى‌کنند.
البته از دوستان نوىسنده‌ى همراه و عزىزم نباید غافل شوم آنها هم در دلم جای خودشان را دارند.

– چه انگیزه‌ای باعث می‌شود بنویسید؟
در ابتدا شاید نوشتن راهى براى کنترل افکار و آرامش بود اما هر چه پیش رفتم بیشتر فهمیدم عرصه فرهنگى و هنری به ویژه داستان بیشترین تاثیر را در آگاه‌سازى جامعه و تربیت درست انسان دارد و در ادامه متوجه شدم گاهى بیان یک کلمه می‌تواند معناى هزاران کتاب را به همراه داشته باشد.

– چرا بیشتر قالب داستان کوتاه را برگزیدید؟
بنظر من داستان کوتاه شاىد مهمترىن تمرین ىک نویسنده باشد.
نوىسندگى را نمى‌شود در یک چهارچوب خاص اسیر کرد، باید بگذاریم پرنده خیالمان تا جایى که مى‌تواند پرواز کند. گاهى با  رمان و  گاه با داستان‌هاى مینى مال….

– تاحالا در جشنواره‌ای رتبه کسب کردید؟
بله، به لطف خدا و حماىت دوستان بنده موفق شدم در هشتمین جشنواره ادبیات داستانى بسیج در سال۱۳۹۳ در سطح استان مقام برگزیده و در سطح کشورى دوم رده سنی جوانان را کسب کنم.

– آینده ادبیات مازندران را چطور می‌بینید؟

همان طور که مى‌دانید بحمدالله نوىسندگان مازندران در چند سال اخیر موفقىت‌هاى چشم‌گیرى کسب کردند و سه دوره پیاپى کسب مقام‌هاى برتر در جشنواره‌هاى کشورى نشان دهنده توانایى بالاى هنرمندان اىن خطه است که با حمایت مسئولان استانى مى‌توانند آینده‌اى بسىار درخشان را براى این استان رقم بزنند.

-نظرتان راجع‌به حوزه ادبیات مقاومت و پایداری چیست؟
با تمام تلاش‌هایى که در این عرصه صورت مى گیرد اما به‌نظر حقیر اىن حوزه بسىار مظلوم واقع شده، دفاع مقدس خود کتاب عاشقانه‌اى است که ملت ما نوشتند، ما نویسندگان باید خون شهدا را زنده نگه داریم و با شناخت و آگاهى درست از هدفشان در این مسیر گام برداریم.

– به نظرشما نویسنده خوب چه ویژگی‌های دارد؟
نویسنده خوب در وهله اول باید انسانى خوب باشد، براى موفقیت و خوب بودن در هر زمینه‌اى ابتدا باید خودمان خوب باشیم.
اما نویسنده بنا به اهمیت خوراکى که به جامعه مى‌دهد وظیفه پررنگی دارد، اولین قدم شاید خودآگاهى و شناخت خود نویسنده است، رسیدن به یک دنیاى فکرى درست و جهان بینى…. نویسنده باید بتواند مردم را کمک کند، فکرشان را پرورش دهد.

– نظرتان در مورد روز دانشجو ورسالت دانشجویان بفرمائید؟

من معتقدم دانشجو باید فراتر از جریان‌های سیاسی به مطالبات عمومی و عزت‌مندی کشور توجه کند، سعی خود را برای مثمرثمر بودن انجام دهد چون در نهایت سربلندی خود و کشور را به همراه خواهد داشت و در عرصه‌های غیر درسی هم مانند فرهنگ و هنر با تفکر تعهد به کشور تلاش نماید.

– و حرف آخر؟
در آخر تشکر می‌کنم از شما  و سایت خبری بابل نوین و همچنین تمام کسانی که در این مسیر همراهم بوده و هستند.
امیدوارم با تلاش و همت اهالی فرهنگ و مسئولان این عرصه مهجور، بیشتر بتواند توانایی‌ها و استعدادهای خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهد تا مشکلی از مشکلات جامعه و مردم را حل کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.