امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 30771
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, اخبار ویژه, سخن سردبیر, مذهبی تاریخ انتشار : 16 مهر 1395 - 14:20 | | ارسال توسط :

دسته‌های عزاداری حسینی به سمت نمایشی شدن پیش نرود

امام جمعه بابل گفت: یکی از مسائل ناخوشایند راه افتادن دسته‌های علم آهنی در سطح خیابان‌ها است، دسته‌های عزاداری حسینی به سمت نمایشی شدن پیش نرود، هزینه‌های سنگین برای ساخت این علم‌های آهنی صرف می‌شود که شایسته جامعه اسلامی نیست.

روحانی بابل۱

به گزارش بابل نوین،  حجت‌الاسلام مجتبی روحانی در خطبه‌هایی نمازجمعه این هفته شهرستان بابل با اشاره به توجه به درک حقیقت واقعه کربلا اظهار کرد: عزاداران حسینی باید در مجلس حسین(ع) بر معرفت خویش بی‌افزایند و عزاداری سید الشهدا به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا هر چه بیشتر و باشکوهتر برگزار شود.
وی افزود: سینه‌زنی ساده در مراسم عزداری یکی از بهترین نوع عزاداری‌ها است و دست‌ها به سینه برای عزاداری زده شود تا قلوب شفا پیدا کند و نوای یا حسین عزاداران به آسمان بلند شود.
وی با اشاره به سیره رفتاری آیت‌الله بروجردی در روز عاشورا، اظهار داشت: حتی آنهایی که دارای بیماری هستند به قصد استشفا در مراسم عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا عزداری کنند تا به برکت سیدالشهدا شفا حاصل شود.
امام جمعه بابل ادامه داد: هر کس در حد توان خود برای باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزدارای امام‌حسین(ع) تلاش کند، در سال‌های اخیر نسبت به گذشته  متاسفانه دسته‌های سینه‌زنی کم شده است و متاسفانه گروه‌های موسیقی همراه با آلات موسیقی در مراسم عزاداری‌ها بیشتر شده است و به صورت گروهی در خیابان‌ها و محلات راه می‌افتند که تناسبی با عزدارای سیدالشهدا ندارد.
این مقام مسئول با اشاره به سنت‌های خوب قدیم تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل ناخوشایند راه افتادن دسته‌های علم آهنی در سطح خیابان‌ها است، دسته‌های عزاداری حسینی به سمت نمایشی شدن پیش نرود، این همه ابزار را برای نمایش دادن استفاده می‌کنند و هزینه‌های سنگین برای ساخت این علم‌های آهنی صرف می‌شود که شایسته جامعه اسلامی نیست.
وی با اشاره به برخی منکرات در عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: از دیگر موارد نگران کننده حضور برخی از بانوان با آرایش و چهره‌ای بزک کرده در سطح خیابان‌ها در ایام عزای حسینی است، برخی آرایشگاه‌های زنانه در ایام محرم باز است و چند سالی با اقدام ضد فرهنگی اقدام به تبلیغ نوعی آرایش به نام  مد آرایش عاشورایی می‌‌کنند که کار ناپسندی است.

حجت‌الاسلام روحانی از مومنان خواست نماز ظهر عاشورا و تاسوعا به صورت جماعت برگزار شود و  تصریح کرد: به تاسی از سیدالشهدا عزداری‌ها و صدای بلند گو‌ها قطع شود و صدای اذان برخواسته شود، در همان‌جا اقدام به برپایی نمازجماعت کنید، همان منطقی که در روز عاشورا انجام شد و امام حسین(ع) علی‌رغم این که در میدان کارزار نبرد بود اقدام به نماز جماعت کرد.
وی  با اشاره به عزاداری‌های متمرکز در دیگر نقاط کشور افزود: بعضی از شهرها سابقه خوبی در برگزاری عزاداری‌های باشکوه و گسترده دارند، ای کاش در مازندران و در این شهرستان هم شاهد برگزاری این‌گونه مراسم‌ها باشیم.
خطیب جمعه بابل ادامه داد: با کمال تاسف در مازندران دچار ضعف در برگزاری دسته‌های عزاداری هستیم، بهتر نیست دسته‌های عزاداری به هم پیوندند و بر شکوه مراسم عزاداری بی‌افزایند، در این تجمع همانند شهرهای زنجان و اردبیل عزداران در قالب تجمع باشکوه اقدام به عزاداری می‌کنند که شایسته است این سنت رواج پیدا کند.
وی افزود: قرار است صبح تاسوعا در شهرستان بابل تجمع بزرگ عزاداران بابل جنب آستانه امامزاده قاسم(ع) برگزار و به صورت زنده از شبکه طبرستان پخش می‌شود که امیدواریم همه هیات‌های مذهبی مشارکت کنند.
روحانی با اشاره به احکام مراجع مختلف در زمینه مشارکت مردم در سرشماری نفوس و مسکن تصریح کرد: پایین بودن مشارکت مردم بابل در ثبت نام اینترنتی سرشماری کشور تعجب برانگیز است، از مردم شهرستان بابل می‌خواهم که در این طرح ملی مشارکت بیشتری داشته باشند و  استقبال کنند.
امام جمعه بابل در پایان گفت:  طرح آمارگیری نفوس و مسکن مورد تاکیدو برای برنامه‌ریزی بلند مدت کشور است ،  نباید برخی افراد فکر کنند که این آمار موجب قطع شدن یارانه و پخش شدن اطلاعات شخصی آنها می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.