امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68633
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 05 آبان 1396 - 15:36 | | ارسال توسط :

دود تحریم علیه قطر در چشم اعمال کنندگان آن

علیرغم آثار منفی کوتاه مدّت ناشی از اعمال تحریم ها علیه قطر، دلایل قوی ای وجود دارد که اثبات می کند "دود تحریم علیه قطر" در چشم اعمال کنندگان آن خواهد رفت.

به گزارش بابل نوین،بیش از چهار ماه است که عربستان سعودی، امارات، بحرین، و مصر مرزهای خود را به روی قطر بسته و ارتباط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده اند. به ادّعای این چهار کشور، قطر باید دست از حمایت از گروه های افراطی بردارد و شبکه ی الجزیره را، که می توان از آن به عنوان محبوب ترین شبکه ی تلویزیونی در جهان عرب نام برد، تعطیل کند. علیرغم تنش های روزافزون و آثار منفی کوتاه مدتی که تحریم ها بر اقتصاد قطر گذاشته است، به نظر می رسد که اعمال تحریم ها علیه قطر ضرر هنگفتی به اقتصاد کشورهای اعمال کننده ی تحریم وارد می سازد.

سال گذشته، شرکت “بیمه ی قطر” توانست حق بیمه ای به ارزش ۱۱۰ میلیون ریال (۳۰ میلیون دلار) از شعبه ی خود در ابوظبی جمع آوری کند. این در حالی است که در ماه سپتامبر گذشته، این شرکت اعلام نمود که به دلیل اختلافات دیپلماتیک، امارات حاضر نیست که مجوز این شرکت را تمدید کند، امری که احتمالا باعث تعطیل شدن شرکت بیمه ی قطر در امارات خواهد شد.  در نتیجه ی اختلافات مذکور، ارزش سهام شرکت بیمه ی قطر از ابتدای تابستان تا به حال تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
همچنین، سال گذشته کشورهای حاشیه ی خلیج فارس حداقل ۵۰ درصد مجموع تعداد توریست ها در قطر را تشکیل می دادند.این در حالی است که از ماه ژوئن تا کنون تعداد توریست هایی که از این کشورها به قطر مسافرت می کردند به مقدار ۷۰ درصد کاهش داشته است و تنها ۵۰ درصد ظرفیت هتل های قطر در تابستان امسال پر شده است.
در هر حال، دلایلی قوی وجود دارد که اثبات می کند تحریم قطر باعث ضرر رسیدن به همان کشورهایی است که علیه قطر تحریم اعمال کرده اند. به طور مثال، دبی، به عنوان یکی از قطب های خدماتی منطقه، از شهرهایی است که بیشترین ضرر را از اعمال تحریم علیه قطر دیده است. از آنجا که بسیاری از بنگاه های اقتصادی قطری در دبی فعالیت تجاری خود را با همراهی شرکای اماراتی خود انجام می دهند، توقف این همکاری برای این شرکا گران تمام خواهد شد. بدون شک خاتمه ی ناگهانی قراردادها با طرف قطری به معنای اخراج شدن بسیاری از کارمندانی خواهد بود که موقعیت کاری خود را در شرایط عادی دیپلماتیک و به لطف قرارداد با طرف قطری به دست آورده بودند. این در حالی است که تحریم های اعمال شده علیه قطر بازار املاک دبی را هم آسیب پذیر خواهد کرد. در سال گذشته، قطری ها حدود ۵۰۰ میلیون دلار در بازار املاک دبی سرمایه گذاری کرده بودند.
همچنین، جبل علی، پرکارترین بندر تجاری منطقه واقع در دبی که بیش از یک سوم محموله های تجاری خلیج فارس از آن عبور می کند، از آثار منفی این تحریم ها بی نصیب نمانده است. در سپتامبر گذشته، قطر بندری را به ارزش ۷٫۴ میلیارد دلار احداث نمود که حمل کنندگان کالاها را قادر خواهد ساخت تا به طور کلی از عبور کالاهای خود از بندر جبل علی صرف نظر کنند. این در حالی است که قبل از تحریم ها علیه قطر، ۸۵ درصد محموله های تجاری از طریق این بندر به سوی قطر فرستاده می شد.
این در حالی است که شرکت بزرگ حمل و نقل قطر تصمیم بر آن دارد تا با چرخشی آشکار مرکز فعالیت منطقه ای خود را از امارات به عمان منتقل کند، کشوری که از اعمال تحریم علیه قطر خودداری کرد. آمارها نمایانگر آن است که از تابستان امسال قطر شاهد رشد ۲۰۰۰ درصدی در تجارت با عمّان بوده است. علاوه بر این، ارزش مبادلات تجاری بین ایران و قطر که در سال گذشته ۹۸ میلیون دلار بود شاهد رشد ۶۰ درصدی صادرات ایران در تابستان امسال به این کشور بوده است. با ممنوعیت ورود هواپیماهای قطری به آسمان عربستان، پیش بینی می گردد که ایران صدها میلیون دلار در سالیان آتی از عبور و مرور این هواپیماها از خاک خود سود خواهد برد.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.