امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53629
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 15 فروردین 1396 - 23:05 | | ارسال توسط :

دولت یک رئیس دارد و همه به دنبال او هستیم/ دلواپسى، یونیفرم گروه خاصی است/تلگرام فیلتر نمی‌شود

سخنگوی دولت گفت: سال 1395 بدون کسری بودجه به پایان رسید یعنی همان مقدار که درآمد کسب شد، همان مقدار هم اعتبارهای دستگاه‌ها را پرداخت کردیم.

به گزارش بابل نوین، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (۱۵ فروردین ماه) برگزار شد، گفت: لایحه بودجه ۹۵ بالغ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان مصوبه داشت و بر اساس گزارش مقدماتی ۲۸۲ هزار میلیارد تومان آن (۹۶ درصد) محقق شد.

سال ۹۵ بدون کسری بودجه سپری شد
وی با بیان اینکه ۹۴ درصد از درآمدهای دولت در سال ۹۵ محقق شده، ادامه داد: ۷۹ هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در سال گذشته پیش‌بینی شد که ۷۴ هزار میلیارد آن (۹۴ درصد) محقق شد. بر این اساس سال ۹۵ بدون کسری بودجه به پایان رسید.
سخنگوی دولت اضافه کرد:‌ از مبلغ ۲۸۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵، ۲۱۴ هزار میلیارد باید برای اعتبارات هزینه‌ای صرف می‌شد، لذا از این رقم ۲۰۸ هزار میلیارد تومان (۹۷ درصد) مصرف شد.
نوبخت با اشاره به خریداری اوراق در سال گذشته متذکر شد: بر اساس قانون در سال ۹۵ باید ۲۳ هزار میلیارد اوراق خریداری می‌شد که توانستیم ۴۲ هزار میلیارد تومان خریداری کنیم و عملکرد دولت را در این زمینه به ۱۸۱ درصد برسانیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: منابع عمومی دولت در سال ۹۴، ۲۰۲ هزار میلیارد تومان بود این مبلغ در سال ۹۵، ۲۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به دنبال آن اعتبارات نیز ۴۰ درصد رشد پیدا کرد؛ همچنین مبلغ اعتبارات جاری در سال ۹۴، ۱۷۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۵، ۲۰۸ هزار میلیارد تومان بود که در سال گذشته این مبلغ با افزایش قابل توجه روبرو بوده به طوری که ۲۱ درصد رشد داشته است.
۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی کاهش یافت
نوبخت با اشاره به پرداخت بدهی‌های دولت اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم دولت در سال گذشته پرداخت بدهی‌ به نظام بانکی بود، بر این اساس ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی کاهش یافت، همچنین ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه به بانک‌ها تزریق شد که این مسئله به بهبود و اصلاح نظام بانکی کمک کرده است.
وی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است افزود: ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پیمانکاران، هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید، بنیاد مسکن، مسکن مهر و آموزش عالی برای دیون پرداخت شد، همچنین ۲ هزار میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان و ۲ هزار میلیارد تومان هم برای شهرداری‌ها در نظر گرفته‌ایم.
سخنگوی دولت برنامه دولت به منظور تحقق دستورالعمل مقام معظم رهبری مبنی بر “تولید” و “اشتغال” در سطح کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: رئیس جمهور طی ابلاغی به کلیه دستگاه‌های اجرایی از آنها خواست تا برنامه خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال اعلام کنند، همچنین در راستای تهیه بسته‌های رونق و اشتغال، تعیین مالی و سرمایه‌گذاری، تجارت خارجی، اشتغال و توانمندسازی نیروی کار تقسیم کار ملی آغاز شده و افزایش هریک از دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است.
پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا پایان “هفته معلم”

نوبخت تصریح کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از بودجه سال ۹۶ برای افزایش حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده است، در سال گذشته نیز ۲ هزار میلیارد تومان از پاداش فرهنگیان بازنشسته پرداخت شد و قرار است مابقی پاداش آنها قبل از شروع “هفته معلم” آغاز و تا پایان هفته معلم به اتمام برسد، حدودا سقف پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته ۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: مستمری خانواده‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، ۱۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا صندوق توسعه ملی به اهداف خود رسیده یا خیر اظهار داشت: خوشبختانه صندوق توسعه ملی توانسته به اهداف خود نزدیک شود و منابع کافی را جذب کند، همان طور که می‌دانید ۱۰ درصد اعتبار برای کشاورزان و ۱۰ درصد تسهیلات هم برای حوزه صنعت البته با تخفیف ویژه برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است.
نوبخت ادامه داد: همچنین از منابع صندوق توسعه ملی برای به اتمام رساندن طرح و پروژه‌ها برداشت شده، یکی از این پروژه‌ها مهار آب‌های مرزی بوده که با موافقت مقام معظم رهبری دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی برداشت می‌شود.
دولت یک رئیس دارد و همه به دنبال او هستیم

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا استعفای جهانگیری برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهور صحت دارد؟ و آیا قرار است فرد دیگری از دولت در انتخابات کاندیدا شود، گفت: دولت یک رئیس دارد و همه به دنبال او هستیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور ستاد انتخاباتی خود را شکل داده یا خیر گفت: بدیهی است که کاندیدای ریاست جمهوری در مرحله نخست اقدام به ثبت نام می‌کند و سپس ستاد انتخاباتی خود را تشکیل می‌دهد بنابراین باید گفت روحانی هنوز ثبت نامی انجام نداده و ستاد انتخاباتی وی هم هنوز فعال نشده است.
وی درباره تاثیر برجام در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی متذکر شد: در اولین سال اجرایی شدن برجام ۱۱٫۵ میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری خارجی انجام شد، اما شاید تاثیر آن بر سفره‌های مردم محسوس نباشد البته باید در این زمینه صبر کرد تا نتایج حاصل شده را شاهد بود.
تلگرام فیلتر نمی‌شود

نوبخت همچنین در مورد فیلترینگ تلگرام گفت: قرار نیست تلگرام فیلتر شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه پیرامون رشد اقتصادی کشور تصریح کرد: رشد منفی ۶٫۸ درصد به مثبت ۷ درصد ارتقا یافته و نتیجه این رشد اقتصادی فعال شدن واحدهای تولیدی و خرید محصولات کشاورزان است، ادعا نداریم وضع موجود بی‌نقص است اما در مشکلات مردم و کشور واقف هستیم.
نوبخت در واکنش به درخواست حمید بقایی برای مناظره با روحانی اضافه کرد: در صورت لزوم یکی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه را برای مناظره با بقایی مامور می‌کنیم، اما وی هم باید درباره برخی از مسائل توضیحاتی ارائه دهد، بنابراین لزومی ندارد رئیس جمهور به پرسشی پاسخ دهد چرا که کارشناسان پاسخگوی سوالات خواهند بود.
سخنگوی دولت درباره اینکه برخی معتقدند می‌توان یارانه نقدی مردم را افزایش داد گفت: کسانی که می‌خواهند یارانه‌های نقدی مردم را افزایش دهند باید با کارشناسان سازمان برنامه و بودجه صحبت کنند.
وی اظهار داشت: در سال گذشته پیش‌بینی ما افزایش ۵ درصد رشد اقتصادی و کاهش ۹ درصدی تورم بود که خوشبختانه توانستیم میزان رشد اقتصادی به ۷٫۲ درصد و تورم را به ۶٫۸ درصد برسانیم، بر این اساس در سال ۹۶ رشد اقتصادی کشور ۷٫۷ درصد و نرخ تورم هم ۷ الی ۷٫۵ درصد پیش‌بینی شده است.
 عربستان خواسته‌های ایران برای حضور زائران را پذیرفته است
نوبخت در ادامه تصریح کرد: شرایط ایران از سوی کشور عربستان منبی بر تأمین امنیت و حفظ  کرامت زائران برای مراسم حج پذیرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح برنامه دولت به منظور تحقق شعار سال ۹۶ تاکید کرد: هر یک از وزارتخانه‌ها وظایف تعیین شده و مشخصی دارند، در این میان وزارت امور خارجه نیز برای تردد افراد خارجی و صدور روادید چند ساله و همچنین تسهیل در روند سرمایه‌گذاری خارجی اقداماتی در دستور کار دارد، چراکه از این طریق می‌توان رابطه بهتری در عرصه بین‌الملل برقرار کرد و از سرمایه‌گذاری خارجی و امکانات سایر کشورها برای افزایش رشد داخلی بهره‌مند شد تا در نهایت بتوانیم کشورمان را به اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی نزدیک کنیم.
سخنگوی دولت با اشاره به قراردادهای نفتی و فراز و فرودهای آن تصریح کرد: مدل تنظیم قراردادهای نفتی با وجود فراز و نشیب‌های مختلف به تایید رسید همچنین وزارت نفت و شرکت‌های تابعه نیز برای قراردادهای نفتی مدلی دارند تا آنها را به مرحله اجرا برسانند، وجود برخی نگرانی‌ها منطقی به نظر می‌رسد، اما با اعمال تغییرات لازم در این زمینه تا اندازه‌ای از چالش‌ها کاسته‌ایم، نباید فراموش کرد که دلواپسی، یونیفرم گروهی خاص شده است.
وی درباره فعالیت‌ دستگاه‌های اجرایی به منظور شکل‌گیری دولت الکترونیک گفت: دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه با همکاری سازمان اداری استخدامی امور مربوط به دولت الکترونیک را پیگیری می‌کنند، هماهنگی‌های لازم برای فراهم سازی این مهم انجام شده که دستگاه‌ متولی و مربوطه وزارت ارتباطات است در حال حاضر ماموریت خود را به خوبی در این زمینه انجام می‌دهد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نامه احمدی نژاد به روحانی گفت: احمدی نژاد از روسای جمهور کشورهای مختلف گرفته تا به دیگران نامه می‌نویسد اما بنده از مکاتبه او با رئیس جمهور اطلاعی ندارم.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: دولت از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا لایحه استفاده از ۱٫۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال در روستاها و فارغ‌التحصیلان را هر چه زودتر به تصویب برساند./ص

باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.