امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 81624
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 03 اردیبهشت 1397 - 11:13 | | ارسال توسط :

رتبه نخست سالمندی در عروس شهرهای ایران

رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر با بیان اینکه کم‌تحرکی و چاقی از مشکلات اصلی در این شهرستان است، گفت: همچنین به مشکل سالمندی که رامسر رتبه نخست کشور را دارد و بر اثر بی‌توجهی افزایش یافته توجه اساسی شود.

به گزارش بابل نوین، سلامت از جمله مهم‌ترین عواملی است که فرهنگ‌ها و جوامع مختلف به آن توجه می‌کنند و همه مردم و مسؤولان برای ارتقای سلامت خود و خانواده و جامعه تلاش دارند.

در کشور ما نیز همه دولت‌ها به این امر مهم توجه داشته و در راستای تحقق امکانات و شرایط برای دسترسی مردم به امکانات درمانی تلاش کرده و تا حدودی موفق بودند.

در شهرستان رامسر نیز همانند سایر شهرها و استان‌ها علاوه بر زمان‌های دیگر سال در هفته سلامت که از اول تا هفتم اردیبهشت ماه به نام هفته سلامت نامگذاری شده برنامه‌های  متنوعی برای آگاهی بخشی به مردم و پیشگیری از بروز بسیاری مشکلات برگزار می‌شود که امیدواریم در حوزه بهداشت و درمان به موفقیت‌های والایی دست یابیم.

* تشکیل مجمع عالی سلامت

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر در این باره با بیان اینکه حساسیت به بحث سلامت مردم در مسؤولان اندک بوده و بیشتر به ساخت‌وسازها و توسعه فیزیکی توجه می‌شود در صورتی که باید به حوزه سلامت، درمان و پیشگیری بیماری‌ها نیز توجه شود.

 ابراهیم ناظریان با اشاره به اینکه یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده، تصریح کرد: در سال جاری تلاش داریم تا قشرهای مختلف مردم را با سیستم بهداشت آشنا کرده و با شناسایی انتظارات مردم خدمات بهتری را ارائه دهیم.

وی ضمن تشکر از زحمات شوراها مشارکت آنها را بسیار مهم دانست و خاطر‌نشان کرد: شورا فقط شورای عمرانی و توسعه نبوده و باید به همه جوانب شهر و روستا توجه داشته باشد.

ناظریان از تشکیل مجمع عالی سلامت شهرستان خبر داد و افزود: با فعال شدن مجمع عالی سلامت می‌توان تصمیمات کلان بهداشت و سلامت شهرستان را در آن مصوب و برای حل انها تصمیمات بهتری گرفته شود.

* رتبه نخست سالمندی در عروس شهرهای ایران

وی گفت: از نظر سخت‌افزاری در شهرستان مشکلی نداریم و باید انرژی خود را برای ارتباط با مردم و پیشگیری مشکلات صرف کنیم که کم‌تحرکی و چاقی از مشکلات اصلی است و همچنین به مشکل سالمندی که رامسر رتبه نخست کشور را دارد و بر اثر بی‌توجهی افزایش یافته توجه اساسی شود.

ناظریان با بیان اینکه هشت مرکز بهداشتی درمانی نوسازی و بهسازی شد، اظهار کرد: همانگونه که هنر مدیریت حل مشکلات در کمبودها است، امروزه باید بیشتر وقت و تلاش‌مان را برای ارائه خدمات به مردم صرف کرده و در کنار مشکلات کمبود نیرو و منابع مالی با شیوه مدیریتی درست و با برنامه‌ریزی مشکلات را حل کنیم.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر با تاکید بر اینکه بر اثر تعداد بالای مراجعه مردم به کلینیک ویژه در مدت‌کوتاه به طور قطع کیفیت پایین خواهد آمد و راهکار آن تقویت پزشک خانواده است، تصریح کرد: مردم در کنار پزشکان متخصص باید از پزشکان عمومی نیز استقبال کنند و پزشکان نیز باید با ارائه خدمت درست اعتماد مردم را جلب کنند.

این مسؤول خاطر‌نشان کرد: ۹۰ درصد مردم شهرستان دارای  پرونده سلامت هستند که تنها ۶۰ درصد برای یکبار به پزشک خانواده مراجعه داشتند، در صورتی که مردم باید برای سلامت خود وقت بگذارند.

* ارتباط مشکلات اقتصادی و افسردگی مردم

ناظریان با اشاره به اینکه وجود مشکلات اقتصادی در روحیه مردم تاثیر‌گذار است، افزود: افسردگی و استرس روند رو به رشدی در شهرستان دارد و بیش از نصف جمعیت ما این روند را دارد که تلاش داریم نشاط اجتماعی را افزایش دهیم.

 رئیس  شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر در حوزه بیماری مشترک انسان و حیوان در سطح شهرستان بیماری تب مالت را عنوان کرد که بیشتر در مناطق روستایی رامسر دیده شده و از طریق دام آلوده ایجاد می‌شود و بهترین راه پیشگیری آن  دام است که ارتباط خوبی با دامپزشکی داریم اما در این زمینه دامداران و مردم هم باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی به معضل سگ‌های ولگرد نیز اشاره کرد و گفت: قانون زنده‌گیری سگ‌ها، عقیم‌سازی و مراقبت از آنان بسیار سخت است و حیوان گزیدگی در رامسر زیاد است.

ناظریان در زمینه مشکلات دیگر شهرستان به معضل فاضلاب اشاره کرد و گفت: هر چند که برخورد چکشی و معرفی به دادگاه و درگیری‌ها نتیجه نمی‌دهد و دلیل آن سطح بالای آب در رامسر است اما باید با فکر اساسی این مشکل حل شود.

* کشتارگاه کتالم باید تعطیل شود

 رئیس  شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر در کنار بحث زباله شهرستان، افزود: در زمینه کشتارگاه هم وضعیت مطلوبی نداریم و کشتارگاه کتالم با شرایط بد خود باید تعطیل شود و هر چند در رامسر هم فعالیت‌های انجام گرفته اما باید تصمیمی درست گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آب آشامیدنی اشاره کرد که آب شهرستان از لحاظ آلودگی مشکلی ندارد و تنها فرسودگی شبکه سبب گل آلود شدن آب می‌شود.

ناظریان نشست با خبرنگاران و بازدید از مراکز بهداشتی درمانی و مرکز اورژانس ۱۱۵، پاکسازی سواحل، نشست با شورا‌ها و شهرداری رامسر و کتالم و ساداتشهر، ورزش همگانی و صبحانه سالم ، برگزاری همایش سلامت، پیاده روی خانوادگی و بسیاری از برنامه‌های آموزشی در مدارس و سفیران سلامت و برنامه‌های متنوع دیگر را از جمله برنانه‌های هفته سلامت در رامسر عنوان کرد.

وی در پایان به سامانه ۱۹۰ که پاسخگوی مشکلات و شکایات مردمی است و گزارش بازرسی هر شکایت به مدت ۴۸ ساعت پس از آن در سایت قرار داده می‌شود و فرد می‌تواند پاسخ شکایت خود را ببیند.

* فعالیت‌های متنوع درمانی در مرکز خدمات سلامت شماره ۲ رامسر

محمدصادق میرابوطالبی مسؤول مرکز خدمات سلامت شماره ۲ آخوندمحله شهرستان رامسر نیز با اشاره به اینکه از اول تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده گفت: مرکز خدمات سلامت شماره ۲ رامسر حدود ۱۷ هزار و ۴۶۱ نفر شهری و روستایی زیرپوشش خود دارد و خدمات متنوع ارائه می‌دهد که از این میزان حدود ۶ هزار و ۷۴۳ نفر آن روستایی هستند.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز در سال ۹۶ حدود ۹۱۷ نوزاد از طریق نمونه پاشنه پا غربالگری شدند، اظهار کرد: در این مرکز خدمات متفاوت و متنوعی ارائه می‌شود که از جمله آنها آزمایش بیماری سل، غربالگری افراد در زمینه بیماری‌های مختلف، نوار قلب و پانسمان، خدمات مربوط به مامایی، خدمات پزشک خانواده روستایی و… هستند.

میر ابوطالبی افزود: حدود ۳۳۴ نفر حاشیه‌نشین به صورت متمرکز در این مرکز پرونده دارند که تحت پوشش پزشک خانواده نیستند و از خدمات این مرکز بهره می‌برند و همچنین خدمات دندانپزشکی نیز به غیر کشیدن همه فعالیت‌های مربوط به آن انجام می‌شود و گروه فعال آن بیشتر مادران باردار و کودکان هستند.

وی ادامه داد: در طبقه فوقانی این مرکز بخش‌های مشاوره ازدواج، بهداشت محیط و مشاوره تغذیه فعالیت دارند.

نرگس دهگانی، مسئول آزمایشگاه این مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت نیز در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگاران اظهار کرد: خدمات بخش آزمایشگاهی ما از جمله غربالگری تالاسمی قبل از ازدواج، صدور کارت سلامت و عدم اعتیاد استخدامی، انجام آزمایشات هورمونی، انجام آزمایش سل و مالاریا به صورت رایگان و… را شامل می‌شود و روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر مراجعه کننده داریم و در سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار و ۸۸۵ نفر به این مرکز مراجعه کردند.

* مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵

 در بازدید از یکی از پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ نیز محمود حقیقت‌دوست کارشناس فوریت‌های پزشکی و اسماعیل عزیزی کاردان فوریت‌های پزشکی از مردم خواستند که در زمان بروز حوادث با حفظ خونسردی خود با نیرو‌های امدادی همکاری لازم را داشته و نظم محل حادثه را برهم نزنند.

محمود حقیقت‌دوست زمان حضور نیروهای اورژانش تا محل حادثه را در مناطق شهری نزدیک به ۷ دقیقه عنوان کرد و افزود: ۱۴ نیرو متخصص در ۳ پایگاه با ۵ ماشین که دو ماشین به صورت پشتیبان هستند و یک ماشین برای محور جواهرده فعالیت دارند.

وی افزود: دارو‌های لازم در ماشین‌ها موجود است و خدمات اورژانسی رایگان ارائه می‌شود که بیش از ۳۰۰ مورد در فروردین فوریت پزشکی داشتیم که با حضور در صحنه مشکلات رفع شدند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.