امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 63156
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 16 مرداد 1396 - 15:40 | | ارسال توسط :

رشد ۸ درصدی جمع آوری صدقات تا پایان تیرماه ۹۶

به گزارش بابل نوین،سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: منابع کمیته امداد از درآمدهای مردمی شامل صدقات، زکات، فطریه طی ۴ ماه گذشته افزایش یافته است. وی ادامه داد: طی این ۴ ماه جمع آوری صدقات ۸ درصد رشد داشته و جمع آوری زکات فطریه […]

به گزارش بابل نوین،سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: منابع کمیته امداد از درآمدهای مردمی شامل صدقات، زکات، فطریه طی ۴ ماه گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طی این ۴ ماه جمع آوری صدقات ۸ درصد رشد داشته و جمع آوری زکات فطریه نیز ۳ برابر شده است،همچنین در طرح محسنین که به موضوع حمایت از فرزندان غیر یتیم که به علت بدسرپرست بودن، تحت حمایت خیران قرار می‌گیرند، رشد قابل توجهی را داشتیم.

فتاح تصریح کرد: مهمترین اتفاقی که طی ۴ ماه گذشته در کمیته امداد رخ داد، افزایش مستمری مددجویان بود که چند سال آرزوی آن را داشتیم و به دنبال آن بودیم و خوشبختانه امسال پرداخت ها در ۴ ماه ابتدای سال انجام شد، به نحوی که سنگین ترین بار مالی افزایش بودجه مربوط به این ردیف از مستمری ها بوده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان داشت: ۴ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها تصویب و مقرر شد تا طی مدت ۴ ماه نخست سال ۹۶ به حساب مددجویان واریز شود، اما متاسفانه در این مدت این مبالغ به حساب یارانه‌ها واریز شد که تبعات و اشکالاتی را ایجاد کرد و مدیریت بهینه منبع از ما گرفته شد.

وی افزود: البته در این مورد دولت قبول کرده که باید اصلاحاتی انجام شود، به همین منظور آئین‌نامه‌ای تهیه شد تا این مستمری به حساب بهزیستی و کمیته امداد واریز شود.

فتاح خاطر نشان کرد: ‌۹۰درصد بودجه امسال کمیته امداد پرداخت شده و در مورد وام قرض‌الحسنه اشتغال که سال گذشته به مبلغ یک هزار میلیارد تومان بود، امسال نیز بودجه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیاردی در این زمینه به ما اختصاص داده شد و توافقنامه های مربوطه را با بانک ها امضا کرده‌ایم.

وی بیان داشت: در راستای استفاده از کالای ایرانی با صندوق توسعه کارآفرینی امید قراردادی انعقاد کردیم که بر اساس آن ۵ هزار دستگاه وانت خریداری و ظرف ۴ ماه آینده تحویل روستائیان می شود که این خودروها همه ایرانی بوده و اقساط آن کمتر از ۸۰۰ هزار تومان است.

فتاح ادامه داد: تولید برق چند کیلووات در روستاها با استفاده از سلول‌های خورشیدی انجام می شود که در این راستا نیز با وزارت نیرو قراردادی منعقد کردیم و هزینه هر واحد ۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، در حال حاضر این موضوع در مورد یک هزار واحد اجرا شده است، همچنین اجرای این طرح زمینه کار تولیدی را فراهم می‌کند، چراکه خانواده‌ها می‌توانند به مدت ۲۰ سال از درآمد تولید برق بهره‌مند و خودکفا شوند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷۵ هزار خانوار از حمایت کمیته امداد خارج شده اند و در این راستا کاهش ۱۰ درصدی مددجو را داشتیم، اضافه کرد: ۱۰۰ هزار نفر از مددجویان به دلیل خودکفایی از سیستم حمایت خارج شده‌اند و امیدوارم امسال این رقم افزایش یابد.

وی گفت: سال گذشته کمیته امداد ۳۰۰ میلیارد تومان وام خوداشتغالی پرداخت کرده و امسال نیز به دلیل وجود صندوق قرض‌الحسنه امداد این اعتبار یک هزار میلیارد تومان شده که از منابع و سپرده‌های مردمی است، همچنین با تصویب لایحه یک و نیم میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی اعتبار، مقرر شد این رقم از صندوق توسعه ملی برداشت و به نفع محرومان اختصاص یابد، اما به دلیل مشکلات قانونی، شورای نگهبان آن را رد کرده است.

فتاح با بیان اینکه در ۳ هفته گذشته با ارائه نامه‌ای از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری با این موضوع که این لایحه عملیاتی شود، موافقت شد، تصریح کرد: اعتبار حاصل از این لایحه ۵ هزار میلیارد تومان است که ۳ بانک عامل هم به همین اندازه باید اعتبار تأمین کنند که در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی تخصیص خواهد یافت.

رئیس کمیته امداد اظهار داشت:‌ آئین‌نامه استفاده از این لایحه تدوین شده و قرار است سهم مشخصی هم برای امداد لحاظ شود، اما تا زمانی که از سوی سازمان برنامه و بودجه تصویب نشده نمی‌توانیم رقم آن را اعلام کنیم.

فتاح گفت: هیچ یتیمی را در کشور بدون حامی نداشته‌ایم، اما فرزندان محسنین که سرپرست دارند اما ناتوان یا بدسرپرست هستند، معضل ما بود که از طریق فراخوان دو هفته‌ای توسط صدا وسیما، ۵۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده اند که تا امروز ۳۲۰ هزار حامی ثبت نام قطعی شده و اولین واریزی را در ماه گذشته داشته‌اند که با ۱۰۰ هزار حامی قبلی در مجموع تعداد آنان ۴۲۰ هزار نفر می‌شود.

وی عنوان کرد: ریشه‌کنی فقر مطلق از برنامه‌های جدی دولت است که در ماه رمضان فرصتی شد تا با رئیس‌جمهور در این باره صحبت شود و به او اعلام کنیم که به نظر می‌آید در تعریف فقر مطلق باید تجدید نظر کرد، به طوری که ‌نظام اسلامی طی دوران‌های مختلف موفق شده فقر مطلق را ریشه‌کن کند.

فتاح ادامه داد: فقر مطلق به این معنی است که فردی معیشت و نان نداشته باشد که این مسأله باید با افزایش مستمری حل می‌شد که نشد، بنابراین دولت باید تعریف و سطح جدیدی از فقر مطلق را ارائه دهد.

رئیس کمیته امداد اذعان کرد: از اینکه دولت در این زمینه شعار داده است، خوشحالیم زیرا تعهدی را برای دولت ایجاد کرده و به ما قول داده شده که پس از تشکیل دولت دوازدهم آئین‌نامه آن تهیه شود.

وی در خصوص اختلال موجود در پرداخت افزایش مستمری مددجویان، اضافه کرد: تعداد اختلال کم بوده، اما وجود داشته چون حساب یارانه از مستمری جدا بوده است.

فتاح خاطر نشان کرد: ۳۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد داریم که سرپرست آنان زندانی و یا بدسرپرست بوده است که یارانه به حساب آن ها واریز می شود و باید این روند اصلاح شود.

رئیس کمیته امداد گفت:‌ در مردم ظرفیت بزرگ اقتصاد انفاق وجود دارد که گردش مالی آن به گفته برخی‌ها بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین باید به این پرداختی‌ها بپردازیم زیرا هنگامی مردم به خوبی کمک می‌کنند که اعتماد آفرینی کنیم.

وی تأکید کرد: موضوع محرمانه در امداد نداریم، فقط مشخصات مددجویان محرمانه است و باید تمام اعداد و درآمد را شفاف اعلام کنیم که همین کار را می‌کنیم و سامانه الکترونیکی و پیامک قرار است ایجاد شود تا به محض دادن کمک رسانی به خیران اطلاع‌رسانی شود.

فتاح در پایان بیان داشت: افزایش یارانه مددجویان حواشی و مراجعات به امداد را بیشتر کرد و محاسبات ما را نیز به هم زد، حتی خروج مددجو را سخت کرد، بنابراین باید ضوابط دقیق‌‌تر شود و اشکال کار به ما بازمی‌گردد که باید مراجعات را مدیریت کنیم.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.