امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58595
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 12 خرداد 1396 - 12:34 | | ارسال توسط :

روایتی از دهخدا برای کودکان و نوجوانان منتشر شد

کتاب «دهخدا» نوشته نقی سلیمانی و تصویرگری نوشین خائفی اسکندری از سوی انتشارات مدرسه راهی بازار کتاب شد.

به گزارش بابل نوین،کتاب «دهخدا» نوشته نقی سلیمانی و  تصویرگری نوشین خائفی اسکندری یکی از جلدهای مجموعه «قطره و دریا» است که از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است. نوجوانان در این کتاب با شرح حال و سرگذشت علی‌اکبر دهخدا آشنا می‌شوند. دهخدا، ادیب، لغت‌شناس، سیاست‌مدار، شاعر ایرانی و مؤلف و بنیان‌گذار لغت‌نامه در ایران است.

مجموعه «قطره و دریا» ما را با سرگذشت انسان‌های بزرگ در تمدن اسلامی و تاریخ معاصر ایران آشنا می‌کند. انسان‌های بزرگی که می‌توانند سرمشق ما در زندگی باشند. ما، در مسیر زندگی پرپیچ و خم خود، نیاز به «سرمشق» داریم تا حس رقابت سازنده و مبارزه با سختی‌ها در وجودمان زنده شود.

نوجوانان در کتاب «دهخدا» با داستان اینکه چگونه اسب‌ها قهرمان ملی شدند!، شرح حال پدر فرهنگ‌نامه‌نویسی امروز و داستان لغت‌نامه آشنا می‌شوند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بعضی، از کلمات مثل قاب دستمال استفاده می‌کنند. یعنی بعد از استفاده، آن را دور می‌اندازند. بعضی‌ها هم از کلمه مثلِ غاز، برای پنهان شدن؛ مثلاً شاعران. بعضی‌ها هم از کمله جز زندگی چیزی نمی‌خواهند. کلمه را برای حرکت می‌خواهند و یا حتی برای خنده و شوخی. به این ترتیب هر کلمه می‌تواند برای ما خیلی خیلی با معنی و با به‌کلی بی‌معنی باشد. مثلاً: کفتر، ساعت، تلفن، عصا، قلم، اسب و غیره.

این داستان درباره کفتر، ساعت، تلفن، عصا، قلم و اسب است. دو تا کفتر روی یک درخت نشستند. رنگ چشم‌های یکی قرمز بود و آن یکی قهوه‌ای. درِ باغ رو به عمارتِ کلاه فرنگی بود. مردی آنجا کجکی رو به باغ نشسته بود. میزِ پایه کوتاهی روی پایش گذاشته بود و داشت چیز می‌نوشت.

کفتر چشم قهوه‌ای گفت: آن مرد اصلاً خسته نمی‌شود. هی می‌نویسد، هی می‌نویسد.»
کفتر چشم قرمر گفت: «می‌دانی آخرش چه می‌شود؟»
چشم قهوه‌ای گفت: «بله، این مرد دانشمند زندگی جالبی دارد. ۱۹سال است که دارد کتابی را می‌نویسد؛ ولی هنوز تمام نشده است. اما این روزها اتفاق خنده‌داری برایش می‌افتد.»

نقی سلیمانی، تا به حال آثار زیادی را برای کودکان و نوجوانان نوشته است که از جمله آنها می‌توان به مجموعه «پیامبر (ص)» و مجموعه «قصه‌های پیامبر و فرزندانش» اشاره کرد.

انتشارات مدرسه، کتاب «دهخدا» را در قالب ۳۶ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار ریال منتشر کرده است.  /ص

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.