امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53293
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 12 فروردین 1396 - 20:16 | | ارسال توسط :

روند کند توسعه بخش صنعت در کشور/شیب تند کاهش تورم ،رکود را به دنبال داشت

به گزارش بابل نوین، احمد پورفلاح کارشناس اقتصادی گفت:برای تحقق اهداف سندچشم انداز ۲۰۰ ساله ودستیابی به رتبه نخست اقتصادی در میان کشورهای همسایه در افق ۱۴۰۴۴ ،می بایست سالانه ۸درصد رشد اقتصادی داشته باشیم وسهم بخش مولد کشور یعنی صنعت دراین رشد ۳/۵تا۴درصد است. وی درادامه تصریح کرد: درسال ۹۵بارشد منفی صنعت درکشور روبرو بودیم […]

به گزارش بابل نوین، احمد پورفلاح کارشناس اقتصادی گفت:برای تحقق اهداف سندچشم انداز ۲۰۰ ساله ودستیابی به رتبه نخست اقتصادی در میان کشورهای همسایه در افق ۱۴۰۴۴ ،می بایست سالانه ۸درصد رشد اقتصادی داشته باشیم وسهم بخش مولد کشور یعنی صنعت دراین رشد ۳/۵تا۴درصد است.

وی درادامه تصریح کرد: درسال ۹۵بارشد منفی صنعت درکشور روبرو بودیم وباتوجه به شرایط وادامه روند موجود پیش بینی می شود که این رشد درسال جاری نیز به حد مطلوب نرسد.

پورفلاح تصریح کرد:مهمترین راهکار توسعه این است که دولت ها به قوانین مصوب شده پایبندباشند  بطور مثال در زمینه یارانه سوخت قرار بود به واحدهای تولیدی که مشکل نقدینگی داشتند کمک شود ولی این مهم محقق نشد و یا درمورد اجرایی شدن قانون کسب وکار ودخالت بیشتر بخش خصوصی وتشکل ها درتصمیم گیری ها ،مزایده ومناقصه ها  و یادرتدوین قوانین ومقررات اقتصادی، اقدام موثری صورت نگرفته است.

این فعال بازرگانی ،تاکید کرد:همچنین درزمینه فساد اداری برخوردها ومدیریت لازم صورت نگرفته و اگر انجام می شد اکنون بانک ها تا این حد مشکل منابع وعدم بازدریافت تسهیلاتی را که ارایه داده اند نداشتند؛ از یکطرف حیات خودشان به خطر نمی افتاد وازطرف دیگر واحدهای صنعتی که به هردلیل برای ایجاد وادامه کار روی تسهیلات بانکی حساب می کردند نا امید نمی شدند.

وی درادامه با اشاره به مشکلات دامنگیر کسب وکار تصریح کرد:شیب تند کاهش تورم از۴۵درصد به ۱۰درصد باعث رکود دامنگیر درفضای کسب وکار شده وعملا پول را ازمسیر گردش خارج کرده است، همچنین عدم تعیین تکلیف بدهی های دولت به پیمانکاران وبانک ها خود ازعواملی است که فضای کسب وکار را تحت تاثیر قرار داده است.

پورفلاح با بیان این موضوع که بسیاری ازمشکلات اقتصادی ما ربطی به تحریم ندارد افزود:هرچندامیدواریم که برجام باموافقت طرفین عملیاتی واجرایی شود اما درابتدا بایستی به فکر رفع موانع زیربنایی بود وبا ایجاد نگاهی تازه به اصلاح ۶۵ درصد مشکلات بنیادین صنعت واقتصاد بپردازیم.

وی تاکیدکرد:علی رغم همه مشکلاتی که درزمینه تولید مولدکشور وجود دارد و نگرانیم که به رکوردهایی که مربوط به توسعه در قوانین ملی ورشد صنعتی تعیین شده بطور کامل دست نیابیم امابازهم امیدواریم که شرایط رو به بهبود باشد و دولت وبخش خصوصی دست به دست هم بدهند وکمک کنند تا بتدریج منابع کشور آزادشده و منابع حاصل ازصادرات نفتی بتواند درآمد بیشتری برای کشور جذب کنند.

وی در پایان با اشاره به ازسرگیری روابط مالی چندبانک خارجی با بانک های ایرانی تاکید کرد:با شروع روابط با سیستم های بانکی دنیا می توانیم به رشد روند موجود درصنعت و تجارت امیدوارتر باشیم.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.