امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 67893
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 27 مهر 1396 - 9:21 | | ارسال توسط :

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

به گزارش بابل نوین، با توجه به اینکه مهمترین توانمندی مازندران در بخش باغبانی تولید انواع میوه و مرکبات اسـت و سالانه ۱۴ میلیون تن انواع محصولات باغی از ۴۰۰ هزار هکتار باغات مازندران برداشت می‌ شود، مازنـدران را در این زمینه تبدیل به یکی از تولید کنندگان شاخص کشور کرده است.   محصولات متنوعی که می‌ تواند سفر‌ه های […]

به گزارش بابل نوین، با توجه به اینکه مهمترین توانمندی مازندران در بخش باغبانی تولید انواع میوه و مرکبات اسـت و سالانه ۱۴ میلیون تن انواع محصولات باغی از ۴۰۰ هزار هکتار باغات مازندران برداشت می‌ شود، مازنـدران را در این زمینه تبدیل به یکی از تولید کنندگان شاخص کشور کرده است.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

محصولات متنوعی که می‌ تواند سفر‌ه های باغداران و حتی کارگران میوه چین را رنگین کند، اما سال‌ ها است که این برکت، کمرنگ شده، تا جایی که میوه ها، روی درختان می‌ مانند و می‌ گندند، اما روانه بازار نمی‌ شوند چرا که چیدن و حمل و نقل آن هزینه‌ های زیادی دارد و سودی نصیب باغداران نمی‌ کند.

براساس آمار، از سه میلیون تن محصولات باغی که سالانه در مازندران تولید می‌شود حدود ۳۰ هزار تن به دلیل نبود بازار مناسب دور ریز می‌ شود.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

سید شاهین هاشمی ملک آبادی یکی از باغداران روستای ملک آباد سفلیگفت: از ۵۰۰ هکتار زمین باغی اش ۲۰۰ هکتار آن به درختان سیاه ریشه اختصاص دارد که به دلیل مناسب نبودن بازار فروش، حدود ۷۰ تن از میوه هایش روی زمین می‌ ریرد و می‌ پوسد و دور ریز می‌ شود.

این باغدار با بیان اینکه هیچ درآمدی از زحمت‌ ها وعرق ریختن‌ ها و هزینه‌ های یک ساله‌ ای که برای به ثمر رساندن محصولات باغی اش داشته، عایدش نشده است، افزود: هر چند وقت یک بار مجبور است گودالی در باغ خود حفر کند و میوه‌ های پوسیده را در آن دفن تا لااقل تبدیل به کودی شود و منفعتی به باغ رساند.

این باغدار متضرر یکی از راهکار‌های کاهش ضایعات این محصولات را که نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی نیز دارد، بهره گیری از صنایع تبدیلی اعلام کرد.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

کاهش ضایعات محصولات باغی با راه اندازی کارخانه فرآوری

بخشی از ضایعاتی که گریبان باغدارن مازندرانی را گرفته است حالا به همت خانم نصیری و راه اندازی کارخانه فرآوری تبدیل به فرصت شده است.

یکی از سرمایه گذاران مازندران به منظور کاهش ضایعات محصولات باغی و کشاورزی و با بهره گیری از توان تحقیقاتی و بازاریابی بانوان مازندرانی توانسته کارخانه‌ ای در زمینه فرآوری مطلوب و مناسب و تبدیل میوه‌ها به انواع چیپس، دمنوش و پودر میوه راه اندازی کند.

نصیری مدیرعامل تنها واحد تولید چیپس و پودر میوه مازندران که مدت کوتاهی از راه اندازی کارخانه اش می‌ گذرد، گفت: محصولات کشاورزی که وارد کارخانه  او می‌ شود نوع درجه دو آن تبدیل به انواع چیپس میوه، پودر میوه و دمنوش‌ های مختلف می‌ شود.

وی با بیان اینکه انواع فرآورده‌ های جانبی را از میوه‌ ها دارند و حتی کوچک‌ترین دورریزی از محصولات کشاورزی ندارند، افزود:  ۱۰ تن انواع چیپس، پودر و دمنوش میوه ماهانه به همت ۱۷۲ پرسنل در کارخانه اش تولید و روانه بازار می‌شود که در این بین بیشترین استقبال مربوط به پودر میوه بوده است.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

توسعه بازار هدف با تولید محصلات باکیفیت

نصیری مدیرعامل تنها واحد تولید چیپس و پودر میوه مازندران با افزایش کیفیت محصولات باغی فرآوری شده در کارخانه خود، علاوه بر جلب بازار داخلی استان، موفق شد در دیگر استان‌های کشور نیز بازار فروش خود را توسعه دهد.

یکی از رانندگانی که مسئول ارسال محصولات فرآوری شده کارخانه به دیگر استان‌ های کشور است،  اشاره به استقبال خوب استان‌های دیگر از این محصولات، گفت: انواع چیپس، پودر و دمنوش میوه‌ های فرآوری شده این کارخانه را به استان‌های تهران اصفهان گلستان و خراسان ارسال می‌کند.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

قلی زاده مدیر داخلی کارخانه نیز به کیفیت بالای محصولات فرآوری شده اشاره کرد و گفت: هدف ما در این مجموعه تولید محصولات با کیفیت بالاتر و مطابق با استاندارد‌های جهانی جهت ورود به  بازار‌های هدف و جهان برای صادرات است.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

رونق اقتصادی با حمایت از صنایع تبدیلی

سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اختصاص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی حمایت می‌ کند.

دلاور حیدر پور رئیس جهاد کشاورزی مازندران در این باره می گوید: با توجه به ظرفیت بالای تولید میوه باید بخشی از آن تبدیل به فرآورده‌ های غیر تازه خوری شود.

وی افزود:  اولویت اول جهاد کشاورزی این است که تسهیلات جذب شده استان را بیشتر در اختیار سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی قرار دهد.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

۱۴۶ واحد صنایع تبدیلی میوه و مرکبات با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۱ هزار تن در مازندران تولید می‌شود که این واحد تنها واحد تولید چیپس و پودر میوه است.

خشک کردن انواع محصولات صیفی مازندران و دریافت سفارش از کشور‌های آسیای شرقی و صدور این محصولات از دیگر فعالیت‌ های خانم نصیری است که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی بانوان روستایی دارد.

مدیرعامل تنها واحد تولید چیپس و پودر میوه مازندران قصد دارد تا سال آینده ۱۰ واحد تولیدی نیمه فعال و غیر فعال مازندران را برای تولید محصولات سفارشی زیر پوشش قرار دهد.

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

 

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی و کشاورزی

منبع:باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.