امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 63837
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 26 مرداد 1396 - 18:03 | | ارسال توسط :

رویکرد اسلام و فمینیسم به جمعیت و باروری

اسلام با ارائه رویكردی مثبت به ازدواج، زادآوری و مبارزه با سقط جنین، از منظری مثبت اندیشانه به مسأله افزایش جمعیت نگریسته است.

به گزارش بابل نوین، نوسازی با تغییرات عمیق در ساحت های گوناگون زندگی همراه بوده است. یکی از پیامدهای این تغییرات، تحولات جمعیتی بود که در برهه ای از زمان، افزایش و در مقطعی دیگر، کاهش آن جوامع را با چالشی جدی مواجه نمود. نوسازی از طریق سازوکارهای متنوعی بر کاهش باروری تاثیر گذاشته است.

یکی از آنها، اشاعه اندیشه‌های فمینیستی است. در این نوشتار با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه‌ای، به مطالعه نظریه‌های فمینیستی و نظریه اسلامی در خصوص دلالت های جمعیت شناختی پرداخته‌ایم.

 یافته‌ها حاکی از آن است که نظریه فمینیستی، با اشاعه اندیشه هایی چون فردگرایی، نگرش منفی به ازدواج، تولیدمثل و نقش مادری و تجویز سقط جنین، آزادی کامل جنسی و تحقیر کار خانگی و نیز از طریق تشویق زنان به بازاندیشی و بازتعریف هویت زنانه، بر تحولات جمعیتی تاثیر گذاشته است.

اما اسلام با ارائه رویکردی مثبت به ازدواج، زادآوری و نقش های جنسیتی و مبارزه با سقط جنین، از منظری مثبت اندیشانه به مسئله افزایش جمعیت نگریسته است./ص

خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.