امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51650
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 24 اسفند 1395 - 12:09 | | ارسال توسط :

رکود و گرانی مهمان مازندرانی‌ها در آستانه نوروز

کافی است تا سری به بازار بزنیم و اقدام به گرفتن نرخ‌های اقلام در کم‌تر از یک هفته مانده تا پایان سال 95 داشته باشیم، به‌سادگی درمی‌یابیم که نرخ این اقلام امسال نسبت به سال‌های گذشته کاملاً تغییر کرده و گران‌تر شده است.

به گزارش بابل نوین به نقل از بلاغ، جنب‌وجوش بازارهای شب عید این روزها در گوشه و خیابان‌های شهرهای مختلف دیده می‌شود و اما تورم و گرانی آرامش خانواده و حتی جامعه را برهم می‌زند.

کافی است تا سری به بازار بزنیم و اقدام به گرفتن نرخ‌های اقلام در کم‌تر از یک هفته مانده تا پایان سال ۹۵ داشته باشیم، به‌سادگی درمی‌یابیم که نرخ این اقلام امسال نسبت به سال‌های گذشته کاملاً تغییر کرده و گران‌تر شده است.

برای بررسی دقیق‌تر موضوع در میان مردم قرار می‌گیرم و به سراغ تنی چند از دست‌فروشان و عباس رمدانی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران می‌رویم.

برپایی جشنواره بهاره

عباس رمدانی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران با بیان اینکه همانند سال‌های گذشته طرح نظارت و بازرسی از واحدهای کسبی سطح استان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی در دستور کار قرار دارد، گفت: اصناف موضوع خدمت به مردم را در دستور کار خود دارند، به همین جهت طرح نظارت از واحدهای کسبی با همکاری اکیپی از بازرسان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف از ۱۵ اسفند آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه بهاره، گفت: جشنواره فروش بهاره بر اساس تصمیم و برنامه‌ریزی با ابلاغ سیاست‌ها برپا شد.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران به مایحتاج عمومی ازجمله پوشاک، کیف و کفش و ارزاق عمومی اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیاز است مسؤولان پای‌کار بیایند تا بازار از حالت رکود خارج شود.

رمدانی با اعلام اینکه هیچ‌گونه کمبودی برای شب عید وجود ندارد، گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، رکود بر بازار حاکم است.

گرانی در تضاد با صله‌رحم‌ها

حسن طیبی، فرهنگی بازنشسته در بازار ساری، گفت: مسؤولان سعی کنند مناسبت‌هایی که موجب جمع شدن اعضای خانواده دورهم می‌شوند را حفظ کنند و نگذارند به هر بهانه‌ای و ازجمله گرانی، این صله‌رحم‌ها به هم بخورد.

وی با بیان اینکه گرانی و مسائل اقتصادی اهرمی در برابر هم‌نشینی خانواده‌ها شده است، عنوان کرد: باید قبول کرد تأمین هزینه‌های شب عید برای اکثر خانواده‌ها مشکل شده است و نمی‌توان به‌راحتی به این مهم دست‌ یافت.

این فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه مغازه‌های یک مسیر دارای قیمت‌های متفاوتی هستند، تصریح کرد: گران‌فروشی در برخی مغازه‌ها بیداد می‌کند، باید از اصناف و سایر نهادهای نظارتی پرسید جایگاه شما در مبارزه با گران‌فروشی چیست؟

اعطای مشوق‌ها در حمایت از فروشندگان بوتیک

مریم محبی، بوتیک‌دار با اشاره به بازار شب عید، گفت: افزایش قیمت‌ها در مغازه‌ها باعث می‌شود تا مردم برای خرید اقلام و اجناس به دست‌فروش‌ها مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مغازه‌دارها نمی‌توانند سود زیادی کسب کنند، تصریح کرد: تفاوت قیمت در مغازه‌ها و دست‌فروش‌ها به خاطر آن است که مغازه‌ها باید هزینه‌هایی نظیر اجاره مغازه، بهای آب، برق، گاز و تلفن را بدهند اما دست‌فروش‌ها چنین هزینه‌هایی ندارند.

محبی با بیان اینکه اصناف باید از مغازه‌دارها حمایت کند، اظهار کرد: انتظار داریم دولت هم با اهدای مشوق‌های مالیاتی، وام‌های کم‌بهره، حمایت از تولیدی‌ها و قرار گرفتن در برابر واردات بی‌رویه از تولیدات داخلی حمایت کند.

دست‌فروش‌ها تحت‌فشار

رضا نصیری، دست‌فروش با اشاره به سختی کسب و کار، گفت: دست‌فروش‌ها از سوی برخی نهادها تحت‌فشار قرار دارند، درحالی‌که باید از آنان حمایت کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فضای اقتصادی و بازار مایحتاج مردم درصدد تورم و افزایش قیمت‌ها بسیار افسارگسیخته و نیازمند تدبیر ویژه مسؤولان است، اظهار کرد: از طرفی وضعیت بیکاری جامعه ایرانی را مختل کرده است و لازم داریم تا لجام‌گسیختگی قیمت‌ها و عدم نظارت دولت بر امور بازار، همچنین مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، رفع شود.

احتمال گرانی در بازار شب عید

علی درزی، فروشنده آجیل و تنقلات شب عید هم با تائید احتمال گرانی در بازار شب عید گفت: معمولاً در شب عید گوشت، پسته، بادام و برخی اقلام دیگر علی‌رغم تلاش دولت برای ثبات دچار تحول قیمت می‌شوند.

وی با بیان اینکه گاهی تحول قیمت اندک است، خاطرنشان کرد: اقتصاد تک‌بعدی کشور وضعیت معیشت مردم را دچار نگرانی کرده است و همین موضوع بر قدرت خرید مردم تأثیرگذار بوده است.

درزی با ابراز امیدواری از آنکه با تلاش دستگاه‌ها کشور از حالت رکود خارج شود، عنوان کرد: دولت هرساله با تشکیل بازارهای بهاره و جشنواره‌های متعدد درصدد مهار قیمت برمی‌آید.

بازار مرکبات در شوک

میثم گودرزی، شهروند مازندرانی با اشاره به یخ‌بندان اخیر در بازار و تجمع سورتینگ‌داران در مقابل جهاد کشاورزی مازندران گفت: دولت باید به بسته‌های حمایتی خود در حمایت از باغداران و کشاورزان جامع عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه ضربه بر پیکره باغداری سبب شده است تا بازار به رکود بیفتد، به‌ احتمال افزایش قیمت مرکبات در شب عید اشاره و عنوان کرد: امیدواریم فرصت نوروز که زمان کنار هم‌نشینی مردم در کنار هم وصله رحم است در زیر بار گرانی محو نشود.

باغداری در کما

حسن علی‌نیا، باغدار هم گفت: چرا در سال اقتصاد مقاومتی و لزوم حمایت از تولید داخل واردات پرتقال انجام‌شده است؟

وی با بیان اینکه ما برای محصول خود زحمات زیادی را متقبل شدیم اما دولت به‌راحتی اقدام به واردات کرد تا محصول روی دستمان بماند و پرتقال وارداتی را برای شب عید به بازار عرضه کند، تصریح کرد: چنین عملی از سوی دولت ضربه زدن به تولید داخلی و حتی نابودی باغداری است.

به گزارش بلاغ، ضرورت مدیریت و نظارت بر بازار در روزهای پایانی سال بر کسی پوشیده نیست اما آیا ستادهای تشکیل شده، اصناف و نهادهای مرتبط توان کنترل این بازار را دارند؟/ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.