امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51966
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 27 اسفند 1395 - 16:19 | | ارسال توسط :

زنان و مردان متجاوز به حقوق زنان/ راه حل های غربی یا قرآنی

روح افزا به معرفی زنان و مردانی که با عملکرد خود در جامعه به حقوق زنان تجاوز می کنند اشاره و عنوان کرد: باید دید منشأ حقوق شهروندی نگاشته شده در حوزه زنان، آیات و روایات است یا راه هایی که غربی ها پیمودند و به بن بست رسیدند.

به گزارش بابل نوین، فرشته روح افزا، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به عنوان «زن، عدالت اجتماعی، کرامت زن مسلمان و حقوق شهروندی» که برای پنجمین روز از هفته زن در نظر گرفته شده است اشاره و عنوان کرد: اگر کرامت انسانی زنان حفظ شود، حقوق شهروندی آنان نیز تأمین می شود. حقوق و عدالت، دایره های در هم رفته ای هستند که در وجود کرامت انسانی معنا و مفهوم پیدا می کنند.

وی اولین حقوق زن مسلمان در جامعه اسلامی را داشتن امنیت خواند و گفت: زن در جامعه اسلامی برای تحصیل، کار، فعالیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و هنری باید از امنیت برخوردار باشد و برای انجام چنین اموری مجبور به باج دادن به سایرین نباشد.

روح افزا محدود کردن زن به جاذبه های جنسی را تضییع حقوق آنان دانست و گفت: زنی که آزادی انتخاب نداشته و به وی بصیرت داده نشده باشد به مسیرهای انحرافی کشیده می شود و مسلما در مسیری قرار می گیرد که حقوق وی تضعیف می شود پس در این جهت باید در زمینه بصیرت افزایی برای بانوان گام برداشت.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به زنانی که به حقوق زنان دیگر تجاوز می کنند اشاره و عنوان کرد: خانمی که با ظاهر نامناسبی در اجتماع حضور پیدا می کند و معتقد است که نحوه پوشش، انتخابی شخصی است در واقع نه تنها کرامت خود را از بین می برد بلکه به حقوق سایر زنانی که عفیف و برای همسران خود زنانی شایسته هستند نیز تجاوز می کند چرا که عملکرد وی از هم پاشیدگی کانون خانواده را در بردارد، در صورتی که اگر چنین عملکردی در حق همسر و برادر خودشان اجرایی شوند ناراضی هستند.

خط خطی کردن یکدیگر با عملکرد اجتماعی

روح افزا مردانی که به این جریان نیز دامن می زنند و حیا و نجابت پیشه نمی کنند را نیز متجاوز به حقوق زنان خواند و گفت: همه ما مواظب خط هایی که ممکن است بر ماشین و یا اشیا زندگیمان بیافتد هستیم، اما مواظب خط هایی که با عملکرد خود در اجتماع بر سایر افراد به ویژه زنان می اندازیم نیستیم.

وی به قوانینی که به بهانه حمایت از حقوق زنان مطرح می شود اما در واقع هجمه ای به حقوق خانواده ها و زنان به عنوان همسران عفیف است اشاره و عنوان کرد: به رسمیت شناختن حقوق زنان خیابانی و یا ترویج ازدواجی که از آن با عنوان سپید یاد می کنند که البته در نوع خود عین سیاهی است و هیچ ارتباطی با پیوند خجسته ازدواج ندارد نیز از بین بردن حقوق زنان است چرا که با آزاد گذاشتن برخی مردان برای انجام امور غیراخلاقی جایگاه زنان در خانواده ها متزلزل می شود. حمایت از زنان خیابانی نیاز به رفع مشکلات مادی آنان از طریق حمایت های اقتصادی و اجتماعی دارد نه اینکه به نحوی دیگر عملکرد آنان توجیه شود. جامعه غربی این راه غلط را طی کرده و نتایج آن را دیده است و تأسف بار است که ما نیز مسیری که آنان پیموده اند را مجددا طی کنیم.

مشکلات روحی مادران و فرزندان

وی قائل نشدن امتیازات خاص برای مادران شاغل که مجبور به کارکردن برای تأمین هزینه های زندگی هستند و یا مادران دانشجو را نوعی دیگر از تضییع حقوق زنان برشمرد و گفت: در چنین شرایطی مادر و فرزند در موقعیت روحی بدی مجبور به جدا بودن از یکدیگر هستند و بار روانی منفی به آنان تحمیل می شود. این امر در شرایطی صورت می گیرد که ما برای تمام امور زندگی خود از بیمه استفاده می کنیم تا به طور مثال کوچترین خسارتی که به ماشین ما وارد می شود جبران شود اما هیچ نهادی از خسارت های روحی، روانی و عاطفی که به مادران و فرزندان در جامعه وارد می شود حمایتی نمی کند.

روح افزا بالابردن آزادی های اجتماعی و وابسته شدن عاطفی دختران را بدون اینکه حمایت های اقتصادی و اشتغالی برای جوانان وجود داشته تا منجر به ازدواج شود را تضییع حقوق آنان دانست و گفت: آزادی های اجتماعی باید مدیریت شده و همراه با امکانات اقتصادی باشد ولی در حال حاضر مسئولان تا حدی مشغول حقوق های نجومی هستند که کمتر توجهی به حقوق زنان مسلمان دارند./ص

زنانی که درگیر مشکلات اقتصادی هستند

وی پایدار نبودن اقتصاد مقاومتی را عاملی برای مشکلات اقتصادی خانواده ها و به تبع آن تلاش بیشتر اعضای خانواده به ویژه زنان برای کسب درآمد بیشتر دانست و گفت: در چنین شرایطی برخی زنان مجبور می شوند جذب مشاغلی شوند که با کرامت آنان در تضاد است. وقتی حقوق زنان و دختران مورد هجمه قرار می گیرد و از شرایط خوبی در جامعه برخوردار نمی شوند سعی می کنند به روش های نامناسب دیگری به معرفی خود بپردازند که این امر نیز عین از بین رفتن کرامت اجتماعی است. مقصر اصلی در این میان نیز مسلما برنامه ریزان هستند نه جوانانی که عرصه به آنان تنگ شده است.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان از تلاش برای تصویب قوانینی در راستای حفظ حقوق زنان سخن گفت و اظهار کرد: اولین واکنش ها در مواجه با این پیشنهادات کمبود بودجه است در حالی که ما شاهد حقوق های نجومی و اختلاس های سه هزار میلیاردی هستیم. باید دید تا چه حد شرایط برای زندگی بهشتی زنان ایجاد شده است و منشأ حقوق شهروندی نگاشته شده در این زمینه آیات و روایات است یا راه هایی که غربی ها پیمودند و به بن بست رسیدند./ص

ا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.