امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 66330
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 03 مهر 1396 - 14:32 | | ارسال توسط :

سالانه ۷ میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌شوند/ ۸ میلیون ایرانی سیگاری هستند

حریرچی بیان کرد: ۹۰ درصد نوزادان متولد شده از مادران سیگاری وزنشان کمتر است همچنین حدود ۸ میلیون از جمعیت کشور دخانیات مصرف می‌کنند و از هر ۲۵ نفر در زنان یک نفر استعمال دخانیات دارد.

به گزارش بابل نوین، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اولین هفته مهرماه با اشاره به اینکه نیمی از مصرف کنندگان دخانیات فوت می‌کنند گفت: سالانه ۷ میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند.

وی افزود: سالیانه ۵۰ هزار از مرگ و نیر ناشی لز مصرف دخانیات است و ۵۰۰ هزار مورد بستری ناشی از مصرف سیگار است که هزینه‌های زیادی بر کشور محسوب می‌شود.

حریر چی با بیان اینکه سکته مغزی و قلبی ۲ / ۴ برابر بیشتر است، اظهار کرد: مرگ و میر ناشی از دخانیات از مرگ و میر ناشی از ایدز، سلاح‌های سرد و گرم، مواد مخدر و مصرف الکل بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: سرطان ریه در مردان ناشی از مصرف سیگار و ۹۰ درصد این نوع سرطان ناشی از مصرف سیگار است، همچنین وزن کودکان تازه متولد شده از مادران سیگاری حدود ۱۰ درصد کمتر از وزن نرمال است.

او با اشاره به اینکه هر وعده مصرف قلیان ۱۰۰ الی ۲۰۰ برابر سیگار است بیان داشت: از سویی ضرر مصرف قلیان برای کسانی که همنشین مصرف کنندگان هستند به اندازه مضرات ۷ – ۶ نخ سیگار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸ میلیون از ۷۹ میلیون نفر جمعیت کل کشور از دخانیات و قلیان و سیگار استفاده می‌کنند افزود: از مردم ۱۶. ۸ دهم درصد از این ۸ میلیون را به خود اختصاص دادند و در زنان شیوع استفاده از قلیان و سیگار روبه افزایش است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در پنج سال گذشته افزایش جزیی داشته است گفت: درصد استفاده از دخانیات در ۵ سال گذشته از ۱۴. ۹ دهم درصد به ۱۴. ۱۳ دهم درصد رسیده است و این امر در حالی است که از سال ۹۰ مصرف روزانه دخانیات از ۱۰. ۹ دهم درصد به ۱۰. ۱ دهم درصد رسیده و حدود ۵۰۰ هزار نفر در مصرف دخانیات کم شده اند.
حریرچی در مورد مصرف قلیان گفت: قلیان یکی از دخانیاتی محسوب می‌شود که در کشور ما رو به افزایش است مصرف دخانیات در روستا در حال حاضر ۱۵. ۴۴ دهم درصد و در شهر رقمی حدود ۱۳. ۶۲ دهم درصد است و تعهد داده ایم که تا سال ۴۰۴ این رقم را تا ۳۰ درصد کاهش بدهیم.
وی ادغان داشت: افزایش سیگار در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال مسئله خطرناک و بسیار مهمی است، این رقم در ۵ سال گذشته سه درصد بوده و کمی افزایش درصد داشته است عمده افزایش مصرف دخانیات در حال حاضر در میان دختران نوجوان است و مصرف این مواد در بین پسران از ۵. ۱ دهم درصد به ۴. ۸ دهم درصد کاهش یافته است متاسفانه قلیان و پیپ در میان دختران نوجوان به صورت تفننی مصرفش افزایش یافته است. در حال حاضر ۶. ۶ دهم درصد از دختران ما سابقه مصرف قلیان از سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی را دارند و ۱۱. ۱ دهم درصد از پسران در این سن تجربه استفاده از دخانیات را دارا هستند.
حریرچی با بیان اینکه سالانه ۴۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود گفت: با این برآورد حدودا ده هزار میلیارد تومان سالانه در کشور دود می‌کنیم و از بین می‌بریم و ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی و سال‌های از دست رفته عمر افراد تحت مصرف دخانیات می‌کنیم.
وی افزود: قیمت سیگار در ایران رقم پایینی را به خود اختصاص داده است و حدود ۲۰ درصد قیمت کشورهایی است که خودشان تولید کننده اصلی این محصولات محسوب می‌شوند مثل امریکا و انگلیس این کشور‌ها سیگار را با قیمت ۵ / ۱ مبلغی که خودشان در کشور خود می‌فروشند به کشور ما عرضه می‌دارند و با این کار مصرف دخانیات را در کشورمان افزایش می‌دهند در حال حاضر در ایران قیمت سیگار از ۸۱ کشور دنیا ارزان‌تر است این در حالی است که در کشورهای مختلف دنیا مالیات بر سیگار ۷۰ درصد هزینه آن را در برمی گیرد.
حریرچی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم قیمت سیگار را کنترل کنیم باید قیمت خرده فروشی سوپرمارکت‌ها را بالا ببریم و بر روی سیگار‌ها هولوگرام بزنیم و مالیات سیگار را افزایش بدهیم با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف سیگار و بودجه کشور می‌توانیم منابع جدیدی را برای بهداشت و درمان فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه در برخی استان هایی که استانداران آن‌ها همکاری متقابلا خوبی برای کم کردن مصرف دخانیات داشتند کارهای خوبی انجام شده است افزود: در استان‌های زنجان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی و. مصرف قلیان را در دانشگاه ها، رستوران‌ها تقریبا به صورت کامل حذف کرده ایم، اما در بعضی از استان‌ها مثل تهران متاسفانه همکاری‌ها کم است و بار‌ها داشته ایم که توزیع کنندگان، رستوران‌ها و جاهایی که قلیان را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند جریمه کرده ایم، اما چون مبلغ جریمه پایین بوده به راحتی پرداخت و دوباره به کار خود ادامه داده اند.

حریرچی گفت: فروش سیگار به زیر ۱۸ سال غیرقانونی است و امیدواریم با افزایش مشارکت‌های جمعی و کمک خود خانواده‌ها بتوانیم مصرف آن را در میان نوجوانان کاهش بدهیم.
سخنگوی وزارت بهداشت هم چنین اذعان داشت: حدود ده هزار میلیارد تومان مصرف مستقیم سیگار در کشور داریم که یک درصد از تولید ملی را به خود اختصاص داده است و ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارده از مصرف سیگار را داریم که دو تا سه دهم درصد از تولید ملی ما را به خود اختصاص داده است در قانون برنامه ششم تغییری که در مورد سیگار روان شد نسبت به سال‌های گذشته کاهش دهنده بود ما معتقدیم که با افزایش مالیات سیگار می‌توانیم مثل تجربیاتی که در کشورهای دیگر بوده است مثل سیگار را در میان اقشار مختلف جامعه کاهش دهیم ما باید کاری کنیم که هر سیگاری مصرف خودش را خودش بدهدمتاسفانه در حال حاضر به دلیل جریمه‌های کم فروش سیگارهای قاچاق این کار به صورت روزمره ادامه پیدا می‌کند./ص

خبرگزاری داناشجو

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.