امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56586
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1396 - 17:58 | | ارسال توسط :

سند ۲۰۳۰ یونسکو؛ بند رقیت علمی و فرهنگی کشور/ مسئولان به فکر باشند که فردا دیر است

عضو سابق کمیسیون تخصصی آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون سند ۲۰۳۰ عنوان کرد: سند ۲۰۳۰ یونسکو، سند رقیت در بخش علمی و فرهنگی کشور است. آقایان موظفند این سند را با دقت مطالعه کنند و به کلی آن را نفی و یا اثبات کنند، فردا دیر است!

به گزارش بابل نوین، رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته، ۱۷ فروردین‌ماه در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰  یونسکو اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن‌ها شود، به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند. اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتا اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می‌داد کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویران‌گر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

در این راستا و با توجه با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سند ۲۰۳۰، با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)، عضو سابق کمیسیون تخصصی آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد نمونه کشور در سال ۹۴، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

گرجیان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه ما پیش‌تر درباره این مسئله صحبت کرده‌ایم، اما آقایان بی‌توجه بودند و اکنون رهبری به این موضوع ورود پیدا کردند، اظهار کرد: دی‌ماه سال گذشته بود که مطلبی از بنده در خصوص این سند منتشر شد بود، همچنین اواخر اسفندماه، آقای رحیم‌پور ازغدی مفصل به این بحث پرداختند. آقایان همه خوابند، حتما باید رهبری وارد عرصه شوند!

سند ۲۰۳۰ یونسکو؛ سند رقیت علمی و فرهنگی کشور است
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مفاد سند ۲۰۳۰ یونسکو، آیا این سند نقاط قوتی دارد یا خیر؟، گفت: اگر کسی حرف باطلی را هم بخواهد بزند حرف او نمی‌تواند سرتاسر باطل باشد، چه می‌کند؟ به تعبیر حضرت علی(ع) سعی و تلاشش این است که خوب و بد را در هم آمیزد و دست فرد بدهد و آن فرد ممزوج شده و متوجه نشود کدام درست و کدام نادرست است.
گرجیان افزود: حتی اگر ملحدی هم بخواهد مطلبی بنویسد این‌گونه نیست که هیچ نکته مفیدی در آن نباشد، این سند در مجموع سند رقیت در بخش علمی و فرهنگی کشور ما خواهد بود.

آقایان یا نمی‌دانند یا مغرض‌اند!
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پاسخ به این پرسش که آیا صحیح است که برخی مسئولین می‌گویند این سند جنبه توصیه‌ای دارد و تکلیف‌آور نیست؟، خاطرنشان کرد: کسی که این حرف را زده یا نمی‌فهمد یا مغرض است. وقتی بخواهند همه مسائل را به وسیله سیاست و سیاست‌بازی حل کنند به همین شکل خواهد شد. این‌گونه نیست که این سند جنبه توصیه‌ای داشته باشد.
وی افزود: سند را مطالعه کنید، حق نظارت دارند، درست همچون قضیه برجام که مثل بختک بالای سر ما هستند و کوچکترین تخلف ما را دنبال می‌کنند، طبق این سند نیز آن‌ها حق دارند در هر مدرسه‌ای از مدارس کشور، حتی روستاها حضور پیدا کرده و بررسی کنند آیا ما اجرای درستی مطابق این سند داریم یا خیر. این هم از آن فرارهای روبه جلویی است که آقایان گفته‌اند این سند جنبه توصیه‌ای دارد.
استاد نمونه کشور در سال ۹۴، در پاسخ به این پرسش که آیا این سند تهدیدی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد بود یا خیر؟ تصریح کرد: این دو سند در بسیاری از جهات با یکدیگر ناسازگاری دارند. سند تحول آموزش و پرورش، سندی ملی و بومی است، روی آن کار شده، قول می‌دهم آقایان مفاد سند ۲۰۳۰ را مطالعه نکرده‌اند، چون مطالعه ندارند، تعدادی کارشناس دارند که این اسناد را بررسی کرده و این‌ها نیز آن را امضا می‌کنند.
وی با تاکید بر گله‌مندی مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی و اینکه این نهاد وظیفه خود را در قبال این سند به درستی ایفا نکرده، اظهار کرد: مقام معظم رهبری حق دارند از شورای عالی انقلاب فرهنگی گله‌مند باشند. بنده در برخی کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته‌ام، دیده‌ام برای آنکه سر در فلان مغازه یک کلمه انگلیسی درج شده، یک یا حتی ۲ جلسه مبسوط تشکیل می‌دهند که من به اعتراض آن جلسات را ترک کردم. قسم می‌خورم که بسیاری از اعضای این شورا این سند را مطالعه نکردند چرا که حرفی نزدند، و الا کدام انسان باغیرتی است که این سند را بخواند و بفهمد چه خبر است و دادش در نیاید.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سند ۲۰۳۰ آمده است آنچه که برای عرصه نظام آموزش دنیا است باید از سوی ایران نیز رعایت شود؛ به‌عبارتی‌ دیگر آموزش‌ها در چند سال اول زندگی به عنوان مهارت‌های زندگی مطرح شده و به‌ صراحت آمده است که آموزش جنسی کودکان از ابتدایی تا مقاطع دبیرستان واجب است و این درس باید اجرا شود و غربی‌ها بر اجرای آن نظارت خواهند داشت و اگر این کار انجام نشود، این‌ها پدر ما را در می‌آورند، پس‌فردا هم غربی‌ها ما را در شورای امنیت محکوم خواهند کرد.
سند ۲۰۳۰ باید به کلی نفی یا اثبات شود
گرجیان با اشاره به این مسئله که ما برای حدود و ثغور کشورمان تلاش می‌کنیم اما چطور اجازه می‌دهیم چنین سندی بی‌ سر و صدا امضا شود، خاطرنشان کرد: آقایان موظفند این سند را به دقت بخوانند، هرچند که سخت تن به مطالعه می‌دهند! باید به کلی آن را نفی و یا اثبات کنند. چطور ما نسبت به حدود و ثغور کشور و مرزهای ژئوپلیتیکی حساسیت داریم، ارزش قائلیم و نگران هستیم که دشمن یک قدم وارد خاک ما نشود، اما چگونه است که در عرصه فرهنگی، علمی و آموزشی این‌قدر کوتاهی می‌کنیم. این‌ها زیبا نیست، آقایان به فکر باشند، فردا دیر است!
این استاد دانشگاه ادامه داد: لازم است مراکزی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هایی که سعی آن‌ها بر این است؛ علوم انسانی و اسلامی تعالی یابد و یا هر فرد باغیرتی که حیثیت دینی، فرهنگی و علمی کشور برای او اهمیت دارد، به سند ۲۰۳۰ و اجرای آن حساس باشند.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درخواستی از رسانه‌ها داشت و گفت: خواهش من این است که رسانه‌ها و مطبوعات صدر و ذیل این سند را بخوانند، شما موظف هستید مفاد آن را بخوانید و حرف‌هایی که به دروغ پیرامون سند ۲۰۳۰ یونسکو گفته می‌شود، افشا کنید، این‌ها واقعیت ندارد./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.