امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51156
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 20 اسفند 1395 - 15:22 | | ارسال توسط :

سهم هر ایرانی در بیکاری جوانان/لزوم تدوین بسته مشوق ‘تولید ناب’

مدرس کارآفرینی و کسب و کار گفت: خرید کالاهای خارجی فرصت های شغلی را از جوانان ایرانی می گیرد؛ همه از حاکمیت برای اشتغال انتظار برنامه ریزی دارند اما هر یک از افراد جامعه باید از خود بپرسند که چه سهمی در بیکاری جوانان کشور داشته اند.

به گزارش بابل نوین، مسلم خانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، در مورد خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی اظهار کرد: زمانی که بدون استدلال و منطق و تنها به خاطر قالب های ذهنی، کالاهای خارجی راکه مشابه داخلی دارد، استفاده می‌کنیم، عملا نیروی کار داخلی را حذف کرده و برای نیروهای کار خارجی، فرصت شغلی ایجاد کرده ایم.
وی ادامه داد: مطالعاتی که سازمان استاندارد ایران و سازمان استاندارد جهانی دارد، نشان می‌دهد، رشد فرایند استاندارد و کیفیت در کالاهای ایرانی به صورت عام، در ۱۰ سال اخیر شتاب خوبی داشته و در برخی حوزه ها از جمله مواد غذایی، رشد کیفیت و شاخص های استاندارد، در حد عالی بوده است.
خانی اضافه کرد: در حوزه محصولات کشاورزی و دامی نیز طبق مطالعات انجام شده، کیفیت ارتقا یافته و مردم این کیفیت را حس و لمس می کنند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه پوشاک به لحاظ طراحی، دوخت و تولید پارچه و منسوجات، کالاهای ایرانی از موقعیت ممتازی نسبت به کالاهای مشابه وارداتی برخوردار هستند.

** امکان تامین ۸۲ درصد اقلام مصرفی روزانه از کالاهای داخلی باکیفیت
مدرس کسب و کار اظهار کرد: ممکن است در برخی حوزه ها در مرحله موفقیت یا در موقعیت برابر با کالاهای خارجی نباشیم اما در بیش از ۸۲ درصد اقلام مصرفی روزانه، کالاهای داخلی از بعد کیفی در موقعیت برابر با محصولات خارجی قرار دارند و در برخی موارد حتی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
خانی با بیان اینکه باید تغییر نگرش نسبت به مصرف کالای ایرانی انجام گیرد، افزود: سابقه ذهنی قدیمی مبنی بر اینکه کالای ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی از کیفیت پایین تری برخوردار است و بر اساس این حکم کلی، از مصرف کالای داخلی اجتناب کنیم، باید تغییر کند و نگاه طیفی و جامعی نسبت به این موضوع داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه مشتری باید خردمندانه انتخاب کند، گفت: در برخی حوزه ها مانند خودروسازی، لوازم خانگی و برقی آشپزخانه و تکنولوژی های مورد استفاده کارخانجات صنعتی، ضعف هایی داریم و در تلاش برای رفع آنها هستیم؛ اما در بسیاری از حوزه هایی که با زندگی روزمره در ارتباط هستند، کیفیت کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی که اغلب از کشور چین وارد می شوند، در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

** مصرف کالای قاچاق، از بین برنده فرصت های شغلی داخلی
خانی با تاکید بر اینکه مصرف کالای قاچاق آتش زدن به فرصت های شغلی است، افزود: کالاهای قاچاق در کشور ما بسیار زیاد است و در بازار به وضوح و به وفور مشاهده می شوند؛ این درحالی است که کالاهای قاچاق هم فرصت های اشتغال داخلی را می سوزانند و هم حمایت از الگوهای بازتوزیع درآمد مانند مالیات و عوارض قانونی را دچار خسران می‌کنند.
وی یادآور شد: کسب و کارهای مجاز، قانونی و رسمی کشورها، منبع اصلی درآمد دولت ها هستند و دولت ها با اتکا به این کسب و کارها، مالیات ها و عوارضی که از آنها اخذ می کنند، نسبت به بازتوزیع درآمدها و مدیریت امور جاری کشور اقدامات لازم را انجام می دهند.
خانی اظهار کرد: از نهاد حاکمیت انتظار می رود الگوهای ردیابی کالای قاچاق و ایجاد بسترهای نامناسب برای عرضه کالای قاچاق را در قالب طرح های عملیاتی مستمر و مداوم پیگیری کند تا از طریق کدرهگیری کالا و همچنین گمرک، کالاهای خارجی بدون شناسه در بازار، غیرقابل فروش شوند؛ به گونه ای که مشتری با دریافت اینگونه کالاها احساس خسران داشته باشد.

** لزوم توجه به شناسنامه دار کردن کالاهای ایرانی
مدرس کارآفرینی و کسب و کار گفت: کالای ایرانی باید دارای شناسنامه باشد، چرا که بی شناسنامه بودن کالای ایرانی یکی از چالش های اساسی پیش روی اقتصاد کشور است و نبود شناسنامه استاندارد و اصالت کالای ایرانی موجب شده است تا مردم تمایزی بین کالای ایرانی و خارجی قائل نشوند و صرفا مولفه قیمت شاخص انتخاب باشد.
خانی خاطرنشان کرد: صنایع دستی ایرانی به دلیل تنوع، قدمت، اصالت، کیفیت و فرهنگ و دیرینگی تمدن ایرانی مورد توجه و استقبال در سراسر دنیا است اما شناسنامه اصالت ندارند و به همین دلیل مصرف کنندگان نمی توانند تمایزی میان یک کالای اصیل با کالای مشابه تقلبی قائل شوند.
وی تاکید کرد: ضروری است فرهنگ خرید ارتقا یابد، از نگاه قالبی پرهیز و رویکرد فرهنگی در مصرف نهادینه شود تا مشتریان کالای با اصالت خریداری کنند.
این استاد دانشگاه راه حل افزایش سهم کالاهای ایرانی در سبد خانواده ایرانی را علاوه بر فرهنگ سازی، رویکرد حاکمیتی دانست و افزود: حاکمیت باید از سیاست های سلبی و ایجابی برای مدیریت کالاها و محصولاتی که در بازار وجود دارد، کمک بگیرد تا کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند و همچنین کالاهای قاچاق وارد زندگی مردم نشود.

** لزوم تدوین بسته مشوق های ‘تولید ناب’
خانی اظهار کرد: نیازمند تدوین بسته مشوق های تولید ناب در ایران هستیم و باید از تولیدکنندگان و کارآفرینان حمایت شود تا افرادی که با شوق و ذوق به مردم کالای باکیفیت ارائه می دهند، شناسایی شوند و مورد تشویق و ترغیب قرار گیرند؛ همچنین با شیوه هایی مانند بخشودگی مالیات، معافیت بیمه سهم کارفرما، تخفیف در هزینه های انرژی و سایر مواردی از این قبیل حمایت شوند تا مردم بدانند هر کار خوبی در حوزه تولید در کشور توسط نهاد حاکمیت پشتیبانی می شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همسو با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه، کمپین خبری خرید کالای باکیفیت داخلی را با هدف افزایش توانمندی صنایع داخلی و تشویق به بهبود تولیدات خود، آغاز کرده است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.