امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62774
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 10 مرداد 1396 - 15:09 | | ارسال توسط :

شاخص‌های «اهلیت» داشتن برای وزارت

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» گفت: اهلیت دارای شاخص‌هایی است که در هر مسئولیت و به‌ویژه در حد وزارت باید در نظر گرفته شود که از جمله آنها می‌توان به برخورداری از علم و دانش آن حوزه، تعهد لازم به انجام مسئولیت به عنوان ویژگی‌های عمومی و تحول‌خواهی و نوگرایی به عنوان ویژگی خاص شرایط امروز کشور اشاره کرد.

به گزارش بابل نوین، آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ملاک‌ها و معیارهای انتخاب وزرا در نظام جمهوری اسلامی گفت: برای پاسخ مبنایی به این سؤال می‌توان به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا»؛ هر مسئولیتی به‌ویژه در حد وزارت، یک امانت الهی است و باید به دست اهلش سپرده شود.

شاخص‌های «اهلیت» برای برعهده گرفتن مسئولیت

وی ادامه داد: این اهل بودن هم شاخص‌‌هایی دارد که در هر حوزه و مسئولیتی باید وجود داشته باشد که مهم‌ترین آنها برخورداری از علم و دانش آن حوزه و تقوا و تعهد به انجام درست مسئولیت و در حقیقت امانتداری مسئولیت سپرده شده است.

غرویان اظهار کرد: براساس این آیه شریفه قرآن وزرا باید از سطح دانش مطلوب در حوزه کاری، تجربه و سابقه مرتبط با مسئولیت و تقوا و امانتداری برخوردار بوده و بهترین وقت‌های خود را صرف انجام مسئولیت کنند.

اهمیت روحیه تحول‌خواهی و نوگرایی در کابینه

استاد برجسته حوزه ویژگی دیگر وزرای انتخابی را تحول‌خواهی و نوگرایی دانست و گفت: یکی از مطالبات مردم در انتخابات این بود که گام‌های بلندتری از سوی دولت جهت پیشرفت کشور برداشته شود و افراد نوگرا و تحول‌خواه هستند که می‌توانند تصمیمات جسورانه و اقدامات تحول‌گرایانه برای سرعت بخشیدن به پیشرفت و توسعه کشور اتخاذ کنند. آنچه که مردم از رئیس‌جمهور انتظار دارند تشکیل چنین کابینه‌ای است.

آیت‌الله غرویان درباره برخی مطالبات مبنی بر انتخاب وزیر از جنسیت و قومیت خاص و تقدم یافتن این ملاک‌ها بر ملاک‌هایی مانند کارآمدی و تخصص گفت: مهم‌ترین و اولین ملاک در انتخاب وزرا همان تخصص، دانش، کارآمدی و توانمندی است. اما به هر حال انسان‌ها یک سری علایق و گرایش‌های جنسیتی، حزبی، گروهی و قومیتی هم دارند که نمی‌توان آن را انکار کرد.

وی عنوان کرد: به عنوان نمونه اگر وزارت آموزش و پرورش از جامعه زنان انتخاب شود به دلیل اینکه بخش اعظمی از جامعه آموزش و پرورش کشور از بانوان هستند، وزیر زن کارآمد و با دانش بهتر می‌تواند دردها و مشکلات این حوزه را درک کند و اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. به عبارتی در وهله اول وزیر انتخابی باید ملاک‌های اصلی و مبنایی را داشته باشد و اگر چنین ملاک‌هایی در فردی از جنسیت و قومیت خاص هم بود تأثیر مطلوبی در افزایش انسجام و وحدت ملی و دخیل کردن همه اقشار و گروه‌ها در اداره امور کشور خواهد داشت.

ایده به‌کارگیری منتقدان و مخالفان در کابینه عقلایی نیست

آیت‌الله غرویان درباره نحوه و سطح استفاده از منتقدان و مخالفان دولت در کابینه گفت: از نظر عقلایی هر دولتی منتقدانی دارد و منتقدان هم باید این حق را داشته باشند که انتقادات خود را از تریبون‌های مختلف بیان کنند و دولت باید از حقوق آنها حمایت کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه تأکید کرد: اما اینکه منتقدان و مخالفان دولت بخواهند هزینه اضافی روی دست دولت و ملت بگذارند به هیچ‌وجه منطقی و عقلایی نیست. این عقیده که منتقدان و مخالفان باید در کابینه حاضر شوند نادرست است؛ زیرا آنها وقت دولت را با حرف‌ها، نظرات و سنگ‌اندازی‌هایی که می‌کنند تلف کرده و با ایجاد ناهماهنگی در کابینه برای پیشبرد برنامه‌ها، حرکت دولت را کند می‌کنند و این به ضرر ملت است.

وی یادآور شد: عقل حکم می‌کند منتقدان از تریبون‌ها و رسانه‌های زیادی که دارند، نظرات خود را بیان کنند و دولت هم باید نظرات آنها را بشنود اما حضور این دسته از افراد که اساسا برنامه‌های رئیس‌جمهور را قبول ندارند نظری کاملا ناصحیح بوده و حضور آنها در کابینه خلاف تقوا و تعهد است؛ زیرا این افراد در حالی که نظرات، برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور را قبول ندارند چگونه می‌خواهند در کابینه دولت حضور یافته و برنامه‌های دولت را اجرایی کنند.   /ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.