امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68104
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 29 مهر 1396 - 18:05 | | ارسال توسط :

شافعی:بخش خصوصی بازیگراصلی صادرات است

به گزارش بابل نوین، بیست و یکمین سالروز ملی صادرات امروز ۲۹ مهرماه با حضور مقامات دولتی و اقتصادی در سالن اجلاس سران تهران با شعار (صادرات: تکرار عزم ملی) آغاز به کار کرد. براساس این گزارش در این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری در کنار بررسی آخرین تحولات صادرات کشور از ۵۰ صادرکننده برتر ملی […]

به گزارش بابل نوین، بیست و یکمین سالروز ملی صادرات امروز ۲۹ مهرماه با حضور مقامات دولتی و اقتصادی در سالن اجلاس سران تهران با شعار (صادرات: تکرار عزم ملی) آغاز به کار کرد.

براساس این گزارش در این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری در کنار بررسی آخرین تحولات صادرات کشور از ۵۰ صادرکننده برتر ملی با اعطا تندیس صادرکننده نمونه تقدیر می‌شود.

باید از سرکوب نرخ ارز جلوگیری کرد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی در حاشیه بیست و یکمین سالروز ملی صادرات اظهار کرد: می توانیم از هم اکنون آینده ای متفاوت برای صادرات کشور رقم بزنیم.

وی افزود: افزایش نرخ صادرات در گرو توجه ویژه به بخش خصوصی کشور است و باید در نظر داشته باشیم که بخش خصوصی به عنوان بازیگر اصلی این روند از سایر بخش ها اهمیت بیشتری دارد و نباید به عنوان یک عضو فرعی به آن نگاه کرد.

شافعی تاکید کرد: در راستای توسعه صادرات باید سیاست هایی اتخاذ کنیم تا صادرکننده ما با اطمینان و بدون ترس و ریسک بالا وارد عرصه صادرات شوند.

رئیس اتاق بازرگانی در پایان تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل در توسعه صادرات کشور، نرخ ارز است و باید از سرکوب ارز جلوگیری کرده تا شاهد رونق صادرات در آینده باشیم.

افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی

محمدرضا انصاری در مراسم روز ملی صادرات گفت: صادرکنندگان می دانند که هنوز هم کشور گرفتار تحریم است، اما برای برون رفت از این مشکلات، باید به صادرات غیرنفتی کشور و پتانسیل های عظیم آن توجه کرد. این در حالی است که برخی از صادرکنندگان در شرایط کنونی، تا ۲۰۰ میلیون دلار هم صادرات دارند، بنابراین اگر از این افراد در تصمیم گیری ها و نگاه به حل مساله توجه کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: جای ما در صادرات این نیست که اکنون داریم و بنابراین نباید به این دل خوش کرد که ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور صورت می گیرد. این در حالی است که باید این استعداد را برای صادرات غیرنفتی شکوفا کرد و باید برخی ریسک ها را پذیرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۴ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف وجود دارد که می توان با تمرکز، ظرف ۵ سال محقق شود؛ این در حالی است که برخی از کشورها می تواند مشمول رابطه دوجانبه با ایران شود، اما وزارتخانه ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

انصاری گفت: صندوق توسعه ملی یکی از ظرفیت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی از تصمیمات دولت در بدنه اجرایی به خوبی پیاده سازی نمی شود؛ این در حالی است که به جای اعتبار خریدار باید اعتبار فروشنده را حاکم کرد؛ البته احتیاطی حاکم بر تصمیم دولت است که باید از آن بگذریم.

وی اظهار داشت: نکته دیگر جایزه صادراتی بود که بعنوان چاشنی برای دینامیت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی عمل می‌کند؛ این در حالی است که از سال ۸۱ رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۴۱ درصد رسیده است؛ چراکه جایزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به میزان ۸ درصد پرداخت شد. این در حالی است که ایران در رقابت ها با ۲ تا ۳ درصد تخفیف، می‌باخت، اما اکنون این جایزه متوقف شده است.

انصاری مشکل دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی را صدور ضمانت نامه ها دانست و افزود: بانکها برای صدور ضمانت‌ها، وثیقه ملکی طلب می‌کنند؛ در حالیکه سرمایه شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، نیروی انسانی بااستعداد است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.