امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50690
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, فرهنگ و هنر, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 15 اسفند 1395 - 12:23 | | ارسال توسط :

ششمین همایش «شلاب» برگزار خواهد شد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل خبر از برگزاری ششمین همایش "شلاب" در این شهر داد.

به گزارش بابل نوین، عیسی محمدی فیروزجایی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل در نشست خبری دیروز با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی استان اظهار کرد: ششمین همایش استانی “شلاب” با محور فرهنگ مازندران عصر ۱۹ اسفند به میزبانی بابل برگزار خواهد شد.

وی افزود: در دوره‌های گذشته این همایش سعی شده بر یک محور و موضوع تاکید شود، در این دوره تاکید بر روی میراث ارزشمند گاه‌شمار طبری است و این مسئله خواست ساکنان مردم این منطقه از متولیان فرهنگی است تا تاریخ خود را بهتر بشناسیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل ادامه داد: در سال‌های اخیر این یا سالنامه طبری ۲ بار توسط پژوهشگران چاپ شده و این همایش به جهت احیای این مسئله است و در این زمینه مقالات مختلفی علمی و پژوهشی در کتاب ششمین جشنواره گنجانده‌ایم که می‌تواند منبع مناسبی برای شناخت بهتر مازندران باشد.

این مقام مسئول با اشاره به کمیت و کیفیت مقالات ارائه شده تصریح کرد: ۲۵ مقاله با موضوعات گاه‌شمار طبری، محیط زیست، آیین و سنن بومی، بازارهای هفتگی، کار و تلاش و سایر موارد به زینت طبع نویسندگان درآمده است .

محمدی فیروزجایی افزود: دبیرخانه این همایش به مدت شش ماه دایر بوده و با بررسی کلیه آثار این حیطه و تحلیل برخی از مسایل فرهنگ بومی از میان مقالات متعدد در حوزه مازندران شناسی توانسته این مقالات را در قاب کتابی با همین عنوان به چاپ برساند که در چاپ این اثر ارزشمند از ۲ نیک‌اندیش و فرهنگ دوست بابلی که به فرهنگ بومی علاقه وافری داشتند بهره بردیم.

وی با اشاره به تاریخچه این همایش گفت: از سال ۱۳۸۳ استارت این کار زده شد و در سال‌های ۸۵، ۸۶، ۸۷ و ۹۴ این پنج دوره با استقبال مردم فرهنگ دوست مازندران برگزار و ساعت ۱۶ روز نوزدهم اسفند ماه جاری در محل مجتمع فرهنگی سینمایی بابل ششمین دوره این همایش برگزار خواهد شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل ادامه داد: در این همایش از مقام پژوهشگر برجسته آملی نصرالله هومند که در زمینه تاریخ و سالنامه طبری زحمات ارزشمندی کشیده است به صورت ویژه تقدیر خواهد شد.

وی در پایان گفت: باید زیبایی‌های فرهنگ مازندرانی را برای نسل جوان تشریح و آینده‌سازان ایران اسلامی را بیشتر با فرهنگ‌های غنی این آب و خاک آشنا کنیم و با این رویکرد از همه‌علاقه مندان به آداب، رسوم و سنن فرهنگ مازندرانی برای حضور در این مراسم دعوت به عمل می‌آوریم.

گفتنی است دفتر چهارم فرهنگ مازندرانی با نام کتاب “شلاب” در چهار بخش مقالات، یادداشت‌ها، یادویژه و گفت‌و گو با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه در ۴۱۰ صفحه در این همایش رونمایی و به حاضرین اهدا خواهد شد.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.