امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 11 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80416
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 27 اسفند 1396 - 19:36 | | ارسال توسط :

«طرح آرامش بهاری» در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه برگزار می‌شود

به گزارش بابل نوین، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه «طرح آرامش بهاری» از حدودا هفت سال پیش فعالیت خود را در امامزادگان و بقاع متبرکه آغاز کرده است، گفت: مردم استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و امسال نیز در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه سراسر کشور طرح آرامش بهاری […]

به گزارش بابل نوین، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه «طرح آرامش بهاری» از حدودا هفت سال پیش فعالیت خود را در امامزادگان و بقاع متبرکه آغاز کرده است، گفت: مردم استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و امسال نیز در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه سراسر کشور طرح آرامش بهاری در دو بخش فرهنگی و معرفتی و بخش خدمات اجتماعی برنامه‌هایی را برای مردم دارد.

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی روز یکشنبه، ۲۷ اسفندماه در نشست خبری «طرح نوروزی آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه» با بیان اینکه ایام عید برای مردم ما یک یاز ایام پرنشاط و پرتحرک است و مردم با سنت‌ها و رفتارهای دیرینه‌ای که از بزرگان و تاریخ به جا مانده است در مسافرت و دید و بازدید به سر می‌برند، اظهار کرد: این یک ظرفیتی است که سازمان اوقاف و امور خیریه باید از این ظرفیت بهره ببرد و طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های سازمان اوقاف این یک ظرفیت فرهنگی و اجتماعی بزرگ است که از طریق ساختار وقف می‌توانیم برای مردم در این ایام خدمت‌رسانی‌هایی را داشته باشیم تا مردم بیشتر با کارکردهای وقف آشنا شوند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از نهادهایی که در این ایام خدمت‌رسانی را برای مردم دارد نهادهای فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه است. تا قبل از سال ۸۸ خدمت‌رسانی امامزادگان تعطیل بود. مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و بر همین اساس در سازمان اوقاف و امور خیریه طرح آرامش بهاری همزمان با بهار طبیعت از سال ۸۸ به بعد آغاز شد و در این طرح برنامه‌هایی در عرصه فرهنگی، تحویل سال و سایر موارد داریم چرا که اکثریت مردم دوست دارند در لحظه تحویل سال در مکان‌های مقدس باشند و امامزادگان می‌توانند این آرامش را برای مردم به دنبال داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حدودا از هفت سال پیش تصمیم گرفتی که از ظرفیت‌های امامزادگان و بقاع متبرکه برای ترویج معرفت در بین مردم و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به آن‌ها برنامه‌هایی را ارائه بدهیم. اسکان و پذیرایی از مردم در امامزادگان در ایام عید یکی از برنامه‌های ما است که استقبال خوبی هم داشته‌ایم. در مجموع ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه در سراسر کشور در دو بخش فرهنگی و معرفتی و بخش خدمات اجتماعی در این ایام به مردم خدماتی را ارائه می‌کنند.

شرفخانی با اشاره به اینکه ما برای لحظه تحویل سال برنامه‌های فرهنگی و معنوی بسیار زیادی داریم، خاطر نشان کرد: امسال با توجه به اینکه لحظه تحویل سال مصادف است با شهادت امام هادی (ع) برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم که هم سنت ایرانی ما حفظ شود و هم اینکه حرمت شب شهادت و یک فضای معنوی و مناسبی را در این شب برای مردم داشته باشیم. نه به گونه‌ای عمل کنیم که مردم فکر کنند وارد هیأت شده‌اند اما در عین حال سعی داریم برنامه‌هایی داشته باشیم که حرمت این شب که شب شهادت است حفظ شود و در عین حال آیین سنتی ایرانی نیز برپا شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سفره‌های هفت سین سنتی را در فضای امامزادگان برپا کرده‌ایم، یادآور شد: برپایی خیمه‌های معرفت در آستان امامزادگان از جمله برنامه‌های خدمات اجتماعی ما به زائران است. در این خیمه‌های معرفتی مشاوره مهارت‌های فردی، ازدواج، تحکیم خانواده و تربیت فرزند از اولویت‌های ما است و با استفاده از تکنیک‌های نوین تبلیغی سعی داریم که مردم مهارت‌های زندگی صحیح را آموزش ببینند و گفت‌وگوهای چهره به چهره نیز در خیمه‌های معرفت برپا می‌شود. همچنین برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان داریم که بسیار متنوع است و تبلیغات چند رسانه‌ای را در بحث آسیب‌های اجتماعی در این ایام در خیمه‌های معرفت داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در ۱۷۷۰ امامزاده ما نمایشگاه دیواری طرح آرامش بهاری را داریم، افزود: مسابقه کتاب‌خوانی آرامش بهاری از جمله برنامه‌های ما است که کتاب‌هایی را در این زمینه تهیه‌ کرده‌ایم و اگر تعداد کتاب‌ها کم باشد اپلیکیشن آن کتاب را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا مردم هم کتاب بخوانند و هم در مسابقاتی که طراحی شده است شرکت کنند. در بحث فرهنگی نیز مبلغین ما برای اقامه نماز جماعت و گفت‌وگوهای دینی حضور دارند. در مجموع ۳۵۰۰ روحانی از حوزه های علمیه قم و شهرستان‌ها به امامزادگان و بقاع متبرکه اعزام شده و فعالیت دارند که هر کدام از آن‌ها در حدود ۴۵ ساعت دوره مهارت های روان‌شناسی را دیده‌اند.

شرفخانی در ادامه با بیان اینکه ما برای خانواده‌ها مسابقات گروهی داریم، یادآور شد: در ۹۱۷ امامزاده ایستگاه‌های صلواتی را طراحی کرده‌ایم که هم در ایام شهادت و هم ایام ولادت برنامه‌های پذیرایی و ایستگاه‌های صلواتی را دارند. یکی از مهمترین دغدغه‌های دینی و اجتماعی خانواده‌ها مباحث تربیتی و فضای مجازی است که ما در این بخش تولیدات بسیار خوبی را داشته‌ایم و در بخش خدمت‌رسانی به مردم نیز در ۸۸۳ امامزاده و بقعه، زائرسرا داریم. بخش دیگری از فعالیت ما در کاروان راهیان نور است که اوقاف در این زمینه نیز در حال خدمت‌رسانی به مردم است و در بحث بهداشت ودرمان و امنیت زائران نیز هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف انجام شده است.

وی یادآور شد: امسال شعار آستان مقدس ائمه اطهار و امامزادگان با جلسه مشترکی که برگزار شد شعار «بهار را با محبت او آغاز کنیم» انتخاب شد. سازمان اوقاف و مبلغین ما در مساجد تاریخی و میراثی و اماکن توریستی نیز حضور دارد و خیمه‌های معرفت را در این مکان‌ها برگزار می‌کند و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی داریم. در تخت جمشید، فلک‌الفلاک، مسجد جامع اصفهان، یزد، سواحل دریایی و… نیز خیمه‌های معرفت مبلغین حضور دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون نفربار زائر در ایام تعطیلات نوروز در امامزادگان حضور داشتند، گفت:‌ما بسته‌های مهر تندرستی را برای مناطق زلزله زده در نظر گرفته‌ایم و برای همسان‌سازی و یکسان‌سازی بقاع متبرکه نیز به تمام امامزادگان ابلاغ کرده‌ایم که در ایام نوروز بحث‌های عمرانی تعطیل شود و پس از ایام نوروز مجددا فعالیت‌ها آغاز شود.

/ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.