امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 81943
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1397 - 17:22 | | ارسال توسط :

فعالان بازار زعفران در معاملات آتی بورس پیش قدم می‌شوند/ پیش‌بینی قیمت زعفران با راه‌اندازی قراردادهای آتی

به گزارش بابل نوین، منوچهر مالکی یک تولیدکننده عمده زعفران  با اشاره به فعالیت بزرگ بازار زعفران در معاملات آتی بورس، اظهار کرد: بورس کالا نهادی است که کشف قیمت و شفافیت را برای کشاورزان به همراه دارد و برمبنای ابزارهایی همچون معاملات آتی، کشاورز می‌تواند برای تولید آینده خود برنامه‌ریزی کرده و نسبت به قیمت‌های […]

به گزارش بابل نوین، منوچهر مالکی یک تولیدکننده عمده زعفران  با اشاره به فعالیت بزرگ بازار زعفران در معاملات آتی بورس، اظهار کرد: بورس کالا نهادی است که کشف قیمت و شفافیت را برای کشاورزان به همراه دارد و برمبنای ابزارهایی همچون معاملات آتی، کشاورز می‌تواند برای تولید آینده خود برنامه‌ریزی کرده و نسبت به قیمت‌های احتمالی برآورد داشته باشد.

وی ادامه داد: با این امر کشاورز نسبت به قیمت آتی محصول خود اطمینان پیدا می‌کند؛ اگر چه ممکن است مدتی زمان ببرد تا کشاورزان با این روش معاملاتی، به‌درستی آشنا شوند و به آن عادت کنند، اما اینکه قرارداد آتی زعفران به زودی در بورس کالا راه‌اندازی شود جایی بس امید است.

مالکی تصریح کرد: کشاورز باید ابتدا روش انجام معاملات آتی زعفران را آموزش دیده و تجربه کند و بطور قطع پس از آشنایی از آن استقابل خواهد کرد. از این روز لازم است تولیدکنندگان و تاجران بزرگ زعفران برای ورود به معاملات آتی پیشرو باشند تا بقیه تولیدگنندگان خرد نیز آشنایی لازم را پیدا کرده و به سمت استفاده از ابزارهای نوین مالی در حوزه کشاورزی حرکت کنند.

استقبال کشاورزان از اجرای طرح خرید توافقی
وی به تجربه موفق بورس کالا برای اجرای طرح خرید توافقی زعفران اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای این طرح نیز کشاورزان نسبت به چگونگی آن نگرانی داشتند، اما درحال حاضر همگی از اجرای آن استقابل می‌کنند. چرا که فرآیند تسویه آن بسیار خوب بود و زعفران‌کاران پول حاصل از فروش محصول خود را سریع دریافت کردند و در این موضوع دولت نقش بسیار خوبی از خود ایفا کرد.

فروش زعفران بدون تقلب و دلالی
این تولیدکننده زعفران در بیان دیگر، نقاط قوت و مزایای اجرای این طرح به کمک مکانیسم شفاف بورس کالا، گفت: باتوجه به اینکه در اجرای این طرح خرید توافقی، کشاورزان، زعفران خود را به مباشران رسمی دولت تحویل دادند، محصول در انبارهای پذیرش شده در بورس بدون تقلب و طبق استانداردهای مشخص مورد آزمایش قرار گرفت.

مالکی از حذف دلالان و واسطه‌های غیرضرور از طریق عرضه زعفران در بورس خبر داد و افزود: باتوجه به گران و ارزشمند بودن زعفران، در فروش این محصول سودجویی‌هایی رخ می‌دهد و سود اصلی حاصل از فروش آن به جیب دلالان می‌رود و تنها بخش کمی از سود آن عاید کشاورزان می‌شد. این درحالی است که با کمک اجرای طرح خرید توافقی زعفران، ضمن جلوگیری از تقلب، کشاورز بیش از پیش منتفع می‌شود.

لزوم راه‌اندازی رینگ صادراتی زعفران در بورس
وی به امکان راه‌اندازی رینگ صادراتی زعفران و برندسازی دربازارهای جهانی به کمک بورس کالا اشاره کرد و گفت: باتوجه به شفافیت حاکم بر معاملات بورس، اگر این بستر را برای صادرات زعفران فراهم کنیم مزایای زیادی برای فعالان این حوزه در برخواهد داشت، بطوریکه طی چند سال گذشته اقدامات مثبتی در زمینه کیفیت و کمیت محصول انجام شده، اما حوزه صادراتی همچنان مغفول مانده و باید در این راستا برای توسعه بازارهای صادراتی و برندسازی زعفران ایرانی قدم‌های موثری برداشته شود.

مالکی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی قیمت زعفران گران‌تر از بازار داخلی است و این محصول به دلیل خواص دارویی و کاربردهای فراوان آن نیاز به فرآوری دارد، اما در ایران، باوجود تولید حدود ۲۶۰ تن زعفران از کل تولید ۳۰۰ تنی جهانی چندان در این زمینه کار نشده است. اما با عرضه در بورس کالا و انجام اقدامات لازم برای فرآوری محصول می‌توان درآمدهای صادراتی کشور را افزایش داد.

/باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.