امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51815
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 26 اسفند 1395 - 13:03 | | ارسال توسط :

فعالیت ۴۶ هزار بافنده شناسنامه‌دار در مازندران

دکتر محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از فعالیت 46 هزار بافنده فرش شناسنامه‎دار در استان مازندران خبر داد.

به گزارش بابل نوین، محمدپورعمران در آخرین جلسه کارگروه بانوان استانداری مازندران که به بررسی وضعیت صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر و ساماندهی اتحادیههای فرش دستباف اختصاص داشت، گفت: بازار فرش دستباف در استان تولید به مصرف نیست و مانند کالاهای دیگری است که در مغازه‌ها به‌فروش میرسد، لذا حاشیه سود خوبی ندارد.

وی افزود: برای حمایت از فرش‌بافان و صنعت فرش در مازندران یا باید بازارچه راه‌اندازی شود که نیاز به دستکم ۲۰ میلیارد تومان بودجه است و یا یک تیم ویژه برای معرفی فضاهای خالی با دسترسی مناسب در شهرهای مختلف بهعنوان بازارچه دائمی باید تشکیل و در روز بازارها اماکن مناسبی برای فروش فرش در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه پرداخت وام‌های کم‌بهره به فعالان حوزه فرش و تشکیل کمیته فرش نیز برای حمایت از این افراد باید انجام شود، گفت: با توجه به اینکه قرار است بهزودی ۱٫۵ میلیارد دلار به حوزه فرش در روستاها اختصاص یابد، لذا مازندران میتواند از هماکنون برآوردی در روستاهای خود داشته باشد تا بتواند از این اعتبارات ملی سهم خوبی را بهخود اختصاص دهد.

محمدپور عمران افزود: در دنیا عطش برای فرش ایران وجود دارد اما مشکلات کارگاهی وجود دارد، زیرا افرادی هستند که قرارداد هزار و۵۰۰ تایی فرش دارند اما زیرساختهای مناسبی ایجاد نشده، لذا یکی از مصوبات جلسه امروز به این موضوع اختصاص دارد که دریافت سفارشات و ایجاد بازار هدف در خارج از کشور از سوی اتاق بازرگانی باشد و در داخل نیز از بافندگان فرش قول بافت در مدت زمان معین گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه برای فعالان حوزه فرش تنها تکیهگاه و امید است، تصریح کرد: گاهی یک بافنده ممکن است بنا بهدلایلی، مدتی کار نکند و دوباره شروع بهکار کند، لذا نباید فعالیت او نادیده گرفته و یا بیمه او قطع شود.

محمدپور عمران با اشاره به وجود ۴۶ هزار و ۳۱۶ بافنده شناسنامه‌دار در مازندران، افزود: از این تعداد، ۴۳ هزار نفر در خانه مشغول بافت فرش هستند و بقیه نیز در کارگاهها فعالیت دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود:در حال حاضر ۱۶۶ واحد کارگاه متمرکز، ۶۶ واحد غیر متمرکز، ۱۰۲ واحد کارگاه طراحی و نقشه‌کشی فرش و چهار مجتمع قالیبافی به تعداد ۸۰ نفر در مازندران وجود دارد.

محمدپور عمران گفت: سرانه تولید فرش در مازندران ۱٫۵ مترمربع و در مجموع به ارزش ۶۹ میلیارد تومان است

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.