امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 72647
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 09 آذر 1396 - 14:36 | | ارسال توسط :

فواید انس با قرآن برای دانشجو / آفاق جشنواره‌های قرآنی دانشگاهی

به گزارش بابل نوین،مراسم اختتامیه سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان چهارشنبه شب هشتم آذرماه در تالار سوره حوزه هنری تهران و با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد. در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با اشاره به اینکه […]

به گزارش بابل نوین،مراسم اختتامیه سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان چهارشنبه شب هشتم آذرماه در تالار سوره حوزه هنری تهران و با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.
در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با اشاره به اینکه حقایق ناب قرآنی برای همه انسان‌ها و اعصار حجیت دارد، گفت: اگر بتوانیم حقایق ناب قرآن را استخراج و آن را در بهترین قالب به جامعه عرضه کنیم، برترین خدمت را به قرآن کرده‌ایم.
وی افزود: خوش حال هستیم که در سی و دومین جشنواره ملی دانشگاهیان پیوند مقدس قرآن و عترت و دانشگاه نمود و بروز پیدا کرده است. بالغ بر ۱۲۰ رشته قابل تعبیه و تعریف با گزاره‌های قرآنی وجود دارد که متاسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده است.
محمدی با تأکید بر اینکه اگر امروز نتوانیم بعد چیره‌دستی قرآن برای اداره انسان را ارائه کنیم، هیچ آینده‌ای برای جوامع نمی‌توان متصور بود، افزود: هیچ گروهی به جز دانشجویان و دانشگاهیان نمی‌تواند تضمینی برای سلامت نسل‌های آینده باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه دانشجوی امروز باید در مسیر حق‌جویی و حق‌طلبی پرچم به دست گیرد و از هیچ چیز نهراسد، تصریح کرد: نحوه مواجهه ما با قرآن باید به گونه‌ای باشد که مورد شفاعت این کتاب آسمانی قرار گیریم؛ کسانی که مومنانه با قرآن برخورد می‌کنند مورد شفاعت قرار می گیرند و کسانی که ظالمانه به سراغ قرآن بروند، خسران خواهند دید.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن تأکید بر اینکه اگر توسعه فعالیت قرآنی به فرهنگ قرآنی نیانجامد، خطرناک خواهد بود، اظهار کرد: عصر حاضر نیازمند استماع قرآن است، روزگار معاصر ما نیازمند دریافت پیام قرآن است تا بشنود و بداند و به آن عمل کند که «قسم به روزگار، قسم به تاریخ بشر، قسم به اعصار» و قسم به عصاره هستی که امام و پیشوای عصر است و قسم به عصری که آفاق حق بر کرانه ظلمت چیره می شود.
وی در ادامه با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، افزود: انسانی که همیشه در کاهش و کاستی سرمایه عمر و هستی است در هلاکت و گمراهی است. «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» در برابر این سوگند بزرگ و عظیم و این پیام مهم یک استثنای مهم نیز وجود دارد، استثنایی که رهاننده انسان از گمراهی و کاستی و هدایتگر انسان و اجتماع بشری به لفزایش کیفیت و کمیت زندگی است. آنچه این زبان همیشگی بشری را به سودی ابدی تبدیل می کند، ایمان، عمل صالح، تواصی به حق و تواصی به صبر است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: احقاق حق، اجرای حق و ادای حق در جامعه جز با یک حرکت و تصمیم گیری عمومی و استقامت و ایستادگی در برابر موانع نیست. این اصول جامع ترین برنامه حیات و شکوفایی انسان هاست و اکنون روشن می شود.
وی در ادامه با اشاره به مقام و منزلت سوره مبارکه «والعصر»، عنوان کرد: در زمان پیامبر (ص) وقتی اصحاب و یاران پیامبر(ص) به هم می رسیدند، پیش از آنکه از هم جدا شوند سوره «والعصر» را می خواندند و محتوای بزرگ این سوره کوچک را یادآور می شدند و سپس با یکدیگر خداحافظی می کردند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت های خود به بیان برکات حضور قرآن در فضای آکادمیک و دانشگاهی پرداخت و با اشاره به اینکه ایجاد و تعمیق ارتباط قرآن با دانشگاه، مهم ترین مقدمه ایجاد دانشگاه اسلامی و مقوم آن است، گفت: امروز در جایگاه اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن دانشگاهیان به برکت قرآن است که شاهد استقبال و شکل گیری شبکه اصیل دانشگاهیان قرآنی در کشور هستیم. همین مهم ترین سرمایه های فرهنگی دانشگاه های ما هستند.
محمدی در ادامه در مورد کارکردهای مرابطه قرآن برای دانشجو، خاطرنشان کرد: امروزه در مباحث دانشگاه پژوهشی کارکرد دانشگاه را تنها انتقال محض دانش نمی دانند، بلکه تربیت افراد خلاق و صاحب تفکر انتقادی نیز از کارویژه‌های اصلی دانشگاه است. برقراری رابطه و انس با قرآن موجب رشد فکری و بالندگی شخصیتی دانشجو می شود. از آنجایی که مطابق تعالیم اسلامی و قرآنی قرآن کریم «حی» است، ارتباط و انس ما با قرآن چنانچه بی شائبه و از سر صدق باشد، این ارتباط و انس به مرابطه و موانست بدل می شود که همان رابطه و انس دو سویه است و بر همین اساس است که جوان شدید الربط و شدیدالانس با قرآن می شود و این حدیث محقق می شود که «مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ».
وی گفت: انسان در دوران مختلف زندگی بر اساس عوامل متعدد دارای میزان رشد عقلی، دینی، دانشی و فرهنگی است. ضریب ارتقاء رشد فکری و شخصیتی در دوران دانشجویی غالباً بالاترین ضریب رشد را دارد. پس موضوعات و فضاهای جدیدی را کشف و درک می کند. اگر دانشجو در این فضا در مسیر ارتباط با قرآن و افزایش شناخت و بینش نسبت به آن قرار گیرد، موجب تولید فکر و شخصیت مبتنی بر قرآن می شود و در نتیجه به انسان خبره و متخصصی که شخصیت او در دوران جوانی بر اساس قرآن شکل گرفته است، تبدیل می شود.
محمدی در ادامه این بخش از صحبت های خود در مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان به فوائد انس داشتن دانشجو با قرآن اشاره و اظهار کرد: اولین فایده آرامش بخشی است. برای سیر و حرکت در مسیر علم و پیشرف و تعقل به آرامش فکری و معنوی نیاز داریم. ذکر خداوند موجب آرامش است و یکی از عناوین مهم قرآن نیز ذکر است.
محمدی دومین فایده انس داشتن دانشجو با قرآن را حماسه سازی و آرمانگرایی عنوان کرد و افزود: دوره دانشجویی دوره حماسه گرایی و آرمانخواهی است دو مطالبه درونی دانشجو که قرآن هر دو را در بالاترین سطح تأمین می کندو مجموعه مفاهیم جهادی چه در حوزه جهاد اکبر و جهاد اصغر و شهادت طلبی و نیز کمال جویی و آزاداندیشی از جمله مفاهیم و کارکردهای قرآنی است که در سایه آن روحیه شجاعت و شهامت و کمال در نسل جوان حفظ و ضمانت می شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین به کارکردهای رابطه قرآن در ارتقاء هویت فرهنگی دانشگاه نیز اشاره و اظهار کرد: دو کارکرد فرهنگی مهم دانشگاه، در نظام اسلامی و جامعه انقلابی کارکرد هویت بخشی و اصالت بخشی به جامعه است. دانشگاه، هویت اسلامی و انقلابی جامعه را صیانت می کند و برای تأمین این نقش دانشگاه نیز قرآن هویت بخشی و هویت آفرینی می کند. همچنین دانشگاه جامعه را از استحاله فکری و اقتصادی و سیاسی باز می دارد و برای این نقش دانشگاه نیز قرآن اصالت بخشی می نماید.
وی افزود: پس با توجه به جایگاه و آموزه های قرآنی چنانچه دانشگاه ما در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی، عنصر هویت و اصالت خود را از قرآن اخذ کند، خود و جامعه را به استقلال و اصالت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می رساند.
محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود به افق های مطلوب در آینده جشنواره ها و مسابقات قرآنی دانشگاهیان اشاره و اذعان کرد: در حال حاضر در دهه چهارم از برگزاری مسابقات و جشنواره های قرآنی دانشگاهیان در موضعی قرار داریم که نیازمند بازتحلیل و واکاوی سازوکار این جشنواره ها و مسابقات در نظام فرهنگی و تبلیغی و ترویی قرآنی در دانشگاه ها و اثرات اجتماعی آن هستیم.
وی افزود: جشنواره ها و مسابقات قرآنی در دانشگاه ها برآینده و حاصل ناب ترین و بدیع تریم فعالیت های دانشگاهی قرآنی است و دانشگاه محل نخبگی و خلاقیت است. طبیعتاً برآیند این جشنواره ها می تواند الگوهای جذاب و مناسب فعالیت های قرآنی را در سطح جامعه راهبری نماید. مرجعیت علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی می بایست، موجب تفاوت جدی سطح برگزاری مسابقات و الگوسازی آن برای سایر مجموعه های قرآنی باشد. مسابقات قرآنی دانشگاه ها قطعه ای از منظومه توسعه فرهنگ قرآنی است که در تعامل با سایر قطعات باید در نهایت به انس بیشتر و ارتقاء سطح ارتباط دانشگاهیان با قرآن منتهی شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این مسابقه ایجاد رقابتی عمومی در جهت افزایش عمومی انس با قرآن و استفاده از کلام الهی است. همین نکته می تواند معیار و ملاک مهمی در تعیین میزان اثربخشی مسابقات قرآن کریم باشد. به دیگر سخن باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که برگزاری مسابقات گوناگون در سطوح متفاوت باید شوق عمومی برای پرداختن به قرآن کریم در دانشگاهیان را ایجاد کند و آنان را ترغیب نماید تا فرصت اندیشه خویش را صرف قرآن نمایند.
محمدی در بخش پایانی صحبت های خود بر لزوم شبکه سازی قرآنی در دانشگاه ها اشاره و اظهار کرد: در کنار این شبکه سازی ها باید حلقات تدبری دانشجویان و اساتید نیز تشکیل شود. گسترش حلقه های ذکر و تدبر در قرآن موجب شکل گیری فضای قرآنی و تذکر به قرآن در دانشگاه می شود. گسترش حلقات تدبر در قرآن به توسعه قرائت متدبرانه نیز کمک می کند. اگر تدبر قرآن در دانشگاه ها فراگیر شود، نقش هدایت‌گری قرآنی دانشگاه برای جامعه نیز پررنگ تر خواهد شد. تدبر قرآن زمینه ساز تفکر قرآنی و تفکر قرآنی مقدمه ساز تولد دانش های قرآنی می شود و دانش های قرآنی نیز مهد تمدن قرآنی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان بیان کرد: رواج و توسعه تدبر قرآنی در دانشگاه‌ها  و شکل‌گیری حلقات تدبری مطالبه جدی توسعه فرهنگ قرآنی از دانشگاه های ماست و امیدواریم که در سال های آتی جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور ارائه‌کننده برترین الگوهای تعلیمی و ترویجی تدبر و انس با قرآن کریم نیز باشد./ن

منبع:ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.