امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56531
  پرینتخانه » سیاسی, فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1396 - 9:35 | | ارسال توسط :

قالیباف و رئیسی چگونه قربانی بودجه های دولتی صدا وسیما می شوند؟

رویه ای که صدا وسیما و دولت یازدهم در پیش گرفته اند باعث سلب بیشتر اعتماد عمومی نسبت به رسانه ملی و همچنین دولتمردان خواهد شد.

به گزارش بابل نوین، خبرهای خوبی از سازمان صدا و سیما به گوش نمی رسد و این سازمان در رقابت های حساس انتخابات ریاست جمهوری، به گونه ای رفتار می کند که می تواند در سرنوشت انتخابات تاثیر منفی داشته باشد.

از زمانی که محمد سرافراز در اردیبهشت سال ۹۵ از مدیریت سازمان صدا و سیما استعفا داد و جایش را به عبدالعلی علی عسگری داد، تا به امروز رویه این سازمان تغییراتی شگرف اما در جهت غیرمردمی شدن کرده است. از زمان علی عسگری به تدریج برنامه های انتقادی به روش های مختلفی خنثی یا به کل با تعطیلی مواجه شدند.

اما دولت یازدهم چه رویه را در پیش گرفته بود که منجر به اقدامات اینچنینی در صدا و سیما شد. باید گفت نیمی از بودجه صدا و سیما در بودجه توسط دولت تعیین می شود و در سال های اخیر با وجود افزایش درآمدهای کشور، در تخصیص بودجه های این سازمان سنگ اندازی های فراوانی صورت می گرفت.

در زمان تصدی گری سرافراز، بیشترین فشارها از سوی دولت به صدا و سیما وارد شد و  مسئولان دولتی به طور مکرر از رویکرد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و خواستار توقف نقدهای مقطعی برخی برنامه‌های صدا و سیما از دولت شده‌اند.

توقعات اینچنینی در حالی بود که آمارها و همین‌طور برنامه های حمایتی صدا و سیما و برنامه های زنده با حضور سخنگو و وزیران دولت نسبت به دولت های قبلی روند افزایشی مطلوبی داشت ولی بازهم، دولت یازدهم تاب برنامه های نقد محور را نداشت.

برخلاف آنچه که تصور می شود صدا و سیما به خاطر حاکمیتی بودن به صورت مستقل از دولت عمل می کند اما عدم تاب آوری مسئولان دولت یازدهم در برابر نقد، منجر به رویه ای کج دار و مریز در برخورد با این سازمان شده است. تجربه مدیریت سرافراز و استعفای وی، مدیران جدید صدا وسیما را مجاب کرده تا به جای تعامل با دولت، حرف شنویی محض از آن داشته باشند.

علی عسگری با وجود آنکه مدیری است که سال ها در صدا وسیما فعال است، با این وجود برای جلب رضایت دولتمردان دست به اقداماتی زده که می تواند به وجهه این سازمان خدشه وارد سازد.

تعطیلی یا قطع گاه و بیگاه برنامه های انتقادی در یک سال اخیر مانند برنامه ثریا و یا دست بردن در محتوای تولیدات نقد محور، روند افزایشی یافته است. اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری اخباری که از درون سازمان صدا و سیما به گوش می رسد اصلا امیدوار کننده نیستند.

به نظر می رسد دولت یازدهم که به ساکت کردن منتقدان و عدم تحمل در برابر نقد شهره شده به هر وسیله ای قصد دارد تا برنامه های انتخاباتی نامزدهای رقیب را در رسانه ملی تحت الشعاع قرار دهد.

در اولین اقدام وزیر کشور در هیات نظارت بر صدا وسیما تمام سعی خود را کرد تا مانع پخش زنده مناظرات زنده میان نامزدهای ریاست جمهوری شود. وی پیشگیری از مسائل امنیتی را بهانه این کار قرار داد و دیگر اعضا را نیز مجاب کرده بود تا برنامه ها به صورت ضبط شده و کاملا با سانسور سلیقه ای دولتی ها پخش شود.

اما با فشار رسانه ها، افکار عمومی و نامزدهای رقیب حسن روحانی، در نهایت هیات نظارت به پخش زنده مناظرات تن داد. با این وجود ایجاد حاشیه های اینچنینی مشکلات و مسائل بیهوده ای را سبب شد تا بر سر یک مساله کاملا عادی منتقدان و رسانه ها به چانه زنی با صدا وسیما بپردازند.

رویه خنثی سازی زهر نقدها در برنامه های انتخاباتی نامزدها در صدا و سیما که حق مسلم آنها برای ارائه برنامه ها و نقد عملکرد دولت مستقر است، همچنان ادامه دارد. متاسفانه مشاهده می شود محدودیت های بیشماری در مقابل نامزدهای رقیب دولت برای پخش برنامه ها قرار گرفته است.

برنامه هایی که توسط نامزدها به صورت ضبط شده در اختیار صدا و سیما قرار می گیرد، هیچ حاشیه امنیتی در مقابل تیغ تند سانسور که با نفوذ دولت صورت می گیرد، ندارند.

روز شنبه نیز در زمان پخش برنامه رادیویی محمدباقر قالیباف، نامزد منتقد دولت، در رادیو ایران به طور کامل برنامه ضبط شده اش به خاطر اصلاحات بسیار کنار گذاشته شد و این نامزد بالاجبار تکرار برنامه «با دوربین» شبکه یک سیما را در رادیو پخش کرد.

این دومین بار بود که قالیباف طعم سانسور برنامه های خود در صدا و سیما را می چشید. امری که می توان گفت تقریبا بی سابقه بوده است. براساس اظهارات مسئول برنامه های تبلیغاتی وی، برنامه ضبطی با دوربین قالیباف نیز با برش بخش هایی از آن پخش شده بود.

از سوی دیگر در ادامه جانبداری های «کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات» این بار تیغ سانسور و تبعیض بین نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر مستند تبلیغاتی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نشست.

مستند تبلیغاتی رئیسی که قرار است عصر امروز چهارشنبه (۱۳/۰۲/۱۳۹۶) ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه یک پخش شود به درخواست کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات با سانسور مواجه شده و قسمت مربوط به دادگاه رسیدگی به تخلفات مالی غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران، حذف شده است.

تخلفات عدیده کرباسچی در شهرداری تهران که منجر به حکم دادگاه علیه وی شد در زمان ریاست رئیسی بر سازمان بازرسی کل کشور و توسط این سازمان کشف شده بود.

فشار دولتی و گرو گرفتن بودجه صداو سیما توسط دولت می تواند دلیل اصلی اجحاف این سازمان در حق دیگر نامزدهای ریاست جمهوری باشد. حتی در زمان پخش مناظرات زنده نامزدها در روز جمعه، به نظر می رسید زمان بندی های به گونه ای است تا فرصت کمتری در اختیار نامزدهای منتقد دولت قرار گیرد و رئیس دولت برخلاف سایر رقبا بیشتر از زمان بهره برد.

به هر حال رویه ای که صدا وسیما و دولت یازدهم در پیش گرفته اند باعث سلب بیشتر اعتماد عمومی نسبت به رسانه ملی و همچنین دولتمردان خواهد شد.

دولتمردانی که ادعای تحمل نقد و پاسخگویی در برابر منتقدان را داشتند در حال حاضر با هر وسیله ای به دنبال خاموش کردن صدای نقد هستند و با تهمت، توهین و تهدید به قطع بودجه ها مانع بلند شدن آن می شوند./ص

نگاه آزاد

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.