امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78808
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 24 بهمن 1396 - 16:46 | | ارسال توسط :

قرآن منشأ انقلاب اسلامی و حرکت‌های جدی در نظام است / شعار انقلاب اسلامی، حاکمیت قرآنی بود

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی عصر دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در نشست بررسی دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی و آیین تجلیل از دستگاه‌های برتر در برگزاری مسابقات قرآن کریم و تکریم نمایندگان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی کار خود […]

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی عصر دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در نشست بررسی دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی و آیین تجلیل از دستگاه‌های برتر در برگزاری مسابقات قرآن کریم و تکریم نمایندگان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی کار خود را با شعار حاکمیت قرآنی آغاز کرد. امیدوارم مسیر قرآنی را در راستای شعار قرآنی و حاکمیت فرهنگ قرآنی با سرعت طی کنیم.

وی ادامه داد: در نشست دستگاه‌های برجسته قرآنی، سازمان اوقاف درباره عملکرد خود گزارشی ارائه می‌دهد. امیدواریم این نشست منشأ و آغازی برای حرکت‌های جدی‌تر در امور قرآنی باشد تا بتوانیم به صورت شفاف عملکرد دستگاه‌های قرآنی را مرور کنیم. سازمان اوقاف توفیق دارد که میزبان خادمان قرآنی در دستگاه‌های قرآنی باشد.

در ادامه محمدحسین محمدزاده ـ مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ـ با بیان اینکه انقلاب ما براساس قرآن شکل گرفت و بر همین اساس اولین رسانه شنیداری قرآن کریم در سال ۶۲ با تاکید رئیس‌جمهور وقت یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: ما در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با ۲۲ بهمن سال ۶۲ شاهد احیای دوباره یوم‌الله سال ۵۷ بودیم و رادیو قرآن در این روز تاسیس شد. در واقع سالروز تاسیس رادیو قرآن سالروز رنگ گرفتن یوم‌الله ۲۲ بهمن و متجلی شدن نور قرآن در کشور بود. در سال ۱۳۷۷ نیز رادیو معارف با هدف تبیین و نشر معارف اسلامی راه‌اندازی شد. یکی از دستاوردهای قرآنی و معارفی رسانه ملی در عمر ۴۰ ساله خود تاسیس شورای تخصصی معارف در اوایل دهه ۸۰ بود. رسانه ملی براساس سیاست‌گذاری‌های خود شوراهای تخصصی را راه‌اندازی کرد و نظارت و مدیریت آن را به مدیران شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سپرد.

مدیر شبکه قرآن سیما خاطرنشان کرد: تاسیس رادیوترتیل قرآن کریم در سال جاری ویژه ماه مبارک رمضان از دیگر دستاوردهای رسانه ملی است. همچنین معاونت سیمای صدا در نظر دارد متناسب با فصول خاص برنامه‌هایی نیز پخش کند و بر همین اساس همزمان با فصل تابستان فرکانس رادیویی برنامه‌هایی متناسب با اوقات فراغت خانواده‌ها و در ایام‌الله فجر، ماه محرم و سایر مواقع سال برنامه‌های فصلی دارد. همچنین برگزاری طرح ملی قرآنی ۱۴۴۱ از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های فراگیر این رسانه است. پخش هزاران ساعت برنامه‌های مختلف در حوزه معارف، تلاوت قرآن، تفسیر علوم قرآنی از دیگر دستاوردهای ما در این ۴۰ ساله است.

ایجاد کانون‌های قرآنی در مدارس مهمترین دستاوردهای قرآنی آموزش و پرورش است

در ادامه حمیدرضا مصیب‌زاده ـ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ـ با بیان اینکه آموزش و پرورش در تمام پایه‌های تحصیلی خود از کتب دینی بهره می‌برد، اظهار کرد: ما در این عرصه نباید از نماز غافل شویم زیرا نماز مسیری برای شکرگذاری است. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان و دانش‌آموزان در آستانه سیزدهم آبان‌ماه براساس اطلاعات به امور جوانان و نوجوانان جامعه اشاره داشتند و فرمودند که جوانان امروز ما تحلیلشان نسبت به جوانان گذشته بهتر است.

مصیب‌زاده تصریح کرد: برخی از فعالیت‌های مدارس ما در قالب کتب تدریس معلمان در ساعات درسی مربوط به امور دینی است. بیش از ۵ هزار نفر از معلمان که جذب آموزش و پرورش شده‌اند از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده‌اند. بخش عمده‌ای از معلمان در شاخه‌های دینی تدریس می‌کنند. از میان هر ۱۰ هزار مدرسه ۱۰ دانش‌آموز قرآنی داشته‌ایم. در رابطه با مسابقات قرآن و عترت نیز فرهنگسازی خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اقدامات ما در آموزش و پرورش ایجاد کانون‌های قرآنی بوده است و از دیگر اقدامات ما چاپ و تصحیح قرآن کریم برای دانش‌آموزان است. همچنین ما جلسات محوری حفظ قرآن و موسسات قرآنی را در قالب رسمی و خصوصی نیز داریم.

همچنین در ادامه حسین اسدی ـ دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان ـ گفت: امروز بر کسی پوشیده نیست که حوزه‌های علمیه و روحانیت در عمل به قرآن و اصلاح اجتماع براساس آیات الهی پیشرو بوده‌اند. حوزه‌های علمیه در عمل به آیه‌های قرآن نقش راهبردی داشتند.

وی ادامه داد: از دیگر دستاوردهای ۴۰ ساله حوزه‌های علمیه این است که حوزویان تنها به تولید علم نمی‌پرداختند بلکه خودشان نیز در خط مقدم عمل به آیات الهی بودند. تاثیرات و تحولات حوزه‌های علمیه در طی ۴۰ سال گذشته بر کسی پوشیده نیست. تاسیس جامعه‌المصطفی العالمیه، تربیت طلاب در حوزه‌های قرآنی و… از جمله امور ما در بخش حوزه است.

دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان با بیان این مطلب که حوزه‌های علمیه در بخش آموزش قرآن نیز پیشگام هستند، گفت: التزام به آموزش و دوره‌های عمومی قواعد، تجوید، مطالعات تفسیری قرآن و نیز آشنایی با مباحث علوم قرآنی با محوریت گنجینه و کتب ارزشمند آیت‌الله معرفت از جمله دستاوردهای قرآنی حوزه است. همچنین آشنایی با معارف قرآنی به صورت استدلالی اعم از کلام، فقه، اصول برای توسعه فرهنگ قرآنی بوده و امروز حوزه‌های علمیه در بیش از ۲۰ رشته و در سطوح مختلف با موضوعات قرآنی فعالیت می‌کنند. گفتنی است تاسیس مدارس ویژه قرآنی در هفت شهر کشور با محوریت آموزش فوق برنامه حفظ و قرائت قرآن در سطوح مختلف و همچنین برگزاری دوره تربیت مربی قرآن با مشارکت ۱۵ هزار نفر از طلاب داخلی و خارجی از جمله فعالیت‌ها و دستاوردهای قرآنی حوزه علمیه است.

مدیر اجرایی مسابقات قرآن حوزه‎های علمیه جهان اسلام افزود: امروز حوزه‌های علمیه در تشکیل کرسی‌های تفسیر قرآن پیشگام است و بیش از ۴۰۰ کرسی تفسیر قرآن با رویکرد ترتیلی و موضوعی برگزار می‌شود که نمونه‌ای از آن برگزاری کرسی ترتیل آیت‌الله جوادی آملی است.

اسدی تصریح کرد: یکی از عرصه‌های توجه به آموزه‌های قرآن کریم در حوزه‌های علمیه مشارکت و حضور مجتهدین جامع‌الشرایط در تدوین و انطباق قانون اساسی با معارف و آیات قرآن کریم است. همچنین در حوزه پژوهش حوزه پیشگام بوده و پژوهشکده‌های قرآنی مختلف را تاسیس کرد. بر همین اساس پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن با هدف تبیین و بررسی علوم قرآنی در سال ۷۶ افتتاح شد. گفتنی است راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی با ۵۰ هزار جلد کتاب، بهره‌مندی از انجمن‌های علمی طلاب و همچنین نظام‌مندسازی حوزه‌های علمیه در راستای تحقق علوم قرآنی از جمله دستاوردهای ۴۰ ساله حوزویان است. امروز حوزه‌های علمیه در بخش رسانه‌ای و نرم‌افزاری و تحقیقات علوم اسلامی پیشگام هستند و شاهد این مدعا تولید بیش از ۱۰۰ مورد محصول نرم‌افزاری در حوزه‌های قرآنی به زبان‌های مختلف جهان است.

دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان خاطرنشان کرد: این نوید را می‌توان دید که طی پنج سال آینده موجی از طلاب قرآنی تربیت خواهند شد، همچنان که حوزه‌های علمیه در تربیت طلاب جوان قرآنی چه در داخل و چه در خارج با تشکیل بیش از ۴۵۰ دارالقرآن و مرکز قرآنی فعالیت می‌کند امیدوار هستیم شاهد تربیت جمع کثیری از طلاب حوزه‌های علمیه مشرف بر علوم و معارف قرآنی باشیم.

در پایان از دستگاه‌ها و نفرات برتر در فعالیت‌های قرآنی تجلیل شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.