امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68741
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 06 آبان 1396 - 18:46 | | ارسال توسط :

لغو تمامی قراردادهای بهره برداری چوب از جنگل های شمال تا پایان سال

به گزارش بابل نوین، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری در مراسم افتتاح کارگاه ظرفیت سازی تدوین مدیریت پایدار جنگل ها ،اظهار کرد: ۶۷ فقره از قراردادهای بهره برداری از جنگل های کشور متوقف شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:جمهوری اسلامی ایران با مساحتی بالغ بر ۱۶۵میلیون هکتار هفدهمین کشور پهناور دنیا […]

به گزارش بابل نوین، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری در مراسم افتتاح کارگاه ظرفیت سازی تدوین مدیریت پایدار جنگل ها ،اظهار کرد: ۶۷ فقره از قراردادهای بهره برداری از جنگل های کشور متوقف شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:جمهوری اسلامی ایران با مساحتی بالغ بر ۱۶۵میلیون هکتار هفدهمین کشور پهناور دنیا بوده و بخش عمده خاک آن درسیطره وقلمرو مناطق خشک و بیابانی واقع شده است.

وی با اشاره به محدودیت وشکنندگی موجود در اکوسیستم کشور ،افزود: هم اکنون میانگین بارندگی بلندمدت یک سوم جهان است، این در حالی است که میزان تبخیر سه برابر میانگین جهانی است.

جلالی بابیان اینکه کشور مابه دلیل موقعیت خاص جغرافیایی وارتفاعی از بالاترین تنوع اکولوژیکی برخوردار است،گفت: وجود بیش از ۸هزار گونه گیاهی،؛مشتمل بر ۲هزار گونه اندمیک گیاهی اختصاصی و ۱۲۰۰گونه جانوری در گستره کشور، دلیل این ادعاست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این تعداد گونه بیش از گونه های گیاهی موجود در کل قاره اروپا است.

به گفته وی ۸٫۵درصد از مساحت کشور به جنگل،۵۱درصد به مرتع،۱۹درصدبه بیابان،۱۱درصد به مزارع کشاورزی و مابقی را شهرها،روستاها و جاده ها تشکیل میدهند.

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه ایران دارای پنج منطقه رویشی است،گفت: منطقه رویشی هیرکانی در ساحل جنوبی دریای خزر،منطقه رویشی ارسبارانی در غرب دریای خزر،منطقه رویشی خلیج فارس و عمانی در نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان از جمله این مناطق هستند.

جلالی با اشاره به اینکه سطح جنگل های طبیعی ۱۴٫۳میلیون هکتار است،بیان کرد:در این میان جنگل های هیرکانی با تعلق به دوران زمین شناسی و بازمانده عصر یخبندان به عنوان مادر جنگل های پهن برگ اروپا مطرح بوده که واجد ارزش هاو میراث طبیعی جهانی است.

وی با اشاره به اِعمال ممنوعیت در بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های هیرکانی ،گفت: در راستای توجه به ابعاد حیاتی اکولوژیکی این جنگل ها به ویژه از منظر تامین آب ،حفظ خاک،بهداشت وسلامت و اکوتوریسم و شاخص های توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته اند.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اقدامات اساسی انجام شده در جهت حفظ جنگل ها ،گفت: تاکنون ۶۷ فقره قرارداد و۶۲ درصد از مساحت جنگل هایی که تحت بهره برداری بالغ بر ۵۸۰هزار هکتار قرار گرفته بودند از گردونه بهره برداری خارج شده اند و تا پایان سال کلیه قرارادهای بهره برداری چوب از جنگل های شمال لغو خواهد شد.

اصلاح قوانین کاهش مصرف سوخت در دستور کار سازمان‌ جنگل‌هاست

وی با اشاره به اصلاح قوانین و مقررات موجود در زمینه ارتقا حفاظت و جلوگیری از تغییر هر گونه کاربری جنگل‌های طبیعی و دست‌ کاشت گفت: توجه به تنوع بخشی از منابع مالی، تدوین برنامه اقدام ملی جنگل، ترویج استفاده از انرژی‌های نو با هدف کاهش مصرف چوب در دستور کار قرار دارد.

جلالی با اشاره به راهبرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در افق ۲۰ ساله افزود: توسعه هرچه بیشتر جنگل‌های دست‌کاشت با رویکرد جنگل‌کاری مشارکتی، توسعه زراعت چوب با استفاده از گونه‌های سریع‌الرشدِ سازگار به شرایط شوری و خشکی وبا استفاده از آب‌های نامتعارف و نیز توجه به جنگل‌کاری شهری و افزایش سطح فضای سبز سرانه هر ایرانی از جمله برنامه های گنجانده شده در افق ۲۰ ساله این سازمان است.

وی ادامه داد:توسعه اقدامات آبخیز‌داری، بیابان‌زدایی، ایجاد تنوع توسعه جامع‌نگری در اجرای طرح‌های منابع طبیعی، تأمین منابع مورد نیاز از جلب همکاری و مشارکت مردم و سایر دستگاه‌های مرتبط در توسعه جنگل‌های مناطق خشک، توسعه طبیعت‌گردی و در نهایت ایجاد فضایی آرام و امیدبخش جهت ارتقای فرهنگ منابع طبیعی با سپردن کار به مردم از دیگر برنامه های در دست اقدام افق ۲۰ ساله این سازمان است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه این سازمان یکی از بخش های موفق کشور در اجرای پروژه‌های بین‌المللی است، گفت:‌ از طریق تعامل با وزارت امور خارجه و آژانس‌های تخصصی بین‌المللی سازمان ملل متحد به اجرای پروژه هایی اهتمام ورزیده ایم.برای مثال در برنامه‌ عمران ملل‌ متحد با سازمان خوار و بار کشاورزی این سازمان به تدوین و تولید ۱۰ پروژه‌ بین‌المللی بزرگ مقیاس اقدام کرده‌ایم.

این مقام مسوول با اشاره به فعالیت کشورهایی با پوشش کم جنگل ،که تحت عنوان ابتکار تهران در مبحث سیاست‌گذاری و مدیریت جنگل فعالیت می‌کنند،افزود: در تلاشیم تا در مجامع بین‌المللی به عنوان ناظر نسبت به انتقال مواضع این کشورها اقدام کنیم.

آلارم تخریب جنگل‌ها به صدا درآمد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دو دهه اخیر تخریب جنگل‌ها و جنگل‌زدایی در سطح هشداردهنده‌ای توسط جامع‌ جهانی روبه گسترش است، افزود: شاخص غلظت گازهای گلخانه‌ای به طور مستمر رو به افزایش است. از این رو نقش جنگل‌ها در انتشار گازهای گلخانه‌های در معاهده کاری بسیار مهم در نظر گرفته شده به طوریکه در ماده ۵ آن توافق نامه، از اعضای متعهد خواسته شده که اقدامات خود را جهت بهبود منابع جذب گازهای گلخانه‌ای از جمله جنگل‌ها انجام دهند.

وی تصریح کرد: به منظور مقابله با گرمایش جهانی مبادرت به اقدامی؛برای کنترل تخریب جنگل ، مدیریت بهتر در جنگل‌های موجود و جنگل‌های مخروبه در دستور کار قرار گرفته است، چراکه این امر در کاهش قابل توجه گازهای گلخانه‌ای تاثیر به سزایی دارد.

جلالی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به رویکردهای تعدیل و سازگاری مشترک برای مدیریت جامع و پایدار جنگل‌ها افزود: ۱۵ هدف توسعه پایدار به موضوع حفظ ، اجرا، بازسازی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های خشک مدیریت پایدار جنگل‌ها، مقابله با بیابان‌زایی و تغییر و متوسط سازی فرآیند تخریب سرزمین در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: منابع قابل توجهی از حوزه‌های مختلف در تمامی سطوح با هدف مدیریت پایدار جنگل بسیج شده اند تا با ارائه مشوق‌های کافی به کشورهای در حال توسعه ،در پیشبردی مدیریتی به حفاظت از منابع طبیعی جنگل ها بپردازند.

به گفته این مقام مسوول نظر به اهمیت تأمین منابع مالی برای تحقق مدیریت پایدار جنگل‌ها، مجمع جنگل سازمان ملل متحد در دوازدهمین اجلاس خود در سال ۲۰۱۵ ،توجه جهانی به تسهیل منابع مالی جنگل را مصوب کرد که این اقدام پاسخ مثبتی به خواست جامعه‌ جهانی محسوب می شود.

ایران از ظرفیت‌های بالایی در زمینه مدیریت منابع طبیعی برخوردار است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌ها بسیار بالایی در زمینه مدیریت منابع طبیعی برخوردار است؛ اظهار کرد‌: در این زمینه می‌توان به دانش و تجارب بالای کارشناسان مجرب سازمان، ظرفیت بسیار بالای علمی کشور از نظر تعداد دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی و مراکز دانش بنیان و تشکل‌های فعال علمی مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد.

جلالی ادامه داد: علاوه بر ظرفیت‌های علمی فوق ؛این سازمان دارای دو مرکز آموزشی در شمال کشور ، دبیرخانه کشورهای با پوشش کم‌جنگل و یک مرکز بذر درختان جنگلی است که از این بسترها می‌توان برای راه‌اندازی یک مرکز بین‌المللی استفاده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه موضوع جنگل، بخش جدایی‌ ناپذیر از سرنوشت مشترک بشر است، گفت: بر این اساس مایلم دوباره آمادگی مراکز دولت جمهوری اسلامی ایران را جهت همکاری با جامعه جهانی در تحقق مدیریت پایدار جنگل‌ها اعلام کنم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.