امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 66475
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 06 مهر 1396 - 9:35 | | ارسال توسط :

مدیرکل گردشگری مازندران تفکر صنعت گردشگری در مازندران شکل نگرفته است

به گزارش بابل نوین، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: تفکر صنعت گردشگری در مازندران شکل نگرفته است. دلاور بزرگ نیا در نشست خبری با اعضای انجمن صنفی خبرنگاران غرب مازندران که به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد با اشاره به قابلیت های غرب استان در حوزه گردشگری اظهار کرد: درآمایش سرزمین […]

به گزارش بابل نوین، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: تفکر صنعت گردشگری در مازندران شکل نگرفته است.
دلاور بزرگ نیا در نشست خبری با اعضای انجمن صنفی خبرنگاران غرب مازندران که به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد با اشاره به قابلیت های غرب استان در حوزه گردشگری اظهار کرد: درآمایش سرزمین که به تصویب رسید اولویت اصلی برای توسعه و برنامه‌ریزی در این محور در زمینه ارتقای اجتماعی، فرهنگی ، معیشت و اشتغال، گردشگری و صنعت گردشگری در غرب مازندران است.
وی با بیان اینکه در صنعت گردشگری همانند سایر صنایع باید به فکر تولید محصول بود افزود: محصولات فراوانی در استان مازندران بخصوص در غرب استان قابل تعریف است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با بیان اینکه صنعت گردشگری باید از نگاه آمدزایی کفایت اقتصادی جامعه محلی باشد تصریح کرد: شعار امسال روزجهانی گردشگری “گردشگری پایدار؛ برای توسعه” است و این یعنی دیگر بحث مسافر و توریست نیست بلکه باید به آن بعنوان فرصت ویژه نگریست تا همه آنچه که نیاز میزبان است خدماتی ارائه شود که سودآوری داشته و منابع درآمدی قابل توجه داشته باشد.
بزرگ نیا تاکید کرد: اگر قرار است رفت و آمدها از شکل ساده خارج شود جامعه میزبان باید خود را کاملا اماده کند و محیط پیرامون، محیط زیست و داشته های فرهنگی و آموزش دست اندرکاران مد نظر قرار گیرد و تمام تاسیسات گردشگری اعم از جاده سازی و محیط زیست و … درنظر گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد: در شهرها و کشورهای سرآمد حوزه گردشگری به بهانه های متعددی از مردم پول می گیرند، و این یعنی گردشگری در آن کشور به صنعت تبدیل شده است ودر کشور ما نیز پتانسیل وجود دارد اما تفکر گردشگری صنعتی به شکل جدی نداشتیم بنابراین باید در این نوع نگاه تغییر ایجاد کرد.
این مسئول با تاکید بر اینکه باید نگاه صنعتی به گردشگری را جدی گرفت، تصریح کرد: صنعت گردشگری صنعت فرابخشی است چرا که در این صنعت با انسانی روبرو هستیم که قصد حابجایی دارد و برای این کار باید صنایع و خدمات ویژه ای دخیل شوند.
بزرگ نیا با اشاره به اینکه باید در پازل گردشگری هرقطعه ای وظیفه خود را به درستی بداند گفت:این امر تنها با نگاه صنعت گردشگری محقق می شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه طرح جامع گردشگری نداریم افزود: ما نیاز به کاهش زمان اخذ مجوزها در حوزه گردشگری داریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطر نشان کرد: امروز گردشگری به عنوان سومین منبع درآمدی محسوب می شود و این یعنی این صنعت، صنعت پاکی است زیرا بجای ازبین بردن محصولات در صدد حفظ و ارتقای آن بر می آییم و هم اینکه برای این نسل و نسل های بعدی قابل استفاده است و این همان توسعه پایدار است.
بزرگ نیا اظهار کرد: نگاه ما در حوزه گردشگری فعال کردن انجمن های صنفی و واگذاری کار به بخش‌های خصوصی و افزایش نگاه نظارتی است و بوم گردی هم نقش مهمی در صنعت گردشگری داشت.
وی با اشاره به فعال شدن بوم گردی طی مدت یک سال و نیم گذشته در استان گفت: طی این مدت ۱۰۵پروانه صادر شد که با اجرای طرح بوم گردی گردشگر با رسومات و فرهنگ های منطقه آشنا می شود .
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ازصدور ۵۳ مورد موافقت اصولی در بحث سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۹ مورد نهایی شد.
*بیش از ۳۹ میلیون اقامت در شب طی ۶ ماه امسال
بزرگ نیا در بخش دیگر سخنان خود ابراز کرد: آمار گردشگران داخلی در ۶ ماهه امسال ۳۹ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۴۲ نفر شب اقامت بود که نسبت به سال قبل ۸ درصد رشد داشت همچنین حضور گردشگران خارجی تا کنون در سه ماه در مجموع ۵ هزار و ۸۰۵ نفر بودند.
وی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگ بومی در سراسر استان در حال ارتقا است تصریح کرد: در ۶ ماهه امسال ۹۶ مورد جشن‌ها و آیین‌های بومی برگزار شد که هم به طبیعت توجه دارد و هم زمینه انتقال شادی و نشاط در جامعه بوده و سبب سرزندگی و نشاط می شود.
این مسئول یادآور شد: امروزه مدیریت شهری نیز به گردشگری توجه دارد و این یعنی مدیران شهری نیز در حال توجه به گردشگری شهری هستند.
بزرگ نیا گفت: امسال در استان ۴۰ هزار شغل بعنوان نقطه ای برای تلاش جهت اشتغال جوانان و افراد بیکار در نظر گرفته شد که گردشگری ۱۹۳۰ مورد از این شغلها را تعهد کرد وامروز به ۴۷ درصد از تعهدات عمل شد و تا پایان سال بدون شک از این رقم می گذرد.
وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی موزه های استان ارتقای خوبی داشت و نهادهای دولتی و خصوصی فضای موزه ای و پراکندگی را به درستی پیش بردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست ۴۶ اثر ثبت ملی شد و ۴۶ اثر نیز در دست بررسی است تاکید کرد: بسیاری از شهرهای استان داشته های خود را جدی نگرفتند در حالی که فضای اشتغال وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ گردشگری استان سه هیات بزرگ دانشگاه ترکیبی با دنیا کاوش‌های باستان شناسی دارند که در جنت رودبار،کیاسر و غار کمیشان در حال انجام است و این کاوش‌ها در شمال کشور تاکنون صورت نگرفته بود‌.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.