امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 76939
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 28 دی 1396 - 13:07 | | ارسال توسط :

مدیر مدرسه اسلامی هنر: هنر اسلامی چیزی جز هنر شیعی نیست

به گزارش بابل نوین، مدیر مدرسه اسلامی هنر، هنر اسلامی را مدیون و وابسته به هنر شیعی دانست و گفت: هنر به مثابه یک فرصت، بیش از ۱۰۰۰ سال در خدمت تفکر شیعی بوده است؛ هنر اسلامی و آنچه از آن یاد می‌شود جز هنر شیعی چیزی نیست. حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین نواب در دومین همایش […]

به گزارش بابل نوین، مدیر مدرسه اسلامی هنر، هنر اسلامی را مدیون و وابسته به هنر شیعی دانست و گفت: هنر به مثابه یک فرصت، بیش از ۱۰۰۰ سال در خدمت تفکر شیعی بوده است؛ هنر اسلامی و آنچه از آن یاد می‌شود جز هنر شیعی چیزی نیست.

حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین نواب در دومین همایش فقه هنر در تالار غدیر قم گفت: یکی از مسایل مهمی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، مساله تاثیرگذاری این جشنواره در سطح کاربردی است.

وی افزود: هنر و حکومت از موضوعات ویژه این همایش است؛ هنر به مثابه یک فرصت، بیش از ۱۰۰۰ سال در خدمت تفکر شیعی بوده است؛ هنر اسلامی و آنچه از آن یاد می‌شود جز هنر شیعی چیزی نیست.

مدیر مدرسه اسلامی هنر بیان کرد: مهد هنر اسلامی در ایران بزرگ است؛ همچنین در شمال آفریقا نیز آثار هنر اسلامی در آنها وجود دارد و این مردم نیز تحت حکومتی قرارداشتند که محبان اهل بیت(ع) بودند.

وی گفت: در اندلس شهری به نام مدینه الزهرا(س) وجود دارد؛ این شهر ایجاد شد تا مردم به نام حضرت تمسک کنند و برکت یابند؛ پس آنچه از هنر اسلامی یاد می‌شود وابسته به هنر شیعی است.

نواب اظهار کرد: هنر اسلامی به عنوان یک زبان رسا در خدمت معارف شیعی بوده و یک فرصتی برای مفاهیم شیعی است؛ این فرصت و امکانی که در اختیار شیعه بوده است منجر به تشکیل کارهای بزرگی شده است.

مدیر مدرسه اسلامی هنر بیان کرد: پس از دوره قاجار این فرصت به تهدید تبدیل شد زیرا مواجه آگاهانه‌ای با هنر مدرن انجام نشد؛ اگر برای بزرگترین نعمت نیز سیاست‌گذاری نداشته باشیم به مصیبت مبدل می‌شود.

وی گفت: سیاستگذاری‌ها همیشه بر اساس نظام سیاسی طراحی می‌شود؛ سیاست‌گذاری هنر نیز بر اساس نظامات سیاسی انجام می‌شود؛ نظام حکومتی جمهوری اسلامی دارای ارکانی مثل فقه شیعی است و تا زمانی که نسبت فقه و هنر مشخص نشود نمی‌توانیم سیاست‌گذاری درستی انجام دهیم.

مدیر مدرسه اسلامی هنر بیان کرد: مدرسه اسلامی هنر به عنوان نهاد واسط بین هنر و حوزه است؛ خوشبختانه این ارتباط از هر دو سوی توانسته به یک زبان مشترک برسد؛ مشکل فقه و هنر آن بوده که دو طرف هیچ وقت به گفتگو نمی‌نشستند ولی توانستیم به یک زبان مشترک برسیم.

وی گفت: در این زمینه سعی می‌کنیم که با میراث فقه جواهری و با فقهی روزآمد و انضباط فقهی حرکت کنیم که این مسیر با چالش مواجه نشود؛ خوشبختانه رهبر انقلاب همیشه از این رویکرد حمایت کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.