امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 64067
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 31 مرداد 1396 - 22:12 | | ارسال توسط :

مرکز مطالعات استراتژیک را در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت ادغام می‌کنیم/ امیدوارم دولت دوازدهم در حل مشکلات معیشتی موفق باشد

اولین نشست خبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دوره جدید و ابلاغیه مقام معظم رهبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش بابل نوین، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین نشست خبری خود پس از حکم جدید مقام معظم رهبری بر انتصاب‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از معظم له که مجددا مسئولانی را در مجمع برگزیدند تا امر مشاوره و کارشناسی در سطح عالی نظام ادامه یابد گفت: به اعتقاد ایشان همواره به تصمیمات محققانه در طول رهبری ایشان بوده است و از این که ما را قابل دانسته اند و این مسئولیت را به ما محول کردند صمیمانه سپاسگذارم.

وی ابراز امیدواری کرد: اعضای مجمع بتوانند انتظارات معظم له را محقق کنند.

**مجمع در طول ربع قرن گذشته ۲۹۲ مصوبه را به نتیجه رساند

براین اساس وی در گزارشی در خصوص عملکرد ۲۵ سال اخیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: مجمع در ربع قرنی که بر امر سیاست گذاری و حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان مسئولیت داشته است ۲۹۲ مصوبه را به نتیجه رسانده و ابلاغ کرده است که شامل ۱۸۷ اختلافیه مانند اختلافیه در مبارزه با مفاسد پیشگیری از جرایم، دارایی مسئولان و… بوده است.

رضایی ادامه داد: براساس این روند مجمع ۴۶ معضل از قبیل: بودجه سری که دست روسای جمهور باید باشد، معضل بانک مرکزی و اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان را مرتفع کرده است.

**مجمع اتاق فکر نظام است/ هر مشکلی قانونا در این نهاد حل و فصل می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: براین اساس ۴۰ سیاست کلی در طول این مدت تصویب شد ۹۶ استفساریه و ۳ آیین نامه ۲۹۲ مصوبه که در طول ۶۳۲ جلسه مجمع مصوبات انجام شد و هر مصوبه دو جلسه مجمع را به خود اختصاص داد. براین اساس ۱۰۸۳ کمیسیون در مجمع داشتیم تا مواد لازم برای سهم مجمع را تهیه کنیم که براین اساس سیاست‌های محیط زیست، سیاست‌های اصل ۴۴، اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز از این جمله بوده اند که در این مسیر تلاش‌های بی وقفه و حکیمانه آیت الله هاشمی قابل چشم پوشی نیست که در طول ۲۵ سال نقش بی بدیلی در این مسیر داشت.

وی هدف اصلی از ایجاد مجمع توسط امام خمینی در کشور را بن بست شکنی و ارتقای کارامدی نظام دانست و گفت: با ایجاد مجمع تشخیص مصلحت هیچ چیز در کشور به بن بست نمی‌رسد و این نهاد اتاق فکر نظام است که هر مشکلی باشد مجمع می‌تواند قانونا آن را حل و فصل کند.

رضایی با بیان اینکه قوانین غیراسلامی مطابق قانون اساسی به واسطه حضور شورای نگهبان وارد اصول اساسی نظام نمی‌شود و براین اساس شورای نگهبان نقش دفاع دارد گفت: براین اساس مجمع تشخیص مصلحت نیز به مقام معظم رهبری کمک می‌کند تا امر ولایت را از طریق سیاست‌های کلی وارد امور کشور کند لذا وقتی در مورد اقتصاد، امنیت ملی، سیاست خارجی، امر ولایت در قالب سیاست‌های کلی ابلاغ می‌شود مجلس و دولت باید در چارچوب سیاست‌های کلی عمل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: براین اساس شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هر دو اسلامیت نظام را مراقبت و جاری می‌کنند لذا کسانی که خلاف سیاست‌های کلی عمل کنند خلاف شرع و قانون اساسی عمل کرده اند.

وی در خصوص نقش بازنگری مجمع در قانون اساسی نیز گفت: براین اساس همه شخصیت‌های حقیقی مجمع که شامل ۳۸ نفر هستند عضو شورای بازنگری در قانون اساسی خواهند بود.

رضایی ادامه داد: بنا بر تغییرات اخیر مقام معظم رهبری یکی از علمای برجسته کشوریعنی آیت الله شاهرودی را به عنوان ریاست این نهاد برگزیدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توصیف شخصیت آیت الله شاهرودی گفت: ایشان یکی از شاگردان شهید صدر بود که مجوز اجتهاد خود را از این شهید بزرگوار گرفت و حدود ده سال رابط امام با شهید صدر در نجف بود وی از خانواده شهید است و خودش سال‌ها در زندان‌های شاهنشاهی تحمل اسارت کرده است.

**مرکز مطالعات استراتژیک و حوزه ریاست مجمع تشخیص مصحلت همگی در دبیرخانه این نهاد ادغام خواهند شد

وی در خصوص حکم اخیر مقام معظم رهبری پیرامون تغییرکلی ساختار مجمع و محتوای فعالیت‌های آن نیز گفت: براین اساس کل مجموعه‌های منتسب به مجمع در دبیرخانه ادغام خواهند شد و مرکز مطالعات راهبردی نیز وظیفه اش منطبق خواهد شد. براساس این روند حوزه ریاست نیز که کارهای موازی داشت همانند مرکز مطالعات منحل و در دبیرخانه ادغام می‌شود و براساس این تغییرات یک نظام مدیریتی در مجمع تشکیل می‌شود.
رضایی ادامه داد: براساس تغییرات جدید تعداد اعضای مجمع از ۴۴ به ۴۹ تن رسید و دو نفر از اعضای مجمع یعنی آیت الله شاهرودی و آیت الله جنتی همزمان شخصیت حقیقی و حقوقی دارند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست خبری در خصوص مسئله نظارت مجمع نیز گفت: بنا بر آن شد که مسئله نظارت را ساماندهی جدیدی کنیم آیین نامه نظارت و مجمع تغییر می‌کند و چابک سازی مجمع را پیش رو داریم که انحلال مجموعه‌های عنوان شده نیز در همین راستا است.

وی ادامه داد: مجمع در جهت کمک به مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه به وجود آمد و امروز توسط رهبری و برای یک دوره ۵ ساله دیگر مسئولین این نهاد مشخص شدند لذا نظم در کشور نیازمند سیاست‌های کلی و تبدیل آن به قانون و اجرای قانون و برنامه است که سبب یک حکومت منسجم خواهد شد.

رضایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص انحلال مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: براساس این تصمیم امر مطالعات راهبردی منحل نخواهد شد، اما مرکز مطالعات منحل و به دبیرخانه مجمع منتقل خواهد شد. براین اساس بنا شد مجمع هیئتی را تهیه کند تا آن هیئت گزارشات نظارتی را تهیه کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تیم اقتصادی دولت دوازدهم نیز ابراز امیدواری کرد که این تیم بتواند مشکلات اقتصادی کشور را حل و فصل کند./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.