امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75191
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 03 دی 1396 - 17:59 | | ارسال توسط :

مشکل آلودگی هوا ربطی به سوخت یورو ۴ ندارد/ افزایش قیمت بنزین با تورم همراه خواهد بود

به گزارش بابل نوین،علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی امروز ( یکشنبه ) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: متوسط واردات بنزین در ۸ ماه اخیر ۱۳ میلیون لیتر بوده که در ۲ ماه گذشته این میزان, به منظور افزایش حجم ذخایر استراتژیک برای تعطیلات […]

به گزارش بابل نوین،علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی امروز ( یکشنبه ) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: متوسط واردات بنزین در ۸ ماه اخیر ۱۳ میلیون لیتر بوده که در ۲ ماه گذشته این میزان, به منظور افزایش حجم ذخایر استراتژیک برای تعطیلات پیش رو مدیریت شده است.

وی گفت:در ۶ ماهه ابتدایی سال روزانه حدود ۸۱.۷ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است که این رقم در ۶ ماهه انتهایی سال کمتر خواهد بود.

صادق آبادی بیان کرد:مصرف بنزین در شش ماهه دوم امسال ۷۵ میلیون لیتر بوده و بیشترین آمار مصرف ماهانه بنزین مربوط به آذر است.همچنین مصرف بنزین و فرآورده های نفتی هر ساله با رشد ۶ تا ۷ درصدی مواجه است. این رشد با افزایش قیمت بنزین حداقل برای مدت ۶ ماه تا یکسال کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت تصریح کرد:ظرفیت تولید روزانه ۴۱ میلیون لیتر بنزین یورو۴ و تولید ۳۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور وجود دارد.

وی در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار کرد:درآمار مربوط به امسال و تاکنون میزان صادرات نفت‌کوره روزانه ۴۵ میلیون لیتر و نفت‌گاز به طور متوسط روزانه ۸ میلیون لیتر بوده است. همچنین صادرات نفت‌گاز از مهر امسال به دلیل نیازهای داخلی متوقف شده است.

مشکل آلودگی هوا با سوخت یورو۴ حل نمی‌شود

وی در خصوص نقش بنزین و گازوییل در آلودگی هوا، تصریح کرد: بنزین و گازوییل تولیدی و توزیعی در سطح کشور از استاندارد یورو ۴ برخوردارند، بنابراین سوخت، عاملیتی در آلودگی هوای کلانشهرها ندارد.

صادق‌آبادی در مورد آلودگی هوا و سهم وزارت نفت در این زمینه با بیان اینکه موتوری که بنزین یورو ۴ مصرف‌ می‌کند نباید آلاینده باشد، گفت: یک روزی فکر‌ می‌کردند با توزیع نفت گاز و بنزین یورو۴ مساله آلودگی هوا حل‌ می‌شود؛ اما امروز دیدیم که این فکر درست نبوده است.

وی تصریح کرد: برای اثبات این قضیه می‌توانیم دو خودرو مزدا ۳ را با خودرو داخلی مقایسه کنید و سوخت یورو ۲ هم به کار ببریم، ببینید میزان آلایندگی چقدر است؟

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه نقش وزارت نفت در ارایه سوخت پاک‌تر ایفا شده است، تصریح کرد: میزان گوگرد گازوییل از ۱۰هزار ppm به ۵ رسیده است. وقتی احتراق ناقص صورت گیرد؛ در میزان آلاینده تأثیرگذار است.

وی افزود: کاری که‌ می‌توانیم انجام دهیم این است که بنزین ستاره خلیج فارس که ۰.۵ ppm گوگرد دارد را به تهران منتقل کنیم.

با موافقت مجلس برای قیمت بنزین سقفی تعیین می شود

صادق آبادی درمورد طرح برندینگ گفت: نمیتوانیم درمورد برندینگ فقط جایگاه‌داران را ببینیم. باید ۸۰ میلیون مردم مصرف کننده ایران درنظر گرفته شود. هیچ کسب و کاری اجباری نمی‌شود. ما هم نمی‌گوییم طرح برند، بی‌عیب بود. راه‌های اصلاح بسیار است. تمام دستورالعمل‌هایی که بین برند و یک جایگاه تفاوت قائل شده بود؛ ملغی کردیم.

وی افزود: اگر مجلس موافقت کند سقف قیمتی برای بنزین خواهیم گذاشت تا جایگاه‌داران تا این سقف در قیمت رقابت کنند. چرا که رقابت منجر به ارتقا کیفیت خدمات خواهد شد.مالکیت تحت برند حفظ می‌شود و اختیار دارایی خود را خواهند داشت. همچنین، کسانی که تحت پوشش برند قرار گرفتند؛ می‌توانند درصورت تمایل از برند خاج شوند یا تغییر رتبه دهند.

به گفته معاون وزیر نفت، اکنون متوسط تولید بنزین ۷۵ میلیون لیتر و میزان مصرف آن ۷۳ میلیون لیتر است؛ البته میزان مصرف در تابستان افزایش پیدا می‌کند. زمانی واردات بنزین به پایان خواهد رسید که به صادرکننده این محصول استراتژیک تبدیل شویم.

صادق آبادی با بیان اینکه وزارت نفت نقشی در افزایش قیمت بنزین ندارد، گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت سوخت موجب تورم واقعی و تورم روانی‌ می‌شود.‌ به هر حال دولت تصمیم‌گیرنده بوده و ما مجری امر هستیم.

وی درباره قاچاق سوخت تصریح کرد: کسی که به دنبال قاچاق‌ می‌رود به دنبال ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد سود است. اگر فاصله قیمت سوخت تنزل یابد، میزان قاچاق هم کاهش‌ می‌یابد.

بازگشت ستاره خلیج فارس به مدار تولید

معاون وزیر نفت در مورد وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: در آذرماه به دلیل بی دقتی ،برق قطع شده و واحد از مدار خارج شد. اما ستاره خلیج فارس طی ۵ روز به سرعت به مدار برگشت.

وی اعلام کرد: ستاره خلیج فارس به تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو رسیده که بسیار باکیفیت است. فاز دوم در حال آماده سازی است.
به گفته صادق آبادی ، آذرماه امسال ۷۳ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده که بیشترین سهم آن مربوط به ستاره خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی  با اشاره به سرمایه‌گذاری ۷۵ درصدی انجام شده در فاز اول پروژه ستاره خلیج فارس ،افزود: با اینکه میزان تولید ۳۰ درصد بود اما، به سراغ تولید زودهنگام رفتیم .هم اکنون نیز سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی برای فاز دوم و کمتر از این مقدار برای تکمیل فاز سوم در حال تامین است. سازندگان تجهیزات نیز تعیین تکلیف شده و تجهیزات باقیمانده در گمرک ترخیص شده اند.

نبود جذب سرمایه خارجی در بخش پالایش و پخش

معاون وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی پخش و پالایش بعنوان یک شرکت دولتی مجوز سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور ندارد، بیان کرد: تامین نفت خام و سرمایه گذاری در بخش پالایشگاه سازی در خارج از کشور مربوط به امور بین الملل وزارت نفت می باشد.

صادق آبادی با بیان اینکه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت و تضمین سرمایه است ،بیان کرد: ورود صندوق توسعه ملی به این موضوع مشوق است. شرکت ملی پالایش و پخش چه از سرمایه گذاری و چه از شرکت های صادر کننده حمایت می کند.ارائه وام برای رقابت محصولات ایرانی در بازارهای جهانی نیز به نوعی تشویق برای جذب سرمایه گذاری در این زمینه است.

وی در مورد جذب سرمایه مستقیم خارجی گفت: فعلا ما از رتبه ۷ به رتبه ۶ بیمه‌ها رسیده ایم. برای جذب سرمایه خارجی باید به رتبه ۳ بیاییم.از اینرو تاکنون در بخش پالایش و پخش ،جذب سرمایه خارجی نداشته ایم.

معاون وزیر نفت در مورد تامین منابع مالی از اروپا،تصریح کرد: با توجه به ترس بانک‌های اروپایی از تحریم آمریکا، تاکنون تامین منابع مالیانجام نشده است.با این حال ژاپن تامین سرمایه کرده و یوزانس اخذ شده؛این در حالیست که یوزانس برای پروژه‌های بزرگ کفایت نمی‌کند و تنها برای توسعه واحدها مناسب است.

درواگذاری پالایشگاه‌های شازند و آبادان تصمیم گیرنده نیستیم

صادق آبادی در مورد خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند و آبادان گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این مورد تصمیم‌گیرنده نیست. ما نباید مالکیت پالایشگاه‌ها را داشته باشیم. معتقدم همین که ارتباط ما با پالایشگاه باقی بماند؛ کافی است.

وی با بیان اینکه نارضایتی پرسنل نیز بیشتر مربوط به انتقال کارکنان و نبود همکاری با افراد برای بازگشت به کاربوده است،افزود: تضمین گرفته ایم از این پرسنل در بخش لوله و مخابرات که اولویت دارد؛ استفاده کنیم.

صادق آبادی در خصوص آخرین وضعیت پروژه سیراف بیان کرد: این پروژه در حال مذاکرات نهایی در خصوص پذیرش عاملیت آن می باشد.

معاون وزیر نفت در مورد حمایت از تکنولوژی‌های داخلی گفت: ما از تولیدات داخلی حمایت‌ می‌کنیم.‌ در حوزه کاتالیست اعتماد کردیم. در ستاره خلیج فارس نیز از کاتالیست ایرانی استفاده‌ می‌کنیم.علاقه مند به حمایت از ساخت داخل هستیم؛ اما این حمایت نباید منجر به عدم تولید اقتصادی شود. انتظار داریم پس از حمایت از تولیدات داخلی، سازندگان، کالا را به‌روز و زنده نگه دارند.

کاهش نفت کوره در پالایشگاه های اصفهان و آبادان

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بیان کرد:در برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش برای کاهش نفت کوره تا افق ۲۰۲۰، دو پالایشگاه اصفهان و آبادان از وضع مناسب تری برخوردارند.در ۲ پالایشگاه مذکور پروژه های کاهش نفت کوره به قرارداد تبدیل شده اند، درفاز دوم پالایشگاه آبادان تامین مالی از طریق خط اعتباری چین انجام، ال سی نافذ شده و طراحی اولیه در حال اجراست.

وی ادامه داد: درپالایشگاه اصفهان نیز قرارداد، منعقد و اقدامات اولیه و آخرین مراحل فاینانس انجام شده است.هفته گذشته میان بانک ملت و سهامدار پروژه کاهش نفت کوره پالایشگاه اصفهان توافقاتی حاصل شده که امضا میان بانک ملت و اگزیم بانک مرحله بعدی این پروژه است.

صادق آبادی تصریح کرد:اینکه بخواهیم ظرف مدت دو سال باقی مانده واحدهای تولید کننده نفت کوره پالایشگاه ها را به واحدهای تولید فراورده سبک تبدیل کنیم، عملیاتی نخواهد بود.این طرح حداقل به ۴ تا ۵ سال دیگر زمان نیاز دارد؛ چرا که این روند به طراحی اولیه، خرید تکنولوژی، مناقصه، تامین منابع مالی و … نیاز دارد که در مدت کوتاه انجام پذیر نخواهد شد.

معاون وزیر نفت بیان کرد:در کوتاه مدت چه نسخه ای را تجویز و اجرا کنیم که تولید نفت کوره درپالایشگاه های کشور کاهش یابد، این امر به مطالعه نیاز دارد و به همین منظور نشست هایی با انستیتو نفت، واحد بین الملل وزارت نفت، و پژوهشگاه نفت برگزار کرده ایم که امیدواریم بتوانیم طبق ایده هایی که داریم، برنامه مان برای افق ۲۰۲۰ را ارائه دهیم.

وی گفت:مشکل کاهش نفت کوره تولیدی به میزان مورد نظر تا افق ۲۰۲۰ تنها برای ایران نیست و ممکن است در این هدف گذاری تجدید نظر شود، چرا که این امکان وجود دارد که بسیاری دیگر از کشورها هم نتوانند در این دوسال باقی مانده برنامه های کاهش نفت کوره خود را اجرا کنند.

معاون وزیر نفت در خصوص میزان توزیع فرآورده‌های نفتی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بیان کرد: این شرکت نخستین ارگان دولتی بود که در ساعات اولیه وقوع زلزله اقدام به خدمات رسانی در این مناطق کرد. در این مناطق ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۲۱ میلیون نفت‌گاز توزیع شده که بخشی از این فرآورده‌ها بصورت رایگان به مردم ارائه شده است.

اعلام زمان خودکفایی در تولید بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که زمانی می‌توان گفت نیازی به واردات بنزین نداریم که میزان تولید بنزین در کشور از ۱۰ درصد مصرف بیشتر باشد، گفت: هنگامی که فاز دوم ستاره خلیج فارس به مرحله تولید برسد، به تولید پایدار بنزین در کشور خواهیم رسید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.