امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 83755
  پرینتخانه » اجتماعی, مذهبی تاریخ انتشار : 31 شهریور 1397 - 14:34 | | ارسال توسط :

نقش محوری امام سجاد(ع) در تبیین واقعه عاشورا

امام سجاد(ع) به عنوان پیشوای تقوا و بردباری با فعالیت های فرهنگی توانستند راهنمای امت اسلامی در شرایط بحرانی باشند و با شجاعت ودرایت به تبیین واقعه عاشورا پرداختند و این گونه پیام این حماسه بزرگ را به جهانیان رساندند.

به گزارش بابل نوین، معنویت را به حق باید گمشده جهان امروز دانست، جهان پیشرفته و صنعتی که از این مقوله دور افتاده و با وجود تمامی تلاشی که انسان انجام می دهد تا برای خویش خوشبختی را رقم بزند اما همیشه این احساس، زودگذر و تهی است. در واقع بشر نیاز به مامن و پناهگاهی جدای از این ظواهر دارد. بنابراین راه نجات انسان امروزی استمداد از پیشوایان دینی است؛ آنهایی که الگویی راستین برای زندگی اجتماعی و معنوی بشر به شمار می روند و در این میان امام سجاد(ع) چهارمین امام شیعیان نمونه ای از این پیشوایان محسوب می شود.

این امام همام در طول زندگی پربار خویش با عملکردی که در مواقع مختلف و در ارتباط با حوادث گوناگون نشان داد توانست به خصوص پس از قیام عاشورا اسلام را زنده نگه دارد و از تحریف بسیاری از مسایل مربوط به اسلام و خاندان پیامبر(ص) جلوگیری کند.

افشاگری های امام سجاد(ع) و خطبه های ایشان برای نشان دادن چهره واقعی خلفای اموی باعث شد تا از وجود ایشان احساس خطر کنند به همین سبب هشام بن عبدالملک، این امام همام را مسموم کرد و سرانجام آن بزرگوار در ۱۲ محرم ۹۵ هجری قمری به مقام والای شهادت نایل آمد. پیکر پاک امام سجاد(ع) در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز شهادت امام زین العابدین(ع) با «حبیب زمانی محجوب» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) به گفت وگو پرداخته است.

**امام سجاد(ع) روایتگر نهضت عاشورا
زمانی محجوب درباره نقش امام سجاد(ع) در حادثه کربلا و پس از آن گفت: امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا حدود ۲۳ سال سن داشت و به سبب اینکه در همان روزها از مشکل بیماری رنج می برد، نتوانست نقش مستقیمی در صحنه های جنگ داشته باشد. البته امروز در میان افراد این تفکر نقش بسته که امام سجاد(ع) بیمار بودند و همه فکر می کنند که ایشان تمام عمر را به این نحو گذراند اما این اشتباه است زیرا بیماری تنها برای مدت کوتاهی اتفاق افتاد و پس از آن امام(ع) فعالیت های بسیار ارزشمندی انجام داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) اظهار داشت: عمده فعالیت های این امام همام را باید پس از واقعه عاشورا دانست زیرا اگر ایشان و حضرت زینب(س) نبودند شاید این واقعه نمی توانست به این گونه اثرگذار به نسل های بعدی منتقل شود. امام سجاد(ع) حقیقت، فلسفه و چگونگی این واقعه را برای جامعه بازگو کرد و اگر این مهم از طرف ایشان صورت نمی گرفت، با توجه به راویان مختلفی که درباره قیام عاشورا وجود داشت، حقیقت اصلی قیام به نسل های دیگر انتقال نمی یافت، همچون بسیاری از وقایع تاریخی که مطالب اندکی درباره آنها وجود دارد اما در خصوص واقعه کربلا مطالب مهم و ارزشمندی در دسترس هست که این مهم به سبب نقش امام سجاد(ع) و سخنرانی های ایشان پی از این واقعه به شمار می رود که با تبیین عقلی، دقیق و علمی؛ این نهضت را در اذهان تمام مسلمانان زنده نگه داشت.

**سخنرانی های امام سجاد(ع)
وی در ارتباط با سخنرانی های امام سجاد(ع) توضیح داد: این امام بزرگوار در کوفه، مدینه و شام برای بیان واقعه عاشورا نقش محوری داشت. به اینگونه که وقتی کاروان عاشورا به کوفه انتقال داده شد، ایشان پیش از رسیدن به کوفه یک سخنرانی در بیان مظلومیت امام حسین(ع) و یارانشان انجام داد به میزانی که مردم گریه می کنند هرچند ایشان به کوفیان می گوید که به گریه شما اعتمادی نیست چراکه در واقعه عاشورا امام حسین(ع) را تنها گذاشته بودند و از آنها می خواهد که توبه کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در ادامه افزود: امروز برخی دوست دارند که امامان را شخصیت هایی نشان دهند که همیشه مورد ستم واقع شده اند و همین امر هم باعث می شود که اشتباه هایی در ارتباط با آنها صورت بگیرد. برای نمونه هنگامی که منابع می گویند امام سجاد(ع) را پس از واقعه کربلا به «خرابه شام» انتقال دادند همه فکر می کنند که این مکان خرابه هایی بیش نبوده است در صورتی که خرابه شام نام محله ای بوده است که مردم در آن زندگی می کردند و امام سجاد(ع) یکی از مهمترین و قاطع ترین سخنرانی های خود را آنجا و در حضور یزید انجام می دهد.

**ارزش و اعتبار صحیفه سجادیه
وی درباره صحیفه سجادیه عنوان کرد: این کتاب پس از قرآن و نهج البلاغه جزو کتاب های مقدس مسلمانان است که در نوشته های مختلف به عنوان «انجیل اهل بیت»، «زبور آل محمد» و … معرفی می شود و این امر نشان دهنده ارزش و اعتبار آن است. همچنین علما و نویسندگان بسیاری از اهل تسنن و تشیع درباره ارزش و ویژگی های آن سخنانی گفته اند. برای نمونه در ۱۳۵۳خورشیدی «آیت الله شهاب الدین مرعشی نجفی» نسخه ای از صحیفه سجادیه را برای «علامه طنطاوی جوهری» مفتی مصر ارسال می کند. او در پاسخ می گوید: «آن را کتابی یگانه یافتم که مشتمل برعلوم، معارف و حکمت‌هایی است که در غیر آن یافت نمی‌شود. حقا که این از بدبختی است ما (اهل سنت) تا کنون به این اثر گران ‌بهای جاوید از میراث ‌های نبوت و اهل بیت دست نیافته‌ایم. من هر چه در آن مطالعه و دقت می‌کنم می‌بینم که بالاتر از کلام مخلوق و دون کلام خالق است، راستی چه کتاب کریمی است».

زمانی محجوب خاطرنشان کرد: عمده کتاب صحیفه سجادیه دعاهایی است که به لحاظ محتوایی مضامین ادبی و تربیتی ارزشمندی دارد. هرچند این کتاب بیشتر به عنوان دعا شناخته شده است اما در دل آن مضامین مختلف اجتماعی، عقیدتی، فرهنگی و … وجود دارد که خلافت و حکام زمان خود را نقد کرده است و با استفاده از آن به مردم نشان می دهد که این حکام مقام خلافت را غصب کرده اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) یادآور شد: یکی از مهمترین بخش های این کتاب ارزشمند، دعاهایی است که در حق پدر و مادر و همسایه وجود دارد بنابراین امروز صحیفه سجادیه به لحاظ تربیتی و اجتماعی می تواند بسیار راهگشا باشد زیرا بسیاری از مسایل اجتماعی در قالب دعا و مناجات در آن وجود دارد. برای نمونه امام سجاد(ع) در این کتاب برای افرادی که از مرزها نگهبانی می دهند، دعا می کند. از این رو لازم است که هر فردی این کتاب را برای یک بار هم مطالعه کند و آن را در زندگی خود به کار بگیرد.

**امام سجاد(ع)؛ الگویی برای امروز جامعه
وی با اشاره به الگو قرار دادن امام سجاد(ع) در جامعه کنونی گفت: در زمان امام سجاد(ع) به سبب اختناق و سختگیری هایی که وجود دارد رویکرد این امام بزرگوار به طرف فعالیت های فرهنگی و تربیتی سوق پیدا می کند. از این رو مهمترین ویژگی که باعث این اتفاق می شود صبر و تحمل امام(ع) در برابر سختی ها و مشکلات است. بنابراین نتیجه می گیریم که امام سجاد(ع) درست ترین کار را در سختی ها انجام داد. همین ویژگی نیاز امروز جامعه ما در عرصه فردی و اجتماعی است؛ یعنی اکنون که جامعه دچار سختی ها و مشکلات شده است مردم باید سعی کنند مناسب ترین کار را انجام دهند و با توجه به احساسات و فضاسازی های انجام شده تصمیم گیری نکنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.