امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75296
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 05 دی 1396 - 17:50 | | ارسال توسط :

نمی‌خواهم بگویم وزارت جهاد کشاورزی آمارسازی می‌کند، تا یارانه بیشتری بگیرد

به گزارش بابل نوین،فرهاد دژپسند معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش تخصصی نقش و اهمیت مدرن‌سازی نظام مالیاتی که امروز (سه‌شنبه ۵دی) در سالن همایش‌های مرکز آمار ایران برگزار شد، اظهار کرد: نبود گوهر شناسانی که قدر گوهرهای تولیدی مرکز آمار را بنداند باعث شده تا زحمات گردآوردنگان داده […]

به گزارش بابل نوین،فرهاد دژپسند معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش تخصصی نقش و اهمیت مدرن‌سازی نظام مالیاتی که امروز (سه‌شنبه ۵دی) در سالن همایش‌های مرکز آمار ایران برگزار شد، اظهار کرد: نبود گوهر شناسانی که قدر گوهرهای تولیدی مرکز آمار را بنداند باعث شده تا زحمات گردآوردنگان داده های برنامه ریزی دولت مردان به خوبی دیده نشود.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: حدود ۷۰ سال سابقه برنامه‌ریزی داریم و با افتخار اعلام می‌کنیم بهترین و بیشترین منابع را داریم؛ اما اکنون به منابع انسانی کمترین دقت را داریم.

وی با تأکید بر اینکه سهم ما در بازار بین‌الملل اگر رونق نفتی داشته باشیم به ۰٫۷ درصد می‌رسد و این نشان دهنده قدرناشناسی در زمان است، تصریح کرد: اجرای صحیح برنامه‌ها تنها در اجرای مجریان نیست؛ بلکه بخشی بر می‌گردد به محتوای برنامه و اگر محتوا هم به خوبی تدوین نشده باشد مقصر اصلی آن، نویسندگان برنامه توسعه نیست، زیرا آنها با استناد به داده‌ها و اطلاعات مرکز آمار دست به برنامه‌ریزی برای آینده می‌پردازند.

دژپسند افزود: برنامه‌ریز باید به معیارهای زیادی متکی باشد، زیرا آمار قابل اتکا همانند زمینی برای اجرای توانمندی‌ها و حضور دولت مردان در عرصه داخلی و خارجی است.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، بیان کرد: عدم تهیه آمار صحیح تنها به مأموران مرکز آمار نیست و دستگاه‌ها هم نقش دارند، البته نمی‌خواهم بگویم وزارت جهاد کشاورزی آمارسازی می‌کند و آمار تورم را بالا نشان می‌دهد تا یارانه بیشتری بگیرد و از سوی دیگر هزینه تولید را افزایش می‌دهد تا قیمت خرید تضمیمی نرخ بالایی اعلام می‌کند.

وی گفت: باید آینده را برای خود به تصویر بکشیم و سپس برنامه‌هایی برای دستیابی به آن مشخص کنیم؛ از زمانی که برنامه توسعه ابلاغ شد باید نظام آماری هم به دنبال آن متحول شود، زیرا معیارها تغییر می‌کند و حلقه مفقوده‌ایی در این میان باقی نماند.

دژپسند در ادامه تأکید کرد: نرخ بیکاری به خوبی شفاف نیست و این عدم شفافیت ناشی از مبانی بوده و نیازمند تدوین کارآمد است.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، اذعان کرد: اگر خواهان از دست ندادن فرصت‌ها هستیم و می‌خواهیم  به سرمایه انسانی مطلوب و جایگاه خوب در دنیا دست یابیم باید جایگاه واقعی مرکز آمار در کشور تثبیت شود و ارزش واقعی خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: فرصت‌ها از منابع تجدید ناپذیر است و اگر کورکورانه و بدون توجه به آمارهای صحیح کشور پیش رویم نمی‌توانیم به آینده‌ایی روشن دست یابیم.

دژپسند گفت: چندی پیش اعلام شده بود نرخ بیکاری حدود ۲ درصد کاهش یافته در حالی که نرخ مشارکت هم کاهش یافته بود.کاهش نرخ مشارکت اکنون به حد خوبی رسیده است؛ اما متأسفانه در آن زمانی که باید نگران این کاهش نرخ بود به خوشحالی کاهش نرخ بیکاری پرداختیم در حالی که این دو نرخ علت و معلول‌های پنهانی در خود دارند.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، افزود: آمار صحیح می‌تواند روش‌های اجرای صحیح سیاست‌ها را مشخص کند که از جمله آن می‌تواند در پیوست چهار لایحه بودجه دید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت اهمیت کافی به آمارها و پاسخگویی به نیاز مردم نشان نمی‌دهد، گفت: مردم سالاری بدون پاسخگو بدون دولت بی‌مفهوم است، دولت ما یک دولت نفتی است و به همین دلیل تمایلی به پاسخگویی ندارد، زیرا نیاز دولت از مالیات‌ها تأمین نمی‌شود و درآمد نفتی جوابگوی مخارج دولت است.

دژپسند بیان کرد: ما در کشور حدود ۹ میلیارد ارز مسافرتی داریم و اگر تفکیکی در جزییات آن داشته باشیم، می‌توان با برنامه‌ریزی‌های صحیح به راهبرد برنامه‌های دولت کمک کرد.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: عوارض خروج از کشور عنوان صحیحی برای آن نیست، زیرا عوارض در برابر خدمات اخذ می‌شود؛ اما این اخذ منابع را می‌توان در قالب مالیات بر ارزش افزوده گنجاند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.