امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79743
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 10 اسفند 1396 - 13:02 | | ارسال توسط :

نیازمند توجه فوری به وقف علم و فناوری هستیم

به گزارش بابل نوین، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: شرعا و قانونا وظیفه ماست که فرهنگ وقف را در جامعه ایجاد کنیم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی محمدی در اولین همایش ملی وقف و علم و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: ضرورت وقف علم و فناوری بر این است که در قرآن و سخنان معصومین(ع) […]

به گزارش بابل نوین، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: شرعا و قانونا وظیفه ماست که فرهنگ وقف را در جامعه ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی محمدی در اولین همایش ملی وقف و علم و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: ضرورت وقف علم و فناوری بر این است که در قرآن و سخنان معصومین(ع) توجه فوق العاده‌ای بر این امر شده و گفته شده که علم اقتدار است و روایات دیگری نیز در این زمینه هست مانند این‌که «علم و دانش سرآمد تمام خوبی‌هاست» و این‌که «علم و دانش پایه و اساس هر موفقیت است».

وی با اشاره به این‌که ممکن است برای بعضی هنوز جا نیفتاده باشد که ثواب این نوع کارهای علمی کمتر از حسینیه ساختن نیست، ادامه داد: مشکل اصلی ما آنجاست که ما علم و دانش لازم را نداریم که مشکلاتمان را حل کنیم و زمانی که دشمن به ما فشار می‌آورد، چون ما علم و دانش لازم را نداریم، نمی‌توانیم مسئله‌مان را حل کنیم؛ لذا باید به صورت فوری به این مسئله بپردازیم.

نماینده ولی‌فقیه با بیان این‌که هرجا علم و دانش نداشته باشیم، دشمن از همان راه به ما فشار می‌آورد، تصریح کرد: همه ما از وقف بهره برده‌ایم و مدیون واقفانی هستیم که در طول تاریخ در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که گذشتگان ما موقوفات را ایجاد کردند و ما از آن‌ها بهره برده‌ایم، افزود: تمام مدارس حوزه‌های علمیه از قدیم و جدید موقوفه است، بخش عمده‌ای از مدارس آموزش و پرورش موقوف است، تعدادی از دانشگاه‌ها و کتاب‌هایی که موجود است نیز از موقوفات است.

محمدی اضافه کرد: کار خیر را باید علنی و آشکار انجام دهیم؛ چون تعریف از شخص نیست بلکه تشویق از یک فرهنگ و حکم الهی است و مطرح شدن این حکم الهی و سنت حسنه بسیار مهم است.

وی با بیان این‌که حمایت، تحسین و تشویق استادان حوزه و دانشگاه بسیار مهم است، ادامه داد: اگر می‌خواهیم مدیریت وقف بهبود یابد باید نگاه و نگرش به وقف تغییر یابد و این نگاه که وقف یک امر فرهنگی است غلط است؛ چون یکی از کارکردهای آن فرهنگی است و اصل و اساس آن اقتصادی است و این نگرش باید عوض شود.

محمدی‌ با اشاره به این‌که تمام مسجدهای کشور موقوفه هستند و انقلاب اسلامی هم از مسجدها شروع شد، اظهار کرد: مراکز فرهنگی‌ای که موقوفه هستند مشکل دارند، چون پشتوانه و عواید لازم را ندارند.

وی با تاکید بر این‌که ما ۱۳۳ بیمارستان موقوفه در کشور داریم، عنوان کرد: ما اگر بخواهیم بهره‌وری موقوفات به حدنصاب برسد، باید به بهره‌وری وقف توجه داشته باشیم و باید از خودمان شروع کنیم. با وجود این‌که بیش از ۴۰ درصد مراکز درمانی در تهران موقوفه است اما هیچ جا این مطلب گفته نمی‌شود؛ در حالی که ما باید حقیقت را بگوییم چون وقف در حوزه دین و علم و دانش و خدمات عمومی خیلی به ما خدمت کرده است.

نماینده ولی‌فقیه خاطرنشان کرد: آنچه مهم است تولید علم و فناوری و رسیدن به شناخت لازم در یک موضوع است و اساسا موضوع ما تولید علم و فناوری است و ما باید نسبت به این موضوع باور و یقین داشته باشیم. خداوند به بشر علمی که دین و دنیایش را داشته باشد داده است و به ما وسیله بدست آوردن این علم و دانش را هم داده و اگر دنبال تجربه هم باشیم، تجربه دنیا را می‌بینیم که بسیاری افراد در حوزه علم و فناوری به فعالیت پرداخته و موفق شده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که ما باید با علم و ایمان و یقین کار خود را شروع کنیم و نه با شک و تردید، گفت: سابقه ما مسلمانان به لحاظ علم و تمدن بسیار زیاد است و ما نباید در این راه خسته شویم. صبر و استقامت و خسته نشدن از یقین است و امام انقلاب را با یقین و باور شروع کرد تا به نتیجه رسید؛ زیرا که این عرصه نیز بسیار مهم است و لازم است که ما به باور برسیم.

محمدی‌ افزود: ما نباید عمل دیگران را به رخ خودمان بکشیم و باید از خودمان شروع کنیم و فرهنگ وقف را در جامعه ایجاد کنیم و باید شرعا و قانونا به این وظیفه بپردازیم. تولید علم و فناوری فقط برای دانشگاه و مباحث جدید نیست بلکه شامل مباحث دینی هم می‌شود و در امور مربوط به حوزه علمیه نیز مهم است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این‌که ترویج فرهنگ وقف و علم و فناوری باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: کرسی نظریه‌پردازی، مباحثه و وقف جمعی نیز باید در این حوزه شروع شود؛ ضمن این‌که باید مدیریت در این زمینه هماهنگ باشد و پراکنده و موازی نباشد.

محمدی با بیان این‌که اگر این راه به خوبی پیش رود، وقف در حوزه جدیدی مطرح می‌شود، افزود: کشورهای پیشرفته دنیا بخش عمده اقتصادی‌شان از امور خیریه است و این ننگ بر ماست که آن ها را در این حوزه مثال بزنیم. امیدواریم خدای متعال این توفیق را به ما بدهد و ان‌شاءالله قدم‌های بعدی در سایر دانشگاه‌ها هم شروع شود و به یک فرهنگ گفتمان عمومی تبدیل شود؛ چون خیلی‌ها در این زمینه چیزی نمی‌دانند و نیاز است که فرهنگ سازی شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.