امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 60865
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 16 تیر 1396 - 16:21 | | ارسال توسط :

هراس کشورهای شمال اروپا از گسترش افراطگرایی مورد حمایت عربستان

در حالی که نگرانی از گسترش افراطگرایی مورد حمایت عربستان در کشورهای مختلف جهان رو به افزایش است، این نگرانی در کشورهای نوردیک واقع در شمال اروپا که به صلح طلبی شهرت دارند، بیشتر نمود دارد.

به گزارش بابل نوین، کشورهای نوردیک به مجموعه کشورهای شمال اروپا(اسکاندیناوی) و اقیانوس اطلس که دارای قرابت فرهنگی بسیار هستند، گفته می شود که ایسلند، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد را در بر می گیرد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی به هراس و نگرانی این کشورها از نفوذ افراطگرایی از طریق عربستان پرداخته است. در این گزارش آمده است:
چندین دهه است که محافل داخلی در کشورهای نوردیک همکاری میان حکومت های این کشورها و عربستان را از نظر اخلاقی مورد انتقاد شدید قرار می‌دهند و نسبت به حمایت آن از تندروی و افراطگرایی هشدار می دهند.
اقدام اخیر شاه عربستان در انتخاب محمد بن سلمان ۳۱ ساله به سمت ولیعهد پادشاه که به خاطر اقدامات و سیاست‌های جنگ‌طلبانه شهرت دارد، باعث تشدید هراس‌ها در این کشورها نسبت به تشدید حمایت عربستان از افراطگرایی شده است.
کشورهای نوردیک که به اصطلاح صلح‌طلب هستند، سال‌هاست که به همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و یا حتی فروش سلاح به این حکومت های دیکتاتور و مستبد، ادامه داده اند. این در حالی است که حمایت برخی از این کشورها مثل عربستان از افراط‌گرایی در سال‌های اخیر باعث افزایش نگرانی مردم در سراسر منطقه نوردیک شده است.
عربستان که در حال رقابت شدید با رقیب منطقه‌ای خود، ایران است؛ از منابع مالی هنگفتی برای گسترش نفوذ خود در نقاط مختلف دنیا استفاده کرده است.
این نفوذ از راه های مختلف انجام می شود، از همکاری‌ها و ارائه کمک‌های گسترده به مراحل ساخت مساجد در سراسر جهان گرفته تا آموزش ائمه جماعات و گسترش نوعی از اسلام که تنها کشورهای عربی آن را می‌پسندند و با آن موافقند، به خصوص اسلام وهابی.
مقدار دقیق پولی که حکومت عربستان و متحدان آن برای ترویج وهابیت مورد استفاده قرار داده‌اند، به طور دقیق مشخص نیست. در سال ۲۰۱۲ نشریه حکومتی «عین‌الیقین» عربستان در گزارشی اعلام کرد که ملک فهد به احداث بیش از ۲۱۰ مرکز اسلامی، ۱۵۰۰ مسجد و ۲۰۲ مدرسه در قاره‌های اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا کمک کرد که منابع مالی آن به طور کامل، یا بخش عمده‌ای از آن، توسط حکومت عربستان تأمین شده بود.
«جیمز دورسی»، استاد دانشکده مطالعات ملی دانشگاه «ورزبورگ» در آلمان و کارشناس مسائل عربستان مکرراً نسبت به اقدام و تلاش بی‌وقفه حکومت عربستان برای توسعه افراطگرایی هشدار داده است. وی در این‌باره می‌گوید: عربستان در ۵۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار صرف این کار کرده است، که این میزان بیشترین و گسترده‌ترین مقدار سرمایه‌گذاری برای پیشبرد نفوذ در تاریخ بشر محسوب می‌شود. اقدامی که باعث گسترش تفسیر افراط‌گرایانه از اسلام شده است.
در سوئد، عربستان سرمایه ساخت مسجد «گوتنبرگ» را تأمین و به ساخت مساجد و مراکز اسلامی دیگر در شهرهای مختلف این کشور کمک کرده است.
«کارین رباس»، مقاله‌نویس نشریه «کریستیان استادزبلادت» در سوئد در این‌باره می‌‌نویسد: حقیقت این است که برخی از مساجد ساخته شده توسط عربستان و قطر در سوئد مشکل‌ساز شده اند. در بسیاری از شهرها از پول کشورهای عربی برای ساخت این مساجد استفاده شده و نقش داشتن حکومت‌های دیکتاتوری در احداث مساجد در سوئد، شگفت‌انگیز و عجیب است.
در مقاله دیگری که در نشریه «گوتبورگز‌پست» منتشر شده، آمده است که حکومت پادشاهی عربستان از دهه ۱۹۷۰ به طور فعالانه در زمینه گسترش تفسیر مورد نظر خود از اسلام در اروپا تلاش گسترده‌ای داشته است، از جمله ایجاد مراکزی چون اتحادیه مسلمانان جهان و مجمع جهانی مسلمانان جوان و همچنین ساخت مساجد و آموزش ائمه جماعات.
در این مقاله از دولت‌های اروپایی خواسته شده علیه تلاش ریاض برای گسترش وهابیت و سلفی‌گری اقدام کنند و این مسئله را که ترویج افراطی‌گری است به عنوان یک جرم معرفی کنند.
اوائل سال جاری میلادی بود که «کارل شیوتز وایب»، سفیر سابق نروژ در عربستان نسبت به تلاش این کشور برای گسترش وهابی‌گری ابراز نگرانی کرد.
وی در مصاحبه‌ای با نشریه «آفتن‌پست» نروژ در این‌باره گفت: وهابیت فرقه‌ای است که توسط یک واعظ تشنه قدرت و مبتنی بر تفکرات تعصب‌گرایانه وی ایجاد شده است. فرقه‌ای که پیروان دیگر مذاهب اسلامی را مرتد و کافر می‌نامد و همین تفکرات باعث پیدایش داعش و دیگر گروه‌های تروریستی شده است.
در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های عربستان و کشورهای همسوی آن در این زمینه تشدید شده و در نتیجه به نگرانی ها از گسترش تندروی دامن زده است. بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی آلمان، سرمایه‌گذاری‌های کشورهای کویت، عربستان و قطر موجب گسترش سلفی‌گری در آلمان شده است.
گزارش نهادهای اطلاعاتی انگلیس که به دستور دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق تهیه شده نیز موید همین مسئله است و نشان می‌دهد که عربستان در زمینه ترویج تفکر سلفی‌گری در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است، اگرچه بعید به نظر می‌رسد مقامات انگلیس قصد مقابله با اقدامات حکومت عربستان را داشته باشند، چون همین چند وقت پیش قراردادهای چند ده میلیارد پوندی در زمینه صادرات تسلیحات با ریاض امضا کردند.
اوائل امسال دو کشور سوئد و نروژ به دلیل دادن رأی مثبت به ریاست عربستان بر کمیته زنان سازمان ملل به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.
رأی مثبت سوئد در حالی به عربستان داده شد که «مارگوت والستروم»، وزیر خارجه سوئد حکومت عربستان را یک حکومت قرون وسطایی نامیده بود.
طنز قضیه آنجاست که عربستان به عنوان بزرگترین ناقض حقوق زنان در دنیا شناخته می‌شود.
«هیلل نویر»، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل انتخاب عربستان به ریاست این نهاد را اینگونه توصیف کرده بود: چنین انتخابی مانند آن است که فردی که به دلیل ایجاد حریق عمدی دستگیر شده به ریاست آتش‌نشانی شهر منصوب شود.

برچسب ها: ایکنا ، عربستان ، افراطگرایی ، نوردیک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
دادگاه فدرال نیجریه شکایت شیخ زکزکی را رد کرد
ابتکار مسجد ترکیه برای تشویق کودکان به حفظ
مرکز حقوق بشر بحرین: آل خلیفه به سرکوبها پایان دهد
برگزاری کنفرانس «سینا؛ پایتخت گردشگری دینی» در مصر
تشرف اولین سفیر از آمریکاى لاتین به بارگاه علوی
هراس کشورهای شمال اروپا از گسترش افراطگرایی مورد حمایت عربستان
۱۲ سال حبس برای عامل حمله به مسلمانان لندن
وکیل روحانی شیعه محبوس: موکلم تنها به خاطر نماز خواندن حبس شد
برخورد مناسب خادم مسجد ایرلند با سارق
ترمیم قرآن‌های قدیمی توسط کارگر بازنشسته ترکیه‌ای
کودک معلول ذهنی فلسطینی؛ حافظ کل قرآن
آموزش حفظ قرآن با الفبای بریل در استانبول
تشرف ۱۵۸ تبعه خارجی به دین اسلام در عمان
دستور واریز بودجه بزرگ‌ترین مدرسه اسلامی استرالیا
تجلیل از نفرات برتر مسابقات قرآنی بانوان در یمن
خشونت علیه مسلمانان میانمار ادامه دارد/ ممانعت برمه از ورود گروه‌های بین‌المللی
دارالقرآن جدید در فلسطین افتتاح شد
قدردانی از آتش‌نشانان برج گرنفل با آیه‌ای از قرآن
اعلام تعداد مساجد جمهوری آذربایجان
شورای عالی قرآن مصر تأسیس می‌شود
برگزاری جشنواره بزرگ غذای حلال در تورنتو
قتل مسلمان روهینگیایی توسط بودایی‌های دوچرخه‌سوار
تجهیز ۵۰ مرکز حفظ قرآن در اردن
«محبوس نماز»؛ سربلند در پیشگاه عدل الهی/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم…
استقبال پیروان ادیان از برنامه‌های تقریبی مرکز اسلامی «ساوتون» لندن
جرمی کوربین: مقابله با نژادپرستی ضد اسلامی الزامی است
موافقت با توسعه مسجد روستایی در انگلیس
تعامل علمای دینی گامی مؤثر برای وحدت امت اسلام است
انفجار انتحاری در مرکز قرآنی «ادلب» سوریه/ ۷ کشته و ۱۶ زخمی
فراخوان مقاله همایش بانوان در کربلا
 /ص
ایکنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.