امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 70602
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 25 آبان 1396 - 21:43 | | ارسال توسط :

هشت روز تا برگزاری همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری در مازندران

به گزارش بابل نوین، مهدوی رییس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: بخش علمی همایش از ساعت ۸ تا ۱۲ با حضور اساتید دانشگاه، روحانیون و فرهنگیان و بخش فرهنگی همایش از ساعت ۱۴ تا ۱۸ همان روز با حضور عموم مردم با اجرای تعزیه‌ای از فاخر و برنامه‌های دیگر، است. وی […]

به گزارش بابل نوین، مهدوی رییس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: بخش علمی همایش از ساعت ۸ تا ۱۲ با حضور اساتید دانشگاه، روحانیون و فرهنگیان و بخش فرهنگی همایش از ساعت ۱۴ تا ۱۸ همان روز با حضور عموم مردم با اجرای تعزیه‌ای از فاخر و برنامه‌های دیگر، است.

وی افزود: هیئت داوران همایش متشکل از ۲۷ نفر از اساتید دانشگاه و حوزه بررسی مقالات را به طور تخصصی انجام دادند.

رییس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: از ۱۰۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، ۷۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از این تعداد ۱۱ مقاله به عنوان مقالات برتر در قالب سخنرانی و ۶۶ مقاله نیز به صورت پوستر در همایش ارائه می‌شود.

مهدوی افزود: این همایش با محور‌های مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه‌های فقهی، عرفان و کلام، جنبه‌های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزار می‌شود.

شخصیت‌هایی صاحب نفوذ در منطقه مازندران

آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی مرجع تقلید شیعیان گفت: ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری شخصیت نافذ کلمه‌ای در منطقه بودند و در راه ارشاد مردم اهتمام جدی داشتند.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی در دیدار با اعضای همایش ملی ملأ علی و شیخ آقا حسن فاخری، منطقه مازندران و به‌ویژه چالوس را عالم پرور خواند و اظهار داشت: در گذشته در منطقه مازندران افرادی بودند که نفوذ کلمه داشتند و ارشاد مردم به دست ایشان بود.

وی با بیان اینکه همه امورات در قدیم به دست علما انجام می‌گرفت، افزود: در قدیم نگهبانی‌های منطقه و حتی نگهداری و حفظ منطقه دست عالمان بود که از جمله آن‌ها ملأ علی و شیخ آقا حسن فاخری بودند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به کمالات ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری گفت: این دو بزرگوار شخصیت نافذ کلمه‌ای در منطقه بودند و در راه ارشاد مردم اهتمام جدی داشتند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام گفت: ایشان می‌فرمایند هرگاه مجلسی برگزار می‌شود در آنجا ذکر خیری از علما پیش آید آن مکان محل ذکر خداوند است و خداوند به علما علاقه وافری دارد.

علامه ملاعلی فاخری

علامه ملاعلی فاخری متخلص به فاخر، فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن ۱۳ هجری در حوزه علمیه نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی، با حکم شرعی میرزا مهدی آل کاشف الغطاء از مجتهدین و علمای بنام حوزه‌ی علمیه نجف اشرف به مازندران و زادگاه خود روستای سنّار، که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است، مراجعت کرد.

این فقیه توانا ضمن رسیدگی به امور شرعیه منطقه، در ترویج احکام اسلامی و فرهنگ عاشورایی تلاش زائدالوصفی داشته و با بهره‌گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی، وقایع زندگی معصومین (ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده‌است.
گفته می‌شود وی صاحب کرامت نیز بوده و بسیاری از اشعار مذهبی‌اش را در خلوت عرفانی‌اش می‌سروده‌است.

تعزیه فاخرو مرثیه فاخراز سروده‌های آئینی علامه ملاعلی فاخر هستند. ایشان از معاصران و مصاحبان نزدیک آیت‌الله‌العظمی میرزامحمد مجتهد تنکابنی از علما‌ی صدر مشروطیت بوده و با تشویق ایشان بخشی از احکام رساله‌ی عملیه وی را به نظم در آورده‌است.

علامه ملاعلی فاخر فقیه و عارفی زمان‌شناس نیز بوده‌است و اشعار حکیمانه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و اجتماعی و پند‌ها و فضایل اخلاقی سروده‌است.

وی متخلص به زاده فاخر است و از کودکی نزد والدش که از مفاخر علمای زمان خویش بوده، به تحصیل مقدمات علوم دینی پرداخت.

شیخ آقا حسن فاخری برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و مدارج عالی علوم اسلامی را در مدرسه عالی سپهسالار سابق گذرانده و سرانجام در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم تحصیلات خود را به کمال رساند.

فضایل معنوی و شایستگی‌های علمی و فقهی وی موجب وثوق او نزد علمای عصر شد و به موجب حکمی از جانب مراجع طراز اول وقت؛ شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم و آقاسیدابوالحسن اصفهانی (ره) به عنوان مسؤول امور شرعیه‌ی منطقه کلارستاق (شامل چالوس، مرزن آباد و کلاردشت امروزی) تعیین شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.