امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51108
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 20 اسفند 1395 - 13:02 | | ارسال توسط :

همسرداری، فرزندداری، خانه داری؛ ویژگی مهم بانوی تراز اسلامی

حجت‌الاسلام مداحی با اشاره به سیره حضرت زهرا(س)، «تکلیف مداری» را از ویژگی‌های بانوان تراز اسلامی معرفی کرد.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام عباس مداحی ، بهترین الگو برای بانوان تراز اسلامی را اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) دانست و گفت: معصومین(ع) به ویژه پیامبر اکرم(ص) دارای چند بعد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، شخصی و غیره بوده‌اند و در همه ابعاد در اوج کمال قرار داشته‌اند؛ بنابراین همه مؤمنان به‌ویژه بانوان برای اینکه به کمال انسانی و اسلامی برسند باید همه ابعاد سیاسی، فردی، اجتماعی و غیره مورد پسند اسلام را به‌طور کامل بشناسد.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «الّناسُ معادِنُ کَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّهِ؛ مردم مانند معادن طلا و نقره هستند»؛ انسان با توجه به رهنمود‌های معصومین(ع) نباید خود را کوچک پندارد چراکه با استناد به روایات می‌توان گفت انسان همانند یک دنیای بزرگ است که باید ویژگی‌های وجودی خویش را بشناسد.

ویژگی‌های یک بانوی اسلامی

وی با اشاره به اینکه «تکلیف مداری» از جمله ویژگی‌های بانوان تراز اسلامی است، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) انسانی کاملاً آگاه نسبت به تکالیف خود بودند، چراکه با توجه به منابع اصیل تاریخی مشاهده می‌کنیم هنگامی که ایشان نزد پیامبر اکرم(ص) بودند و شخص نابینایی وارد شد، حضرت(س) آن مکان را ترک کردند، اما به هنگام ضرورت و پاسداری از دین به مسجد آمده، خطبه خواندند و ظالمان را رسوا کردند.

حجت‌الاسلام مداحی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهمی که امروزه بانوان اسلامی باید آن را انجام دهند، الگو قرار دادن حضرت زهرا(س) در ظلم‌ستیزی است؛ بر این اساس زنان باید با پیروی از ولایت فقیه همواره با استکبار جهانی مبارزه کنند.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما بانوان اسلامی در جریان انقلاب در کنار مردان مجاهد در صحنه بودند و با پیروی از ولی فقیه خود نقش مهمی را در این عرصه ایفا کردند؛ همچنین در پشت جبهه‌های حق علیه باطل با همکاری‌های بسیار، اعم از تربیت فرزندان انقلابی و غیره توانستند در جهت ثمره دادن درخت پربار انقلاب اسلامی یاری فراوان برسانند.

کارشناس مسائل فرهنگی و تربیتی با بیان اینکه سیره حضرت زهرا(س) در همه ابعاد بهترین الگو برای بانوان اسلامی است، عنوان کرد: «همسرداری»، «فرزندداری» و «خانه داری» از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بانوی تراز اسلامی است.

نماینده طلاب و فضلای تهران ادامه داد: زنان باید به طور کامل به وظایف خود در عرصه خانواده آشنا شوند سپس در خانه به انجام وظایف خود پرداخته و در هنگام ضرورت با حفظ حیا و عفت خود به کار در بیرون از خانه بپردازند.

وی اضافه کرد: اگر بانوان بتوانند به وظایف خود به طور کامل عمل کنند به‌یقین خواهند توانست فرزندان عالم و برجسته‌ای همچون امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر بزرگانی همانند شهید بهشتی و غیره تربیت کنند.

دولت باید مردم را به سوی معنویت سوق دهد

حجت‌الاسلام مداحی با اشاره به بخشی از آیه ۴۱ سوره حج «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ؛ کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند» بیان داشت: اساسی‌ترین ویژگی یک دولت اسلامی این است که در کنار مسائل اقتصادی و غیره به معنویت مردم نیز اهمیت دهد و با فراهم آوردن زمینه‌های معنویت‌گرایی سعی در جذب جوانان به‌ویژه دختران جوان به سوی دین داشته باشد.

اسلام، هویت بخش زنان

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه پایین زن قبل از ظهور اسلام و همچنین در تمدن غربی امروزه به‌وضوح در می‌یابیم که اسلام به «زن» جایگاه ویژه‌ای بخشید چراکه وظیفه جامعه‌سازی را به او محول کرد؛ به بیان دیگر باید گفت اگرچه زنان از قدرت کمتری نسبت به مردان برخوردارند، اما با تربیت فرزندان و نسل آینده می‌توانند آینده یک جامعه را ترسیم کنند.

کارشناس مسائل فرهنگی و تربیتی با بیان حدیث امام علی(ع) «إِنَّ الْمَرْأَهَ رَیْحَانَهٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَه؛ زن گلی خوشبو است؛ نه یک قهرمان» ابراز داشت: جایگاه زن یک جایگاه بالا و والایی است که ضرورت دارد این مقام از سوی بانوان به خوبی شناخته شود.

وی افزود: امروزه در کشورهای غربی مشاهده می‌شود که از «زن» به عنوان یک کالا استفاده می‌شود و این در حالی است که اسلام برای بانوان جایگاهی ویژه در نظر گرفته و آنان را هم ردیف مردان قرار داده است.

حجت‌الاسلام مداحی در پایان با استناد به سخنان شهید مطهری(ره) درباره حجاب یادآور شد: «حجاب» نوعی مصونیت و بزرگواری برای بانوان است؛ زنان باید شخصیت حقیقی خویشتن را بشناسند و در چارچوبی که خداوند در قالب حجاب برای نگهداری از آنها ترسیم کرده قرار گیرند تا احدی به خود اجازه ندهد که از «زن» به عنوان کالا یاد کند./م

منبع : رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.