امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62521
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 08 مرداد 1396 - 9:15 | | ارسال توسط :

همیشه چشمان باز نشانه متذکر بودن نیست بلکه فکر و دل انسان است که باید متذکر باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به روایات معصومین(ع)، مسائلی که سبب غفلت از یاد خداوند می شود را مورد بررسی قرار داد و گفت: نتیجه غفلت از یاد خداوند با نتیجه جهل به وجود خداوند یک چیز است و آن چیز استبعاد از خداوند است.

به گزارش بابل نوین، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق بعد از ظهر شنبه که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: قاصر و مقصر در تحصیل نتیجه منفی به یک مقصد می رسند.

وی در ادامه مبحث اثر گناه در ارتباط عبد با معبود افزود: انسان غیر معصوم گاهاً دچار غفلت می شود و به واسطه غفلتی که از او سر می زند اشتباه می کند و از خداوند دور می شود؛ انجام کار صحیح در هر شرایطی به حواس جمع نیاز دارد و این حواس جمعی در صورتی ایجاد می شود که انسان بعد از علم داشتن به یک موضوع در مورد آن دائماً متذکر شود.

آیت الله مهدوی با بیان یک مثال توضیح داد: راننده یک ماشین اگر غافل از رانندگی شود به اندازه فردی که هرگز رانندگی بلد نبوده است متضرر خواهد شد یعنی نتیجه غفلت از یاد خداوند با نتیجه جهل به وجود خداوند یک چیز است و آن چیز استبعاد از خداوند است؛ همیشه چشمان باز نشانه متذکر بودن نیست بلکه فکر و دل انسان است که باید متذکر باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، اگر چشمانتان را باز کنید در حالی که دلهایتان غافل است، هیچ سودی نخواهید بُرد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که مستی سبب غفلت از یادِ خداوند می شود، تبیین کرد: گاهی جوانی سبب مستی می شود؛ انسان جوان به دلیل سلامتی و قدرتی که دارد فریب می خورد و فکر می کند که این نیروها تا ابد برایش پابرجا می ماند به همین سبب از یاد خداوند غفلت می ورزد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که ثروت زیاد ممکن است سبب مستی برای انسان شود، اذعان کرد: افراد زیادی هستند که با وجود ثروت فراوان هیچ گاه به فکر افراد فقیر نیستند و این مسأله یعنی مستی و غفلت از یاد خداوند؛ دو برادر را می شناختم که یکی بسیار غنی و دیگری بسیار فقیر بود، برادری که فقیر بود برای دریافت مساعدت به من مراجعه کرد و من از او پرسیدم آیا برادرت به تو کمک نمی کند، او پاسخ داد کاملاً از اوضاع ضعیف مالی من خبر دارد ولی به هیچ عنوان کمکی نمی کند.

وی افزود: یکی دیگر از چیزهایی که سبب مستی و غفلت از یاد خداوند می شود، ریاست است؛ برخی افراد وقتی در جایگاه ریاست قرار می گیرند دیگران را تحقیر می کنند در صورتی که رئیس شدنشان هیچ چیزی به آن ها اضافه نکرده است.

آیت الله مهدوی تبیین کرد: گاهی لباس سبب غفلت از یاد خداوند می شود به همین سبب در هنگام انجام اعمال حج لباس های خود را خارج می کنیم و لباس احرام بر تن می کنیم تا اگر لباس گران قیمت سبب غفلت از یاد خداوند بوده است از ما جدا شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اوج گرفتن شهوت و غضب عقل را کم می کند، گفت: عقل انسان در حالتی که شهوت و غضب غالب وجودش می شود، کمتر کار می کند؛ گاهی اوقات انسان غضب آلود حرف های زشتی را بر زبانش جاری می کند که وقتی آرام می شود از بیان آن حرف های زشت شرم می کند؛ یا در حالتی که شهوت بر وجودش غالب شده است کارهای زشتی مرتکب می شود که در حالت عادی از انجام آن کارها خجالت زده می شود.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، مستی غفلت و مستی فریب دورترین خوب شدن را نسبت به مستی شراب دارد؛ دلیل این روایت این است که مستی شراب بعد از چندین ساعت زایل می شود ولی مستی غفلت و فریب ممکن است انسان را به عذاب ابدی دچار کند؛ انسان گاهی فریب اعمال ناچیزش را می خورد و برای رسیدن به مقصود تلاش نمی کند؛ دانش آموزی که به دنبال به دست آوردن نمره خوب است عاقلانه نیست که بدون درس خواندن انتظار رسیدن به مطلوبش را داشته باشد؛ وقتی بندگی خداوند را نمی کنیم نباید انتظار داشته باشیم که امام زمان(عج) از دستمان راضی باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که عموم انسان ها با مرگ از غفلت بیدار می شوند، اذعان کرد: بر اساس روایات معصومین(ع) متأسفانه عموم انسان ها زمانی که هیچ فرصتی برای جبران ندارند از خواب غفلت بیدار می شوند.

وی افزود: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، تعجب می کنم از انسانی که غافل است ولی مورد غفلت واقع نمی شود، تعجب می کنم از کسی که به دنبال دنیا است در صورتی که مرگ به دنبال او حرکت می کند و همچنین تعجب می کنم از کسی که با دهان باز می خندد در حالی که نمی داند خداوند از او راضی است یا راضی نیست.

آیت الله مهدوی در پایان با بیان این که اگر به روایات معصومین(ع) دقت کنیم، سنجیده تر عمل می کنیم، ادامه داد: زمانی که پیامبر(ص) از چیزی تعجب می کنند مشخصاً آن چیز بسیار ضرر زننده است؛ انسان غافل از یاد خداوند هرگز مغفول نخواهد ماند، اگر دوربین های فیلم برداری از چشمان ما مغفول بماند به معنای این نیست که ما اعمالمان توسط دوربین فیلم برداری ضبط نمی شود./م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.