امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58474
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 10 خرداد 1396 - 18:54 | | ارسال توسط :

هیچ عیب و نقصی در آفرینش الهی وجود ندارد

حضرت آیت الله سبحانی گفت: قرآن کتابی بی نقص است و هر کس هر چه بگردد تا نقطه ضعفی از قرآن پیدا کند، جز قانون و سعادت نخواهد یافت.

به گزارش بابل نوین، حضرت آیت الله سبحانی ظهر چهارشنبه در درس تفسیر سوره ملک که در مجمتع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، اظهار داشت: انسان هر چه عالم آفرینش را بنگرد، تمامش عظمت است؛ هر انسانی یک کتابی را بنویسد، روز بعد می گوید که ای کاش فلان مطلب را در ابتدا آورده بودم و خود او اشکالاتی را بر آن وارد می کند، اما در خصوص خداوند متعال این گونه نیست و نقصی در آفرینش خداوند متعال وجود ندارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر انسان های کافر و مؤمن سالیان درازی در آفرینش بنگرند، عیبی نخواهند یافت و به جایی نخواهند رسید؛ خداوند متعال در آیه ۴ سوره ملک می فرماید «ثمُ‏َّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَینْ‏ِ یَنقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَ هُوَ حَسِیر» بار دیگر (به عالم هستى) نگاه کن، سرانجام چشمانت (در جستجوى خلل و نقصان ناکام مانده) به سوى تو باز مى ‏گردد در حالى که خسته و ناتوان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: خیلی از مادی ها آمده اند که در عالم آفرینش عیبی را درست کنند و می گویند که لاله گوش برای چیست و اضافی است، در صورت که لاله گوش برای جهت گیری و سمع و شنوایی است.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: در این جا یک سؤالی مطرح می شود که آیا فقط دو بار سه بار و بیشتر در نظام آفرینش ننگریم؟ خداوند در این آیه می فرماید «ثمُ‏َّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَینْ‏ِ» بار دیگر (به عالم هستى) نگاه کن.

وی گفت: قرآن در اینجا درباره کتاب تکوینی سخن می گوید و می فرماید در آسمان و زمین بگردید و نقصی را پیدا کنید که نخواهید یافت؛ علاوه بر کتاب تکوینی، کتاب تشریعی نیز وجود دارد و بشر هر چه در قرآن تشریعی هم بگردد، نقصی پیدا نخواهد کرد، چرا که صاحب کتاب تکوینی و تشریعی یکی است و عیبی در اینها وجود ندارد؛ قرآن کتاب تشریعی است و هر کس هر چه بگردد تا نقطه ضعفی از قرآن پیدا کند، جز قانون و سعادت نخواهد یافت.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خدا در سوره بقره قوانین زیادی برای خانواده فرموده است، بسیاری از آیات قرآن به این مسأله بر می گردد؛ اما در زمانی که در عربستان برای خانواده ارزشی قائل نبودند، این همه آیات برای خانواده و حقوق زن و مرد نازل شد که اینها نشان از آن است که همه این آیات از سوی خداست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کتاب تشریعی مطابق با کتاب تکوینی است، افزود: هر چه در کتاب آفرینش دیده می شود، همه اش جمال است و نقصی در آن وجود ندارد؛ کتاب مؤلف باید شباهتی به مؤلف داشته باشد و همانطور که خداوند نامتناهی است، متن قرآن نیز نامتناهی است؛ چهارده قرن و نیم است که بشر بر روی قرآن کار می کند، اما هنوز جای کار دارد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۶ سوره ملک می فرماید «وَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبهِِّمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیر»؛ نمی گوید «کفروا بالله» بلکه می فرماید «کَفَرُواْ بِرَبهِِّمْ» چرا که کافران، الله را منکر نبودند بلکه ربوبیت خدا را منکر بودند؛ می گویند که خداوند پروردگار نیست و موجوداتی را آفریده است و آنها پروردگارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به اوضاع دوزخیان در قیامت اشاره کرد و گفت: در آیه ۸ سوره ملک آمده است که «تَکاَدُ تَمَیزَُّ مِنَ الْغَیْظِ» آب جهنم به قدری گرم است و بالا و پایین می رود که مثل انسان خشمناک است؛ گاهی یک خانه ای آتش می گیرد و شعله ور می شود، انسان صدای آن آتش و حرارت را از دور می شنود و جهنم با آن عظمت دارای چنین صدایی است؛ در آیه ۷ و ۸ خداوند می فرماید که نزدیک است (دوزخ) از شدّت غضب پاره پاره شود هر زمان که گروهى در آن افکنده مى‏ شوند، نگهبانان دوزخ از آنها مى‏ پرسند «مگر بیم ‏دهنده الهى به سراغ شما نیامد؟!» مى‏ گویند «آرى، بی م‏دهنده به سراغ ما آمد، ولى ما او را تکذیب کردیم و گفتیم خداوند هرگز چیزى نازل نکرده، و شما در گمراهى بزرگى هستید!»

وی خاطرنشان کرد: در بخش دوم این آیه آمده است «کلَُّمَا أُلْقِىَ فِیهَا فَوْجٌ»؛ معلوم می شود که فوج فوج جمعیت را در آتش می اندازند و این انداختن جمعیت به این صورت، نوعی بی احترامی است و این نشان می دهد که کافران ربوبی احترامی ندارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.