امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62043
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, علم و سلامت, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 08 مرداد 1396 - 12:17 | | ارسال توسط :

وظیفه اورژانس اجتماعی مداخله در بحران است

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات و آسیب‌ها توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی در حال اجرا است.

به گزارش بابل نوین، آسیب‌های اجتماعی در جامعه هر روزه درحال افزایش و اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی بود که برای حل  این مشکلات و آسیب‌ها توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی در حال اجراست.

این واحد بعد از گذشت چند سال هنوز آن‌طور که باید در بین مردم شناخته شده نیست که به‌منظور معرفی اورژانس اجتماعی و خدمات قابل ارائه آن‌ها با یکی از مددکاران اورژانس به گفت‌و گو نشستیم:

خودتان را معرفی کنید؟

فهیمه حسن‌تبار مددکار اورژانس اجتماعی بابل هستم، مدرک تحصیلی بنده کارشناسی روانشناسی و حدود هشت سال است که در اورژانس اجتماعی کار می‌کنم.

 

وظایف اورژانس اجتماعی چیست؟

وظیفه اورژانس اجتماعی مداخله در بحران است، هرچیزی که به‌صورت بحرانی اتفاق بیافتد ما مداخله می‌کنیم، کار ما این است که ما جلوی آسیب بیشتر را بگیریم یا این‌که اگر آسیبی ایجاد شد سعی کنیم مشکل را حل نماییم.

 

این خدمات شامل چه مواردی می‌شود؟

همسرآزاری، کودک آزاری، معلول آزاری، زوجین متقاضی طلاق، دختران فراری، زنان و دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، در واقع گروه هدف افرادی هستند که ما برای آن‌ها خدمات انجام می‌دهیم که بیشتر شامل خانم‌ها و پسران زیر ۱۸ سال می‌شود.

 

تا چه حد اورژانس ۱۲۳ توانسته موفق عمل نماید؟

از زمانی که ما کار را شروع کردیم تا زمانی که مردم ما را بشناسند تا مردم نسبت به ما آگاهی پیدا کنند، ماکارهای مختلفی را جهت معرفی و اطلاع‌رسانی انجام داده‌ایم مانند پخش بروشور، نمایشگاه‌های مختلف، ارتباط با سایر ارگان‌ها نظیر اورژانس۱۱۵، آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، شهرداری، فرمانداری، از طریق شناخت این ارگان‌ها با کار ما توانستیم کمی مردم را آگاه کنیم که با ما در ارتباط باشند و زمانی که ارتباط بگیرند حتما تاجایی که می‌توانیم حل مشکل می‌کنیم.

 

ارائه خدمات به چه صورتی است؟ شما مراجعه می‌کنید یا افراد متقاضی؟

بستگی به نوع مشکل دارد، مثلا خانم یا کودکی که بی‌سرپرست یا بدسرپرست است از جایی به ما معرفی می‌شود یا مثلا کودک آزاری را ما باید از نزدیک ببینیم یعنی اگر گزارش شود به  ما مراجعه می‌کنیم.

ضمن اینکه ما با یک محدودیتی هم مواجه هستیم مثلا در رابطه با کودک آزاری یا همسر آزاری ما حکم ورود به منزل را نداریم حتما باید یک نیروی انتظامی که حکم دارد باشد تا ما ورود پیداکنیم.

 

 بیشترین موردی که مراجعه می‌کنند و یا گزارش می‌شود از کدام نوع است؟

کودک آزاری، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی.

 

باتوجه به بالا رفتن آمار خودکشی مهم‌ترین عامل این اتفاق از نظر شما چیست؟

از هم پاشیدگی خانواده‌ها به دلیل پایین بودن آستانه تحمل و بچه‌هایی که در آن خانواده‌ها هستند آسیب می‌بینند، هم از ناحیه مادر و هم از ناحیه پدر، چون هر کدامشان دوباره ازدواج می‌کنند و این بچه‌ها باید با ناپدری یا نامدری زندگی کنند یا پدربزرگ و مادر بزرگ اگرهم هیچ کدامشان نپذیرند در بهزیستی باید زندگی کنند.

از علت‌های دیگر ارتباط راحت و آسان در فضای مجازی که اطلاعات بسیار گسترده‌ای قرار می‌دهد و اطلاعاتی را که نباید بچه‌ها در سنین پایین بدانند در اختیارشان قرار می‌دهد، آگاهی زودهنگام و عدم فرهنگ‌سازی درست به سمت خودکشی و یا رفتارهای نادرست دیگر کشیده می‌شوند.

 

بعداز ارائه خدمات هم پیگیر سوژه می‌شوید؟

صد در صد، افرادی که به ما مراجعه می‌کنند با هر شرایطی ما سعی می‌کنیم پیگیری کنیم که خدماتی ارائه شده موثر بوده و فرد به حالت عادی برگشته یا نه و به ارائه خدمات مجدد لازم دارد یا خیر.

 

سخن پایانی؟

مردم با شماره ۱۲۳ در هر زمانی و در مواردی که من بیان کردم حتما تماس بگیرند، ما سریعا حضور پیدا می‌کنیم و خدمات‌مان را ارائه می‌دهیم.

 

خبرنگار: هانیه علی‌نژاد

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.